Vallejo spray
Till min 60-årsdag den 15 aug fick jag av jobbet ett presentkort på Wentzels, igår var jag där för att nyttja en del av det. Tänkte köpa Tamiya primer om det fanns nåt inne fick då reda på att båten som skulle frakta det hade faktiskt brunnit upp! Som alternativ hade dom då Vallejos primer på sprayburk, jag är ingen vän av Vallejos "vanliga" färger men en sprayburk är ju liksom en annan sak så jag köpte både en grå och en vit. Dom var praktiskt nog betydligt större än Tamiyas pluttiga burkar, varför är dom så små?. Frågan är hur bra är Vallejos primer jämfört med Tamiyas? nån som har provat?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag har provat, tyckte att den var väldigt svårthanterad, väldigt lätt att få rinningar med. Kan ha varit skit bakom spakarna också, men var försiktigt när du använder den, inte alltför mycket färg.

Kör små halvsekunds "puffar". Det ger bättre täckning och kontroll än att ha konstant flöde. Som bonus är det ekonomiskt.
Personligen har jag aldrig gillat att använda sprayburk på en modell pga dålig kontroll på flödet. Har istället sprayat över lite i en mugg eller liknande och sedan hällt över i airbrushkoppen. En mycket smidigare förfarande om man äger en airbrush vill säga.

Det är väl en fråga hur man använder den då jag kör med korta puffar och det funkar bra med Tamiyan så jag får väl köra med samma recept på den här. Funderade snarast på hur bra den täcker, Tamiyas gråa täcker ju nästan på första svepet, är det samma sak med Vallejon?
Har aldrig haft några problem med sprayburkar, dessutom slipper man rengöra sin airbrush, det är bara att vända burken uppochned och en kort puff så är munstycket rent
Jag köpte en burk vit valejogrund. slutade med att jag kunde skala av färgen i sjok. Vad det berodde på vet jag inte, bättre att använda färgsprutan med bättre kontroll.

#5: Var det Vallejo Primer eller Vallejo Grund?
Jag har prövat den nu och den vita kändes lite fjölig, inte samma tryck i den som Tamiyan, men annars funkade den bra, men Tamiyan är snäppet bättre. Excelsior är målad med den nu och visar inte minsta tendens till att tappa färgen, har även prövat den grå och den hade bättre tryck. Verkar täcka bra på Nautilus