Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1886 ggr
Lano
0

Mera Messerschmitt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är ny här på sidan och har precis återupptagit modellbyggande efter c:a 20 års uppehåll. Har hunnit bli 35 och fått barn innan jag insåg hur kul detta fortfarande är. Jag råkade i alla fall surfa in här och blev mycket inspirerad av alla byggen, tips, nya produkter och tekniker som jag inte kände till. Framför allt var det kul att det verkar ha rått någon form av "Messermania" här eftersom mitt första riktiga projekt varit ett dubbelbygge av två bf 109 i 1/72. Den ena blev Revells 109g och den andra Airfix nya gjutning av 109e. Jag har testat alla möjliga nya grejer på dessa två så de är långt ifrån perfekta, men det har varit sjukt kul att bygga så jag tänkte iaf dela med mig av några bilder. Några uppenbara defekter finns förstås, som t.ex. att landningsstället sitter bak oxh fram på den ena (ska åtgärdas så småningom), men kom gärna med konstruktiv kritik om någon har lust. Allt är penselmålat och jag äger i dagsläget ingen airbrush. Mvh Lars

Lano
0

En till

Lano
0

Och en till…

Lano
0

Andra sidan.

Lano
0

Closeup luftintag

denstore
0

Välkommen tillbaka till hobbyn! Och kul att du hittat hit och visar dina byggen!

Roca
0

Välkommen Lars, till forumet och tillbaka till modellbygget! Fina 109:or och kul att du testat olika grejor, hängande höjdroder är en sak jag ser i varje fall?! Airfix nya Bf 109 E verkar ju vara riktigt fin, har en i bygghögen. Och ja Messermania har det varit; och hemma hos mig pågår den varje dag :-)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
0

Välkommen hit och tillbaka till hobbyn! Det var två riktigt granna kärror du fått till, tycker jag! :-)

JaGa
0

Välkommen Lars, kul att du hittat hit och tillbaks till modellbygget igen!

Tycker du har en härligt skön och sund inställning till Hobbyn. 

Att det ska vara "sjukt kul", oavsett hur man än bygger…👍

Gillar skarpt dina maskiner och hoppas man får se mer av dina byggen framöver…🙂

Mvh / Jan Gaude

http://www.ipmsuppsala.n.nu/

Lano
0

Tack för det! Framför allt måste jag säga att dekalvätskor, lack och spackel är sådant jag upptäckt under dessa byggen. Revellen är byggd utan dekalvätska och Airfixen med. Det syns kanske inte på bilderna men live är det otrolig skillnad.

Roca
0

Ja, det kan man se på bilderna också, i och med det bättre fästet för dekalerna på Airfixen, ingen silvring; ett lager klarlack brukar också vara behjälpligt för detta.

Lano
0

På Airfixen är det ett lager halvmatt lack under dekalerna, sedan har jag varit på och smutsat ner lite och ska dra ett lager till som avslutning tänkte jag. Airfixen var för övrigt en mycket trevlig modell Roca. Dock nästan med för mycket olika valmöjligheter. Jag visste till slut inte riktigt hur jag ville bygga den, så det blev stängd lucka och stängd, men lös huv. Jag kollade lite bilder på 109:or med öppen motorhuv och de flesta ser ut att bara öppnats som måsvinge mot mitten, men kanske går det att modda lite och dela huven på denna modell för att bygga med öppen huv på ett kul sätt. Skulle dock vara kul att göra något extra i motorrummet då också.

Roca
0

Intressant att höra lite mer om Airfixmodellen. På Bf 109 F och framåt var motorhuven uppdelad och fälldes inåt-uppåt, men på E-versionen var det en hel motorhuv. Man lyfte av hela kåpan, som också innefattade öppningarna för de två MG 17. Sen fanns det flera plåtar bakåt, närmare brandvägg och cockpit, som man fick lossa om man ville serva MG 17 till exempel.

jockeiskogen
0

De ser jättefina ut! Kul att se att fler ramlar tillbaka till hobbyn! :-)

Lano
0

#12: Ah, då förstår jag! Som sagt tidigare är ju deltagarna på detta forum en enorm källa till kunskap!

[Tunnan]
0

Välkommen hit.
Riktigt snygga byggen du gjort.
Härligt.

Belgarion69
0

Välkommen Lano till modellmakarnas härliga samlingspunkt…😃

Riktigt bra byggt, jag gillar vädringen och slitagen riktigt bra, keep up the good work och kör nästa modell som byggtråd. Skulle vara intressant att se hela bygg-gången….🙂

Belgarion - amatör på tillväxt