Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 2095 ggr
Dioramabyggare
0

J 26-haveri i Dalarna

Jag hittade just information om en cache "döpt" till "Mustang". Jag associerade till det klassiska jaktplanet, och mycket riktigt, det handlar om Mustangplanet. Så här står det i informationen till cachen:

"Flyghaveri under en militärövning i Falun 1951

Flyghaveri 1951 i Falun

En J26 Mustang, gul Kalle, från Uppsala havererade under en övning med I13 i februari 1951 några 100 meter öster om gamla vägen Hökviken – Uggleviken på Jungfrubergets nordvästliga sluttning. Under mycket låg höjd anfölls markplutonerna, hästarna blev ordentligt skrämda. En pilot omkom när planet gick i backen. På platsen finns nu ett minnesmärke över det som hände på platsen. Ta en titt på ett av träden som fortfarande är svart efter oljan från planet,".

Ett par bildlänkar: http://imgcdn.geocaching.com/cache/log/thumb/5ae28e9c-4fc7-40fa-936f-36a38e221710.jpg

http://imgcdn.geocaching.com/cache/log/thumb/973d357f-afc8-4593-8737-dca0a4bb5974.jpg

Någon här som känner till mera om denna händelse?

(Ibland hittar man "mindre trevliga" platser när man sysslar med geocaching…)

Maysula
0

Hejsan

Jag var dit för ca 10 år sedan, fick hjälp av lokal befolkningen att hitta dit, det går ingen väg dit utan man får traska i terrängen.

Det sitter en träskylt som minne vid nedslagsplatsen.

Två stora träd är sparade sen den tiden, högt uppe på stammarna

är det mycket tydliga deformationer som tydligt visar att dom fått

en rejäl smäll.

En kompis jag hade med mig dit fick tag i en kopia på haveri rapporten, mycket intressant läsning !

På jobbet har jag tidningsurklipp från Falu Kuriren ang olyckan.

Piloten som jag glömt namnet på ( han hade ett baltiskt namn ) , ingick i en  grupp som övade anfall

mot en massa militärer från I 13 Falun, de flög längs vägen strax norr om Falun , då plötsligt ett av planen slog i ett träd med vingen och vek av i ungefär 90 grader . Planet gjorde en rätt stor gata genom skogen

innan det tog stopp mot dom två träden jag skrev om.

Det visade sig att piloten ifråga tidigare fått bassning för att han ofta flög för lågt, kvistar satt ibland kvar på vingarna när han kom tillbaka från flygningar.

Kan säga direkt att jag skulle inte hitta dit igen om det inte gjorts nån väg dit vill säga.

Thomas

Roca
0

Intressant!
Enligt Leif Hellströms J26-bok så handlar det om individen 26095, gul Kalle från F16, hade tidigare haft koderna gul W och blå N.

"Hav. 51-02-16 3 km N Falun; slog i träd under låganfall, ff korp Heinoja omkom."

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

Länk: SFF

Dioramabyggare
0

Hej Thomas, och tack för svaret!

Finns det möjlighet att få kopia på haverirapporten (hemlig, kanske) och på tidningsartikeln?

Jag ska förresten till Falun på fredag, och kanske jag får möjlighet att ta mig till haveriplatsen då, i samband med en geocachingrunda tillsammans med hustrun och en vän.

/Sten

Maysula
2

Hej Sten

Haverirapporten finns inte kvar men jag skall leta på artikeln från tidningen så får du en kopia.

Thomas