Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 2221 ggr
JA_Viggen
0

What If J 26 109 G

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu visar jag upp min BF 109 G-6.
Detta blir då F-16 Uppsala.
Det är en hel del kvar att göra på den än.
Blir en Rote tvåa till Rocas 109 ;)

ElLobo
0

Härligt att se! Det är väl något liknande som ett eventuellt svenskt inköp skulle ha sett ut om dåvarande major Söderbergs inköpsplaner hade lyckats i december 1939.

Roca
0

Ser bra ut Henke! Kul att få en rotekamrat 🙂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

nebeln
0

Nu är jag dålig på flyg och riskerar att på "pisk på fingrarna" :) Men är inte de svenska "tre kronor" märkena för stora?? Har sett på en flyguppvisning en svensk störtbombare från SAAB tror jag med fasta landningställ och denna kärra hade inte alls så stora märken. Rätta mig gärna om jag har fel :)

nox_umbra
0

ser bra ut. 

#3. det är ju ett What if bygge. :D

Rone
0

Det blir riktigt bra, cool👍

Roca
0

#3: Jag är alltid pigg på att "piska på fingrarna" - inget illa ment, men är man historiker och petimeter så är man 😉och det är roligt att lära sig lite mer i processen.

Även om detta inte vore ett what-if-bygge så skulle nog diametern på vingarnas kronmärken stämma mycket bra; jag utgår från att de är plockade från en Airfix J26 Mustangbyggsats, precis som mina.

Mussens kronmärken i fullskaleoriginal på både över- och undersida vingarna var 1320 mm, vilket dessa dekaler motsvarar. Mustangen har i och för sig en spännvidd på dryga 11 meter, jämfört med Bf 109 G knappa 10 meter. Men även det svenska jaktplanet FFVS J22 hade 1320 mm kronmärken (alt. 960 mm 1944), med en spännvidd på 10 meter.

B5 (Northrop 8 A-1, tillv. av ASJA/SAAB på licens) var en störtbombare som egentligen hade infällbara landningsställ men vilka i svensk tjänst var svetsade i utfällt läge, pga användande av skidor. B5 hade 1800 mm kronmärken på ovansidan av vingarna, spännvidd 14,6 meter.

B17 (SAAB) hade infällbara landningsställ och likaledes 1800 mm alt. 1320 mm 1944) kronmärken på ovansidan av vingarna, spännvidd 13,7 meter.

Till syvende och sist så kan ju också SAAB B17 SE-BYH, som säkert är den maskin du har sett på flyguppvisning, vara märkt med 1320 mm kronmärken; en bildgoogling ger vid handen att så faktiskt är fallet.

Puh! Dags för kaffe. 😉

nebeln
0

#6 Du har säkerligen rätt men på den störtbombare från SAAB tyckte inte hade så stora kronmärken på vingar och kropp men det flygplanet kan ha haft eftermärkning…sedan kan jag även ha "felminne" :)

Roca
0

#7 Nej då du har säkert rätt i att just den SAAB:en hade mindre kronmärken på vingarnas ovansida: alla bilder jag hittar på den enda nu flygvärdiga SAAB 17, SE-BYH, Blå Johan, visar mindre kronmärken än normalt för den flygplanstypen, troligen 1320 mm i diameter, eftersom detta var en alternativ storlek under år 1944 för SAAB B17. Om du söker på Google på Saab 17, SE-BYH eller blå Johan så får du fram massor av fina bilder på denna maskin, som antagligen är den du har sett på flyguppvisning. Alla flygplanstyper i FV hade och har sina specifika storlekar på märkningen, ju större flygplan ju större kronmärke (generellt), fast undantag finns. På en jaktkärra av Bf 109-storlek vore diameter 1320 mm på vingarna naturligt, om man tittar på jämförbara verkliga typer, t.ex. J22 och J26. Henke, vad är det för byggsats förresten? Och kulör? Ser bra ut!

nebeln
0

#8 Stämmer bra på Blå Johan som är det plan jag sett vid två tillfällen (Karlstads flygplats Uppvisning och vid Brattforsheden). Mindre märke på kroppen och på ovansidan vingarna men stora märken som på detta "what if" plan men på undersidan. En liten fråga om detta med "Blå Johan", "Gul Kalle" osv.. är det färgen på propellerkonen som gav dess individulla smeknamn?

Roca
0

#9 Ok! Tänkte att det måste vara det planet. Kul! Jag har varit på ett par uppvisningar, men SAAB 17 har jag inte sett i luften ännu. Om bokstavskoder och färger: Från 1940-talet och en tid framåt märktes varje flygplansindivid i Flygvapnet med en kodbokstav, undantaget spaningsplan som oftast var siffermärkta. Senare blev det siffermärkning på alla flygplan. Samtidigt så var det brukligt, att de olika divisionerna inom en flottilj (oftast tre plus stabsdivision eller dyl.) hade en egen divisionsfärg för identifiering. Dessa är: 1. divisionen: röd 2. divisionen: blå 3. divisionen: gul Staben: vit Varje flygplans kodbokstav var så målad i den färg som utmärkte den division där flygplanet var placerat. Kodbokstävernas namn är baserade på bokstaveringsalfabetet. För att ytterligare visa divisionstillhörighet kunde man måla till exempel propellerspinnern i divisionsfärgen.

JA_Viggen
0

Här blev det mycket information 😃
Ja bygger för att de är kul.
Sen om vissa inte stämmer helt rätt så får det vara.
Bara det ser skapligt ut så är jag nöjd..
Bild kommer mer sen när det blir mer klart på 109an..

Kul att ni gillar projektet 😃

Roca
0

Självklart ska det va kul :-) Ursäkta Henke om det blev lite trådkapning…lycka till nu med 109:an, min gul David behöver en kamrat!