Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 799 ggr
JaguarMkVII
0

Min premiär med Modelair.....

Jag vet inte om jag blev så nöjd egentligen. Första försöket var med outspädd färg och det blev lite apelsinskal av det hela. Andra försöket spädde jag med bortåt hälften Vallejo förtunning men jag tyckte det blev apelsinskal då med. Sen kändes det som färgen inte riktigt ville torka. Vad gör jag fel? Efter en rengöring av sprutan målade jag andra modeller med Tamiya och det gick hur bra som helst så jag tror inte det var skit bakom spakarna….

denstore
0

Min erfarenhet är att man ska tunna Model Air med kanske 20-30% av deras egen thinner. Men dessutom tycker jag den "drar sig rätt" under första dygnet. Den måste torka ordentligt för att bli som bäst. Vad har du för munstycke, och går färgen på "blöt"?

JaguarMkVII
0

Jag kör Evolution med standardmunstycket. (0.2mm?). Försöker köra den "blöt" på samma sätt man gör med Gunze. Faktum är att när jag tittade nu efter att du skrev om torktiden så ser det redan bättre ut än när jag målade vid nio.

denstore
0

Jepp, den krymper ihop lite om detaljer och även i ytan. Tror det är för att det egentligen är en latexblandning. Lite större munstycke skulle nog vara bra för lite större ytor. Kanske en 0.4 finns i lådan också?

JaguarMkVII
0

Jag provar med 0.4mm-nålen i nästa vända och återkommer.

[Hayabusa]
0

#4 Lycka till 👍

Mina egna erfarenheter av Model Air är, i stort sett, bara positiva. Ytskiktet lägger sig fint, med en sidenmatt yta. Nackdelen enligt min mening, är att färgskiktet inte är särskilt lätt att slipa. Det vill "flaga" och lossnar gärna i sjok vilket gör att det inte blir några fina & mjuka övergångar i själva ytan. Dock - denna egenskap minskar avsevärt om färgen får torka riktigt länge. Stor skillnad mellan färgskikt som fått torka 4 veckor respektive 12 månader. Har provmålade skrotbygge med varierande ålder på målningsjobben, efter 1-2 år blir ytskiktet väldigt mycket hårdare och "bättre".

På det stora hela gillar jag Model Air, den är skön (om man nu kan uttrycka sig så?) att airbrusha och är enkel att få till ett bra resultat med. Använder den helt outspädd rakt ur flaskan.

Min personliga uppfattning & erfarenhet. Kunde vara intressant att höra vad andra tycker?

denstore
0

Instämmer helt och hållet. Vill dock lägga till att Vallejo gärna ligger på primer, och då kortas den ömtåliga tiden rejält. Dock så ska jag tillägga att jag inte har haft några större problem med ömtålighet, jämfört med många andra.

[Orso]
0

Jag kom aldrig överens med Vallejo i färgsprutan. Ibland gick det bar oftast mindre bra och då gick det inte att slipa på färgen. Kanske jag var för otålig. Orkade inte vänta 12 månader på att färgen skulle härda.

Jag tycker inte om att måla i normala fall och här blev det alldeles för mycket lotteri hur det skulle gaå när man startade färgsprutan. Den långa tiden för genomhärdning gjorde det även alldeles för lätt att skada lacken när man fortsatte bygget. Så här är det slutmålat med Vallejo i sprutan.