Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1219 ggr
em.nord
0

Julklappshjälp!

Hej. Jag tänkte köpa en byggsats åt min sambo. Den ska vara lite lagom svår men inte för avancerad. Gärna bil, saab opel eller volvo. Färg osv i helst. jag har ingen aning om hur allt fungerar så när jag googlade fanns det alldeles för många affärer och olika modeller så jag vet verken ut eller in ;) Finns det ngr bra nätsidor? Snabb lev o på svenska.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Hayabusa]
0

Kan vara svårt att hitta någon Volvo eller SAAB som byggmodell. Den enda Opel byggmodell jag känner till är den här:

http://round2models.com/models/amt/buick-opel-white

Färg följer inte med den byggsatsen, det får man köpa separat. Är man nybörjare så är det kanske ingen modell man ska börja med heller. Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet (från byggmodeller) din sambo har, men det finns ju lite enklare byggmodeller på bilar här:

http://www.revell.com/model-kits/snaptite/cars.html

De kräver i regel inte vare sig lim eller färg för att se hyfsade ut. Ska man ge sig på sin första byggmodell så kan det vara en lagom start, tycker jag.

/Stefan

denstore
0

Tamiya har haft ett par Volvo 850 i sortimentet. Italeri en Volvo 760.

[Hayabusa]
0

#2 Sant, brukar finnas några att hitta på e-bay. Har dock för mig att priserna brukar vara rätt höga.

ElLobo
0

Länkar till ett antal nätbutiker i Sverige hittar du i vår länksamling.

Länkar

em.nord
0

Tack för svar :) ska kika runt. Erfarenheten vi har är väl dom byggsatserna o plast som vi hade på 90 talet av olika fordon så, rätt nybörjare är han nog.

emmans blogg

Annette
1

Köp ett presentkort. Av erfarenhet vet jag att modellbyggarna är kräsna 😉.

ElLobo
0

#6: Eller åtminstone petiga. 😉 Jag vill själv bestämma vad jag ska ha för modell, ingen annan, det blir så lätt fel. 😃

Dan016
0

#6: Håller med, jag skulle gärna vilja få ett presentkort i julklapp!

/Dan

denstore
0

Jag har i och för sig fått känslan av att trådskaparens sambo inte är inbiten, praktiserande modellbyggare, utan snarare kanske lite av en återfallsbyggare? Då känns presentkort lite som att man riskerar att det är något som hamnar i en skrivbordslåda, och lite av glädjen med en julklapp försvinner.

Jag hade nog satsat på att köpa någon av Tamiyas bilmodeller. De har ett stort utbud, kanske inte så stort av svenska bilar, men det finns ju en massa annat. Fiat, VW, Citroen o.s.v. Grejen ska väl vara att bygga något man känner igen från verkligheten. Och köper man Tamiya, så är det roligt att bygga. Köper man dessutom Tamiyas egna sprayfärg till karosseriet, och lite vanliga till innanmätet, så blir det oftast riktigt bra resultat också.

Frågan är väl vad det får lov att kosta? Ska man handla de sakerna som verkligen behövs, så dubblar man lätt inköpspriset.

em.nord
0

Jag vill att han ska få ett intresse av det. Han har pratat om det men aldrig kommit till skott. Han är inte inbiten alls. Så presentkort blir det inte. :) annars håller jag med er att om man vet vad man vill så e presentkort bra :) Tänkte åka in till Kalmar till helgen och kolla i en butik där jag vet att dom har lite sånt. Så jag kan se, känna och fråga.

emmans blogg