GB 63: SU-152 1/35 Trumpeter
Medborgare, som en kĂ€nd trubadur sade đ HĂ€rmed delger jag er den första pansartrĂ„den skapad av mig. Trodde aldrig jag skulle bygga nĂ„got i denna genre men man vet ju aldrig vad som vĂ€ntar bakom nĂ€sta hörn.
Ska slutföra min S31 innan jag pÄbörjar detta projekt men en förevisning av boxens innehÄll tÄl vara pÄ sin plats sÄ hÄll tillgodo.
[LĂ€nk till GB #63//ElLobo]
Boxart!
Det Àr en mÀktig pjÀs det dÀr, ser ut som du har mycket nöje framför dig!!
"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."
Lycka till đ
/Stefan
Jag tror inte att du kommer att kunna frigöra dig frÄn pansar efter detta!
Roger
Ser ut att vara en trevlig modell det dÀr.
Lycka till nu med monteringen av diversa delar och mojĂ€nger.đ
VĂ€lkommen ner i gyttjan. MĂ„ du fastna ordentligt.
SpÀnnande projekt.
Och MĂ„nga delar redan innan du börjat lĂ€gga till extra resin och etsâŠ
De ska bli intressant att följa, misstÀnker att du kommer att anvÀnda en del flygtekniker nÀr det gÀller mÄlning och vÀdring.
Tack för all uppmuntran! Jag ser riktigt fram emot att pÄbörja detta bygge. #11 Ja en del tekniker kan jag sÀkert ta med mig frÄn flygbyggandet men det som ska bli riktigt spÀnnande Àr att pansar i mitt tycke tÄl en mycket tuffare vÀdring Àn flyg. Flygplan hÄlls ju allt som oftast hyfsat rena medan en vagn av denna kaliber tÄl bÄde jord, rost, olja, gyttja, sot m.m. :) pÄ nÄgot sÀtt inbillar jag mig att dessa kantiga platta ytor Àr lÀttare att vÀdra Àn de runda, mjuka ytor som man finner pÄ ett flyg men jag kan nog ha fel i det :)
#12 Enligt min mening Àr det annorlunda att vÀdra en pansar jÀmfört med ett flygplan. NÀr det gÀller mÄlning & vÀdring sÄ tror jag faktiskt inte att du ska ta med dig "flyg-tÀnket" till pansar, utan börja om frÄn scratch, sÄ att sÀga.
Varje genre har sina utmaningar & svÄrigheter, men det Àr ju samtidigt charmen.
Nu Ă€r bygget i gĂ„ng och jag har inte hunnit fotografera sĂ„ mycket dĂ„ jag har varit helt fast i bygget. JĂ€klar vad roligt det Ă€r! NĂ€r jag nu vĂ€l skulle fotografera sĂ„ krĂ„nglade kameran igen. HĂ€r kommer nĂ„gra bilder , tyvĂ€rr tagna med mobilen. Ni fĂ„r stĂ„ ut med den taskiga kvalitĂ©n. đ€Ș
Ser bra ut! :-) #16 UttÀnjd gjutstam och plastlim verkar ju vara en populÀr metod för att göra svetsfogar!
Tack! Japp, gjutstam och vĂ€rmeljus. Den perfekta kombinationen nĂ€r det ska tillverkas svetsfogar pĂ„ 109ornas luftintag đ
Aha! :-)
Maffig sak det dÀr.
AhaâŠdet var ett bra tips för svetsfogar.
TÀnk vad man fÄr lÀra sig.
đ
Hej pÄ er allesammans! LÀnge sen sist.
Nyss hemkommen frÄn sjukan med en sjukskrivning i handen sÄ kanske jag ska kunna fÄ lite tid för bygge.
HÀr kommer ett par bilder pÄ de senaste framstegen. Har inte fÀrdigstÀllt banden Àn men det ska jag ta som ett sidoprojekt. Vagnen blir ju bara lÀttare att mÄla utan banden.
Finns fortfarande lite smÄsaker att fixa sÄsom ett par glipor som ska byggas upp för att efterlikna svetsfogar.
MÀktig pjÀs det dÀr⊠Ska bli spÀnnande att se den med fÀrg.
Ser mycket stiligt ut Charlie! Ăr det nĂ„tt pĂ„ modellen som Ă€r aftermarket eller Ă€r allt oob? Lycka till med resten nu! UtifrĂ„n vad man sett av dina flygtyg lĂ€r ju detta bli grant att skĂ„da! đ
Sjukskrivning? Inget allvarligt hoppas vi?!
Den dĂ€r metallpipan ser respektingivande ut đ
Sjukskriven i handen? Du slant vÀl inte med skalpellen igen Charlie?
Tack ska ni ha! đ
#28 Ăn sĂ„ lĂ€nge Ă€r allt OOB men jag funderar pĂ„ att addera lite egentillverkat.
Jag har tydligen stressat lite för mycket det sista halvĂ„ret vilket resulterade i en hjĂ€rtarytmi. Visade sig inte vara nĂ„got farligt men jag hade en vilopuls pĂ„ 120 och helt plötsligt stod det stilla i ett par sekunder för att plötsligt slĂ„ som en hĂ€stspark igen. Kunde inte ens stĂ„ pĂ„ benen. Blev sĂ„ jĂ€kla rĂ€dd sĂ„ det blev raka spĂ„ret till akuten och inlĂ€ggning pĂ„ avdelning. Tog dock tvĂ„ dygn innan det slog som det skulle igen. Har nu gjort en massa undersökningar och som tur Ă€r hittade dom inget fel pĂ„ mig đ„”
#29 đđđ
Ta det lugnt och försök att stressa ner inte kul nÀr pumpen varnar blir en riktig scary upplevelse.
Stress Ă€r inte att leka med, Kalle. Dock svĂ„rt att hoppa av ekorrhjulet, lĂ€ttare sagt Ă€n gjort. Din första (?) pansar ser lovande ut, bra jobbat đ
/S
#32, 33 Det blir lugna puckar och bÀttre rutiner framöver. MÄste lÀra mig att tacka nej ibland. Vilken tur att man har en sÄ trevlig hobby och ett lika trevligt forum att koppla av med :) Det Àr mitt första pansarbygge och jag mÄste sÀga att det Àr löjligt roligt!
#34 SĂ„ Ă€r det. Visst Ă€r det kul med pansar? VĂ€nta bara tills du kommer till mĂ„lning och vĂ€dring..đ
Kul att du har kommit igÄng./Roger
Det ser bra ut! Ska bli spĂ€nnande att se med lite 4BO eller liknande ocksĂ„! đ
Tack ska ni ha! đ
Nu har jag mÄlat pÄ riktigt! Jag anvÀnde mig av Tamiya XF-58 Olive Green som bas. DÀrefter blandade jag i lite vitt och ljusade upp vagnen upptill. Blandade sedan i lite gult för att fÄ lite varmare ton och applicerade pÄ utvalda stÀllen. Till sist tonande jag ner allt med en tunn blandning XF-58. Har pÄbörjat lite vÀdring med en blandning av rödbrunt, rött och svart som har applicerats med svamp. Har Àven anvÀnt den blandningen och torrborstat över vagnen.
Nu Ă€r det upp till er pansarexperter att fĂ€lla avgörandet đđ
Nu ska allting torka ordentligt. Sedan ska Archers torrgnuggisar pÄ och allt ska förseglas med Klear. Sedan blir det diverse washer m.m.