Mätstation2 (bunker, typ..)
Hej på er , visste inte riktigt var jag skulle lägga den här men den passar nog bäst här…
Scratchbyggd modell av en mätstation från ett kustartilleribatteri mod 7,5cm/m57 tillhörande batteri Te2 i Maglarp utanför Trelleborg.
Denna mätstation placerades i ett 15meter högt betongtorn för att få fri sikt ut över havet. Högst upp i tornet satt själva "ögat" (laser o tv-kamera) under en pansarkupol maskerad med en stenliknande? glasfiberhuv.
Batteriet är raserat och plomberat men tornet är privatägt och står kvar, ägaren har tagit bort pansarkupolen och byggt en liten stuga på toppen
Modellen är tänkt visa hur det såg ut strax efter att batteriet utgått ur försvaret, den lilla bunkern var troligtvis ammunitionsdurk till lysraketpjäsen som skulle vara grupperad vid tornet.
Bunkern finns också kvar idag dock INNE i ägarens garage..riktigt coolt
Modellen fanns med på C-4Open och kommer till våren att finnas hos beredskapsmuseet i deras avdelning med 7,5cm/m57 prylar :-)
Snyggt!!! Snyggt!!! :) Vilken skala? /K-E
Oj snyggt hur har du gjort stegarna?
Tack, skalan glömde jag ja, är 1/72
Stegen är gjord av Evergreen strip styrene och ryggskyddet är koppartråd och strip styrene, den var pillig…
en bild på The real thing kanske? ;-)
TV-antennen och plåten ovanför dörren är nuvarande ägares verk,
O ja, jag har testat stegen… :-) med tillåtelse förståss

Tackar för bilderna och lite bakgrundsinformation till dioramat. Mycket snyggt, tummen upp från mig! 👍
Stefan - Modellbyggare
Kul annorlunda val av diorama och snyggt utfört!
Riktigt snyggt bygge! 👍
Jäkligt läckert bygge! Själva förlagan var spännande. Kul med lite referensbilder på den fullskaliga anläggningen! /Calle
Tack för alla trevliga kommentarer :-D
Mycket trevligt bygge! Annorlunda och kul historia.👍
Urläckert och intressant bygge…😎
Mvh / Janne
Har ägaren sett dioraman?
Vet inte, jag har träffat honom två ggr; väldigt trevlig man, bjöd på guidad tur upp i tornet när jag var där med några vänner för att hämta hem maskeringshuven.
Andra gången var jag där för att mäta upp de olika sakerna och då hade jag med mig det påbörjade tornet och visade, skickade även sms till honom om att det fanns på c4 om han hade lust att se det färdigtbyggt.
Jag ville bevara huven så jag har den som trädgårdsprydnad:-)