Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1785 ggr
Modellbyggsatser.se
0

Din åsikt

Hej, Tänkte kolla med er, Vilken tillverkare föredrar ni modellbyggsatser ifrån?

Är det något ni saknar i modellshoppar i Sverige? te.x. vissa modellbyggsatser eller kanske något bra verktyg, lim, m.m

Skriv gärna din åsikt i en kommentar, Skulle vart kul att veta.

Med vänliga hälsningar Jonny // Modellbyggsatser.se

Belgarion69
0

Tycker det är svårt att hitta Tamiyas färger, flera säger att de ska ha dem men sedan finns de ej i lager… Den enda jag hittat på är Hobbia…Borde finnas fler.

Belgarion - amatör på tillväxt

MiniPainterV
0

Håller helt klart med, Tamiya färg är ovanlig och dyrt. Edaurd byggsatser är också väldigt bra ganska svårt att hitta i Sverige. Tamiya extra thin cement har jag inte heller hittat i Sverige, skulle vara bra om det fanns någonstans att köpa.

[Jarl]
0

Tamiya byggsatser och Vallejo färg👍

starhawk
0

Dom byggsatser jag uppskattar  mest är definitivt Tamiya. 

Tamiya-färg är inte särskilt svår att hitta, hobbybokhandeln har ju hela sortimentet och det finns på lite andra ställen också. Däremot är det lite krångligt med Model Master som jag föredrar, tidigare fanns det en del på Harambee men sen dom var tvunga att lägga ner butiken så finns det knappast att köpa över disk längre. Finns lite nätbutiker som har den men inte det kompletta sortimentet. Om någon butik skulle ta in White Ensign Paint vore väldigt trevligt, jag gillar inte burkarna men färgen är suverän

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

lanm65
0

Bygger mest flyg och vill nog ha Eduard på första plats. Tamiya och Hasegawa gör också mycket bra modeller likaså nyare Italeri. Tamiyas akrylfärg använder jag helst men har även provat Italeris färger som funkade finfint.

petzon
0

Vallejo färg, riktigt bra sortiment av mässingsprofiler och ett rejält sortiment av Plasticcard både skivor och profiler, Trälister i rejält sortiment, det finns ingen som har bra träsortiment längre. Men det måste vara till konkurrenskraftiga priser, jag handlar gärna i Sverige men betalar inte 2-4 ggr de priser som gäller i England.

Filbrännan96
0

Kanske fler modeller av märkena:

- Eduard

- Tamiya

- Airfix

- Academy 

- Hasegawa

- Italeri

🙂

"It´s all about the details"! Cool

IKV91
0

Om jag själv skulle startat en butik så hade jag försökt med följande.

Med mina "Pansarglasögon" så ser jag följande

Byggsatser= 1.Tamiya 2.Dragon. 3.Miniart 4.Tasca(eftersom jag är Shermanholic) 5 AFV club. 6 Trumpeter.

Färg/verktyg= Tamiya + Lifecolur

Vädring = Mig, AK interactive

Sen behöver man sannolikt ha några tillverkare av tillbehör som har fotoets, wire mm

Roger

TobbeA
0

Byggsatser: Tamiya och Eduard. Färger som används mest: Gunze och Tamiya. Sen är Alclads färger löjligt dyra i sverige, borde gå att sälja billigare.

Minns att "Perfect plastic putty" det vattenlösliga spacklet var svårt att få tag på även utomlands när jag köpte första tuben, bästa spacklet som finns tycker jag.

starhawk
1

Köpte det där Perfect plastic putty, och det har väl sina användningsområden men det är långt ifrån det bästa spacklet, dålig vidhäftning, gick att peta bort med nageln var det första jag la märke till.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Janne Nilsson
0

Gjort precis samma reflektioner som Starhawk angående Perfect Plastic Putty. Det är ett bra alternativ vid viss arbeten. Sämre vid andra.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
0

Tamiya, Roden, Academy.

Decaius
0

1/72-pansar, främst Dragon och Revell. After market i samma skala, finns ju en del resin och ets…

[marcusjohnson]
3

Jag tror att ska man driva butik och få det lönsamt så ska man i första hand kanske inte satsa på en massa modeller. Det finns en massa webbutiker som redan har! Satsa i stället på tillbehör så som ets, resin och dekaler. Verktyg, lim och färg!

//Marcus

TobbeA
0

Instämmer med #14, när det gäller tillbehör till modeller och verktyg får man ofta beställa från flera butiker.