Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3375 ggr
stuartm5a1
0

Airbrush

Vad är ett lagomt tryck på min kompresor att spruta med🤔

nebeln
0

Din fråga är ganska vag :) Det beror på typ av färg och hur spädd den är… Mellan 20-25 psi med Gunze akryler. /Kent-Eric

Banjoman
0

Som så ofta: det beror på … 🤪

Nä, men mera allvarligt, så beror det på vilken färg (och då menar jag både märke, kulör och konsistens) du sprutar, vad du har för nålstorlek, etc. etc. Nå'nstans i spannet 1,5 till 2,5 bar är det dock för det mesta lönt att söka efter det mer exakta tryck som funkar bäst i den aktuella situationen … man får prova sig fram till dess det ger önskat resultat.

Testa i vilket fall alltid mot någonting annat än din modell, varje gång du börjar måla eller ändrar något under målningens gång!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

nebeln
0

#2 Måste då fråga…min kompressor är inställd på PSI och du nämner bar…är 1 psi 1/10 bar? …min mätare är PSI. 1,5 - 2,5 bar = 15-25 psi?? /Kent-Eric

stuartm5a1
0

Ja jag vet att frågan var lite luddig men problemet är att jag har provat högt å lågt tryck men tycker ej att jag har hittat rett .

Problemet som jag tror är att jag har använt vallejo för pensel å då haft problem med viskositeten då jag har spett färgen med vatten , får se hur vallejo air funkar, sprutan som jag jobbar med är en iwata som jag i övrigt är nöjd med .

//Magnus

nebeln
0

#4 Sedan har du även problemet med att Vallejo kan blandas med vatten och då skall INTE kranvatten användas då det finns ytspänning som ökar på motståndet…använd antingen Desivon eller destillerat vatten för att få bort ytspänningen. /Kent-Eric

ElLobo
0

#3: 1 psi är ungefär 0,07 bar. 14 psi är ungefär 1 bar.

psi står för pound force per square inch, och är en amerikansk enhet för tryck.

stuartm5a1
0

Ja denna djungel i sprutmålnings träskett 🤪, vet sedan tidigare erfarenheter att det är bara att prova sig fram men ville bara fråga om ett grund läge att ut gå i från😃

nebeln
0

Vallejo Air heter sorten som är förspädd för Airbrush. Vallejo Modelcolor heter den outspädda sorten. /Kent-Eric

Banjoman
0

#3 Enligt Wikipedia (ja, jag var tvungen att slå upp'at … 😇) är 1 psi = 6,8948 · 10−2 bar ≈ 0,07 bar vilket ger 14 psi ≈ 1 bar.

Detta innebär i sin tur att 1,5–2,5 bar ≈ 21–35 Psi. I övre änden av det spannet är det ganska sällan aktuellt att spruta, men med vissa färger (t.ex. Vallejos premium RC vit primer) har det hänt att jag legat kring 2,2 à 2,3 bar, dvs. +/- 31 à 32 Psi.

Och som du säkert redan räknat ut är alltså tryckmätaren på min kompressor graderad i bar … 😉

/Mattias

stuartm5a1
0

Ok då ska jag prova dest vatten nästa gång, det hade jag faktiskt inte en aning om tackar för 👍infot

nebeln
0

#6 Då kör jag på max 2 bar…med aceton utan olja i sprutan och någon droppe färg från tandpetaren så är det riktigt ekonomiskt må jag säga :) 8-10 droppar täcker ganska fint med 2/3 koppen fylld med aceton :) /Kent-Eric

stuartm5a1
0

#8 Japp ser framemot en leverans av vallejo air tyskt sett till veckan 😉

stuartm5a1
0

# 11 Är det en mix som man kan prov med vanlig vallejo färg tycker du?

nebeln
0

#13 Förlåt, jag borde nämnt det…Acteton och/eller alkohol kan INTE blandas med Vallejo färger…det blir som en skuren sås…Vallejo är urethan baserad akryl. Mycket sällan jag airbrushar med Vallejo då jag föredrar alkohol akryler såsom Gunze. Penslar figurer och bystar med Vallejo Modelcolor. /Kent-Eric

stuartm5a1
0

Ok tackar för upplysningen då är det destvatten som är alternativet om jag vill jobba med vallejo?

nebeln
0

Det verkar finnas två skolor inom akryl airbrush…den ena skolan med urethan baserad akryl som blandas med vatten eller uretan-thinner och sedan den alkoholbaserade akrylen som kan blandas med med vatten men undviks helst. /Kent-Eric

stuartm5a1
0

Vad är uretan-thinner?🤔

denstore
0

Alltså, jag tror inte destillerat vatten har lägre ytspänning än kranvatten i allmänhet. Och Desivon? Inget fel i att använda destvatten, men det är nog snarare för att minska mängden föroreningar. Ta en liter, och droppa i en droppe diskmedel, så är ytspänningsproblemen ur världen. Men varför inte använda Vallejos egen förtunning? Så fasligt dyr är den ju inte, att det överhuvudtaget finns någon anledning att riskera resultatet med hemmaläsningar. Själv kör jag oftast mellan 8-15 psi med Vallejo, beroende på vilken airbrush jag använder, och vad jag vill åstadkomma. Fina detaljer ska helst målas med lågt lufttryck och tunn färg, för ett minimum av overspray. Stora ytor med högre lufttryck för bättre atomisering.

nebeln
0

#17 Urethan eller hur det stavas :) …det är en thinner/förtunnare för Vallejo/AK-Interactive färger..även för Flames Of War färger som också är tillverkade av Vallejo..17ml flaskor med droppkork och skruvhatt. /Kent-Eric

nebeln
0

#18 Desivon = sårtvätt har jag märkt förtunnar Vallejo på ett positivt sätt :) /Kent-Eric

[Hayabusa]
0

Vallejo Model Air airbrushar jag "direkt ur flaskan" utan problem. Om du känner för att förtunna Model Air ytterligare så skulle jag, precis som Denstore föreslår, använda Vallejos egen förtunning. Personligen anser jag att det är en bra grund att använda färg & förtunning från samma tillverkare, samt följa respektive tillverkares rekommendationer och tips & råd.

stuartm5a1
0

Tackar så mycket, var hittar jag vallejos egna förtunning?

denstore
0

Bör finnas hos de som har Vallejo i sortimentet. Ska du beställa, så är jag ganska säker på att ministuff har deras egen airbrush thinner.

[Hayabusa]
0

#22 Den finns att köpa på diverse ställe. Var köpte du dina Model Air? De borde ha Vallejos förtunning också.

stuartm5a1
0

Har köpt mina färgar lita hör å där men jag ska kolla runt lite👍

Banjoman
0

Inte för att det spelar någon som helst roll 😉 men efter att ha skrivit mitt förra inlägg tittade jag lite närmare på kompressorn, och fann att tryckmätaren är graderad i både bar och psi. Siffrorna för bar är dock de som är lättast att läsa av, och således de jag kommit att använda som referens … 

/Mattias