Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 2653 ggr
Rone
0

Trumpeter KV-2 Tank 1/35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag körde igång detta KV-2 bygge för någon vecka sedan och har därför hunnit att bygga en del. Byggsatsen är bra och lättbyggd så det har ännu bara varit riktigt kul att bygga den.

Utgångsämnet är alltså den här byggsatsen, kostade under 200kr vilket jag tycker är riktigt prisvärt.

Rone
0

Här är undervagnen ihoplimmad, några skarvar i kanten krävde utdragen gjutstam och Tamiya extra thin lim så nya svetsar kunde göras för att döljer dessa. Har även tillverkat ringar av koppartråd till luckorna bak.

Rone
0

Här har banden blivit ihoplimmade, jag gillade verkligen konstruktionen. De var av typ link and length, där underdelen och överdelen är hela, resten av länkarna limmas ihop var för sig. Jag satte dit alla bär och drivhjul utan att limma och formade banden efter dessa, sparade bara en länk olimmad så jag senare kan lägga på banden färdigmålade. Jag skar även bort det ingjutna gallret vid motorrummet och ersatte med egentillverkat av metallnät från en gammal mikrofon. På den här bilden har jag även målat alla pansarplåtar med utspädd Mr surfacer 500, för att få lite mer struktur.

Rone
0

Här har mastodonttornet blivit byggt. Kostade på mig en alu pipa, den var verkligen värd sina 45 kr. Alla fotsteg har ersatts med bockad ståltråd. Även tornet fick en surfacer omgång, och de gjutna delarna runt pipan fick ännu grövre struktur med hjälp av trögflytande spackel.

Rone
0

Bygget gick här så snabbt framåt att jag alldeles glömde bort att fota. Här har iallafall färgen kommit på, jag gjorde det ganska enkelt för mig och köpte ett set från AK´s  4BO Russian green special modulation. Flera färglager läggs på varandra, börjar med riktigt mörk nyans och sedan ljusare och ljusare och vissa partier mer än andra. Det syns kanske inte så mycket på bilden men det blev rätt effektfullt.

Rone
0

Här har även banden blivit målade. Jag ville ha en grund som verkligen var metallisk, målade därför först med Alclad Burnt iron. Sedan sprayade jag ett tunt lager Alclad Steel, för att få lite blankt på slitytorna.

Rone
0

Här har banden även fått lite vädring i form av AK´s trackwash, och track pigment, kanske lägger på lite mer piment och smuts senare🤔

Belgarion69
0

Ser ju fantastiskt bra ut. Grymt jobbat Rone…👍

Belgarion - amatör på tillväxt

Rone
0

#7 Tackar! Det är väl ungefär i det stadiet jag är nu. Kanske det roligaste och svåraste kvar, vädring och slutmontering.

Decaius
0

Ser förbaskat bra ut det här!

fjantomen
0

Jättesnyggt, köpte också AK´s  4BO som är en väldigt trevlig färgserie att använda.

Ser fram mot mer bilder 👍

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

IKV91
0

Kul med KV2 bygge! Mycket imponerad över att du lyckas med banden. Själv försöker jag undvika alla typer av band som inte "snäpper ihop" så det blir bronco, fruil eller vinyl./Roger

nebeln
0

Hur gjorde du med de dära små ringarna på bakre däcket…lät du "plastpluppen" sitta kvar och endast bytte ut plastringen mot metallringar? Eftersom det är likadana KV chassi i alla Trumpeter "rödbox" KV's.

Rone
0

Tackar allihopa! 

#10 Ja riktigt bra färg. Det ska väl kanske nämnas att det är Vallejo färger med AK märkning.

#11 KV-2 an är ju väldigt speciell med sitt torn. kanske ingen höjdare att smyga sig fram osedd med, kan inte varit speciellt svårt att få in en fullträff på den. Kanske därför den inte tillverkades i så många ex. Men jag tycker den är sådär riktigt ful så den blir snygg. 

Självklart finns det ju säkert bättre band att köpa, jag tyckte ändå att dom här funkade riktigt bra. En stor fördel är att det går att dra och justera lite så dom passar perfekt runt hjulen. I kittet ingår även band av gummityp, tror dock att dessa blir svåra att få bra "häng" med.

#12 Ja den där "plastpluppen" som du nämner är ju egentligen bara infästningen i luckan, självaste ringen som ska sitta igenom har dom  av naturliga skäl inte kunnat gjuta dit. Så jag bockade bara till runda ringar av 0,4 mm koppartråd och trädde igenom hålen på dessa. Enligt mina referensbilder borde dom kanske haft något större diameter.

Rone
0

Nu har tornet fått en första tunn brun wash och dekaler i form av MIG gnuggisar. De funkade riktigt bra att sätta, även med lite skrovlig yta. Dessa vagnar hade väl ingen direkt märkning utan det är tydligen bara nån sorts slogan. Mina kunskaper om det ryska språket och bokstäver är obefintliga, så jag har ingen aning vad det står? Kanske nåt i stil med "Min är större än din!" med tanke på kanonen förstås🙂 Kanske någon av er som har något förslag, eller rentav kan tyda texten?

ElLobo
0

"För Stalin!"

Rone
0

#15 Aha….låter faktiskt vettigare än mitt förslag.

ElLobo
0

Aningens. 😃

Rone
0

Lite uppdateringar då, nu är den snart färdigvädrad på ovandelen. Det har blivit några olika filter och washer. Det sista filtret blev en mörkgul nyans så att värmen i färgen kom tillbaka. Har även fått dit lite "fräknar" över de flesta ytor. Det var en blandning av Humbrol tysk cammobrun och svart som applicerades med den gröna delen på en Scotch brite på vått underlag. Det bröt upp ytorna bra. Det blir antagligen lite fler justeringar innan det är helt klart, men i stora drag får det nog duga. Sen återstår att vädra undervagnen, lera, smuts och damm. Måste snart koncentrera mig på alla hjul och rullar som ska få sin speciella behandling också.

Rone
0

..

Rone
0

…

MiniPainterV
0

Det ser riktigt bra ut. Jag skojar inte om jag säger att detta är den mest väl vädrade modell jag sett. Sjukt snyggt, precis rätt kontrast!! :D

Rone
0

Tack för dom vänliga orden🙂 Det är kul det här med vädring, gäller bara att sluta i tid innan det går över i kladd.

Decaius
0

Det ser riktigt bra ut! Jag tycker att du lyckats få fram fina toner och skiftningar i det gröna! Jag gillar den varma tinten! 👍

Rone
0

Tack! Jag funderade ett bra tag på hur jag skulle få tillbaka värmen, kändes lite konstigt att lägga på den gula. Men jag provade på undersidan innan, tyckte det funkade rätt bra så då var det bara att köra på🥵

Decaius
0

Funkade klockrent! 🙂

IKV91
0

Mycket snyggt! Ser fram emot ditt fortsatta arbete.

xakan
0

Helt fantastiskt fin vädring. Du har fått till det extremt snyggt.

Banjoman
0

Håller fullkomligt med föregående talare: verkligen fantastiskt fint målat! 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

stuartm5a1
0

Kan bara instämma med dom andra tok bra jobbat man bugar👍 

//Magnus

nebeln
0

Mycket snyggt!! :) Måste fråga hur du skall ha den? Detta var en kasematt på band och drog till sig mycket fientlig eld..så kommer du tillägga några "icke penetrerande" träffar på tornet? Nyfiken :) Skickar med en bild på en Ehkranami med några icke penetrerande träffar jag har gjort. /Kent-Eric

Rone
0

Tackar åter igen för alla vänliga kommentarer🙂 Det är ännu en del jobb kvar, får väl hoppas man inte sabbar det nu när man har en del press på sig☺️ Jag har iallafall målat alla hjul och rullar med några nyanser av Lifecolors rostfärg. Tanken är att pröva på att lägga på hårspray, måla grönt och sedan chippa dem lite. Har dock aldrig provat denna metod så det blir en ny prövning. Brukar man lägga på klarlack innan hårsprayet?

Rone
1

#30 Ja du Kent-Eric det var snygga träffar du gjort på ditt bygge, jag har sett bilder på såna skador och även vagnar utan. Hade nog tänkt från början att ha några, men jag var osäker på om jag skulle fixa det snyggt så jag skippade jag det.

En alternativ tanke kom idag när jag höll på, typ "what if"… Jag måste nog snart göra nåt riktigt sånt bygge, verkar vara hur kul som helst🙂

Ivan sitter med sina vapendragare på en bar och stärker sig lite kvällen innan de ska ut och strida med sin nya KV-2a. Plötsligt kommer en främling från yttre rymden in och börjar fråga efter nån snubbe som heter Luke. Kamraterna bjuder den svartklädde killen som presenterat sig som Lord Vader på ett glas Vodka, efter en stund börjar han skryta om sina färdigheter med lasersvärd. Den imponerade skaran bjuder därför med Vader på nästa dags äventyr med att blåsa värn och bunkrar. Han tackar ja och är den första på plats dagen efter. Mycket riktigt när väl strider utbryter far han runt vagnen i blixtens hastighet och motar bort fientliga projektiler med sitt lasersvärd. Striden avslutas lyckligt med många sprängda värn och utslagna fiendefordon, och tänka sig inte en skråma på KV-2an. 

På bilden sitter Ivan och Vader som putsar vapnen och tar igen sig efter striderna.

Rone
0

Tillbaka till verkligheten då med lite nya uppdateringar. Jag tycker nog att den får vara färdigbygg nu, men man vet ju aldrig om man hittar nåt att förbättra. Det är väl även tänkt att KV´n ska få en egen basplatta i framtiden.

Den nya erfarenheten av hårsprays chippning av Drivhjul och rullar tycker jag funkade bra.

Här lite detalj bilder:

Rone
0

fram

Rone
0

i helhet,

Rone
0

Andra sidan

Rone
0

Lånade en basplatta från ett annat bygge så det blir lite mer grönska i bilderna

Rone
0

Maj-ros har satt stopp!

MiniPainterV
0

Riktigt snyggt! Fantastiskt vädrat och målat!

Rone
0

Här en bild på motorluckan, tillverkade en egen upphakningswire av twinnad koppartråd (0,2mm) krok och ringar av 0,6 ståltråd.

fjantomen
0

Galet snygg, alla tummar upp, skulle vilja nämna allt jag tycker är snyggt men det är lättare att nämna vad som inte är bra, så det får bli kossan 😉

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Rone
0

#39 Åh, man tackar🙂

Här en sista bild tagen utomhus i solnedgång.

Rone
0

#41 Tackar🙂

Måste säga att det här bygget har flutit på väldigt bra, har inte haft något sånt där försmädligt stopp där inspirationen tagit slut. Byggsatsen var lättarbetad och bra. Jag har även en KV-1 som ligger och värmer hyllan av samma märke, nästan så man längtar att bygga den. Men nu har jag lite andra projekt på gång, tror det blir att lacka blankt igen😃

nebeln
0

Snyggt bygge..men såg den inte strid? /K-E

Decaius
0

Ett förbaskat snyggt bygge! Vädringen är suverän. Jag gillar hur du har brutit upp det gröna med rost och smuts! Mycket väl utfört!

IKV91
0

Gillar din Dreadnought skarpt! Roger

Rone
0

Tack ska ni ha, kul att ni gillar den🙂

Bjuder här på en bil rakt framifrån, det är en mäktig maskin.

nebeln
0

Som jag skrev tidigare så är det ett riktigt snyggt bygge…men detta fordon drog oftast på sig fientlig eld…har läst om att ett sådant fordon höll stången mot ett anfall från Guderians panzarstyrkor sålänge de hade ammunition…ditt fordon har inte en endaste skråma :) /K-E

Denna kommentar har tagits bort.
Rone
0

Tänkte bara nämna lite om vädringen. Självaste ide´n med det här bygget var inte att skapa en exakt kopia av någon identisk vagn, utan snarare det att jag köpt på mig en massa spännande färg och vädringsprodukter som jag ville experimentera med. Till det passar den här byggsatsen perfekt, det stora tornet och dom grova breda banden är som gjorda för vädringsövningar. Dessutom var den billig, så det är inte hela världen om det skiter sig. 

De flesta av dom färdiga vädringsprodukterna jag använt är det nu så omdiskuterade AK Interactive. Frågan är då om det är såna mirakelprodukter som man kan tro? Njaa.. inte direkt skulle jag säga. Inte är dom dåliga, men det mesta kan man lätt fixa själv med bla. oljefärger. Det ger dessutom mer variation och blir betydligt billigare.Jag använde AK´s Dark brown for green vehicles, har ungefär samma effekt som burnt umber oljefärg. AK´s Streaking grime funkade bra som grundläggande "streaks", men var tvunget att kompletteras med vit och brun oljefärg för variationens skull. Använde också Rust streaks, men den gav inte den effekt jag ville ha, så där använde jag flera nyanser av torrpasteller istället. Mycket enklare att använda och mera varierande nyanser. Jag tillverkade ett par washer själv av oljefärg och Herdins Penseltvätt (typ white spirit). De flesta oljefärger jag använder är av märket MIG 502 Abteilung, vilka är riktigt bra och nyanserna är anpassade för sån här användning. Till smuts och lera på banden och undervagnen blandade jag en sörja av väldigt fin ljusgrå lera (lerdamm som jag samlat från en såmaskin efter vårbruket) vatten, trälim, järnoxidsvart pigment, en skvätt MIG Sepia wash och lite diskmedel (för att få bort ytspänningen). Den blanka metallen förstärktes av AK´s dark steel pigment. 

Jag är ingen expert på något vis och vet att det finns hur många sätt som helst att vädra på, det här är ett bara ett exempel. Roligt är det iallafall😃

ElLobo
0

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer