Tips på enkla byggsatser
Jag är helt nybörjare när det gäller modellbygge. Behöver lite tips på lättbyggda och trevliga modeller att börja med. Är det något särskilt märke jag ska kolla på? Har inte någon bestämd inriktning än, så jag kan tänka mig att bygga de mesta i början. Dock ligger terrängfordon, stridsvagnar och ubåtar mig varmt om hjärtat.
Det första jag kommer att tänka på vad gäller flygplan och enkelhet är Hobbyboss mindre modeller i skala 1/72:
http://www.cybermodeler.com/catalog/pages/hobbyboss03.shtml
Academy kan nog vara ett bra val också, likaså Tamiya och de nya utgåvorna från Airfix. De gamla återutgivna Airfixmodellerna kanske man bör avråda nybörjare från. Gjutformarna är ofta slitna så det kan bli problem med passformen (säger så trots att jag själv vurmar för dessa gamla modeller).
Christer
Det jag kommer att tänka på när du säger ubåtar är AFV Clubs olika alster i 1/350. Modeller med bra passform och fina detaljer, du får dessutom möjligheten att prova lite "ets" utan att det bli överväldigande. Samt att ubåtar är förlåtande att måla :-)
Länkar:
En recension deras modell av japanska ubåten I-19
En färdigbyggd, som visar vad som kan åstadkommas, lite inspiration!
Annars om du har möjlighet så kan du åka till någon byggträff och kolla in samt prata lite modeller med folk.
Kolla in föreningssidan om det finns någon i närheten.
Om jag får tipsa,så får Tamiya en bra plats, fin passform, bra priser för det mesta, klockrena ritningar, lagom svårighetsgrad.
Lycka till, och välkommen till plastvärlden.
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
Tack för alla tips och råd. De är värdefullt så här i början. De verkar som att Tamiya ligger bra till för en nybörjare. Sitter och kollar runt på lite byggsatser från dom. Finns så mycket fina att välja på…såg en Willys jeep men den verkar slut hos dom flesta. Ska kolla runt lite mer så ropar jag till om jag har några funderingar.