Lack på lack
Någon som har förslag på en bra och gärna vattenbaserad mattlack för figurmålning? Humbrols klassiska blir blank. Tamiyas vattenbaserade lämnar en vit hinna hur väl den utspädes. Figurerna riskerar alltså att se djupfrysta ut. Inte bra om man inte vill skildra östfronten 1812 eller under andra världskriget.
Bygger Historex och gamla Airfix figurer. konverterar dem vanligtvis till soldater och civilister från 1600- till tidigt 1800-tal. Vore kul att höra om någon mer är inne på samma linje. Favoritperioder är sjuårskriget och den gustavianska epoken.Tenn i all ära men plast kan åstadkomma fantastiska resultat om man vill skapa helt unika och personligt utformade figurer.
Panduro har en mattlack som jag vet att en del modellbyggare använder. Såg det på Ipms stockholm forum för ett tag. http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=3029
Hej
Tack för tipset. Ska inhandla en flaska nästa gång jag kommer till Västerås. Undrar dock fortfarande varför Tamiyas lack "frostar sig"
mvh
Om jag inte missförstått så är tamiyas X-21 flat base en "färg" man har i blank färg för att få den matt. Medan XF-86 Flat clear är en mattlack. Sök på google på tamiya x-21 så kommer de otaliga trådar om förstörda målningsarbeten av just frost liknande beläggning.
Enligt mitt tycke så är det bäst att måla figurerna med matt färg från början. Om man mattlackar dem efteråt så tenderar lacken att ge figurerna ett platt och kontrastlöst utseende. I alla fall gäller detta om man vill ha en riktigt matt yta.
Om du däremot kan tänka dig att lacka figurerna med en lack som ger en yta som är en blandning mellan matt och halvblank så rekommenderar jag Microscales MicroFlat. Den förstör inte färgerna speciellt mycket och ger en hållbar yta. Jag späder min MF med Tamiyas thinner och sprejar på den med min airbrush. Att penselmåla den tror jag inte är att rekommendera. Jag har för mig att det är vissa tjommar här på forat om avrått från detta.
Aha. Det börjar klarna. XF-86 Flat clear borde det alltså vara. Naturligtvis visade det sig att det var en X-21 flat base som jag hade. Målar i matta färger. Den matta lacken funktion är avsedd som nötningsskydd och förhöjer dessutom i vissa fall effekten på ett lyckat sätt. Jag hade en utmärkt vattenbaserad variant för några år sedan men har glömt firmamärket .Ska experimentera vidare.
Andrea Miniatures har bra figurmålningsfärg som ger en autentisk matthet. /K-E
Scale75 har kommit med nya figurmålningset som fått gott omdömme av "provmålare" för bl a Alpine Minitures. /K-E
Warhammers prylar funkar bra om man har en sån butik i närheten.