Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 1591 ggr
[Hayabusa]
0

FT-17 Light Tank 1/35 från Meng

Nyligen presenterades en FT-17 i skala 1/16 från en ny modelltillverkare, Takom. Nu följer Meng upp med en modell av denna franska vagn, dock i skala 1/35. Precis som Takom, så levererar Meng byggsatsen med en komplett inredning.

http://modelarmour.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3292:meng-french-ft-17-light-tank&catid=34:new-releases&Itemid=58

IKV91
0

Hej! Det får nog bli en sådan vagn. Kanske höstens bygge? Roger

IKV91
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

[Hayabusa]
0

Verkar lovande! Intressant med WWI-pansar, måste säga att Meng går från klarhet till klarhet.

JaguarMkVII
0

Enligt ML har satsen 404 bitar. Jag har uppriktigt sagt lite svårt att föreställa mej så många bitar till en sån liten och enkel vagn… Jag kommer definitivt att köpa ett par st i alla fall.

MarkusN
0

#5, tänkte samma, men kom på att det ju del sär inredning, men även bandlänkar? Eller lösa nitar till allt? 🤪

[Hayabusa]
0

Ser väldigt fin ut. Får mig att undra vilken vagn som Meng ska släppa härnäst? Tycker de går från klarhet till klarhet.

Banjoman
0

Apropå FT-17 figurerar en sådan under de första drygt 40 sidorna av Jacqus Tardis seriealbum "Moi René Tardi, prisonnier de guerre au Stalag IIB" som kom ut med första delen i fjol; albumet handlar om Tardis (känd bl.a. för seriealbumen om Adèle, liksom för serieversionen av Leo Malets Nestor Burma) far René, som var stridsvagnsförare i just en FT-17 under andra halvan av trettiotalet samt, förstås när tyskarna invaderade Frankrike 1940.

Resten av albumet handlar om de första åren av hans krigsfångenskap, och kan verkligen varmt rekommenderas! Jag vet inte om det ännu finns översatt, och i så fall till vilka språk, men jag köpte det på franska i vintras och väntar nu otåligt på nästa, utlovade del 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"