Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1200 ggr
strigon
0

Pansarbygge

Hej! va ett bra tag sedan jag var inne här, men nu är jag här igen.

Började för ett tag sedan med Revells PzKpfw IV Ausf H 1/72. Men den har jag mer eller mindre fått ett nervsamanbrott på då sköldarna runt tornet blev helt åt helvette. Gick bara inte att få till dem bra. och hade följt ritningen till . & … och allt. sköldarna blev snea och testade att börja upp dem lite men då lossnar/sprack armarna som håller skölden och där tappade jag lusten för det bygget som gått kanonfint tills dess. har byggd den innan för ca 4-5 år och hade inga komplikationer då alls.
Hatar att lägga påbörjade modeller i malpåse :/

Så nu ger jag mig på nästa pansar istället, nämligen Revells Strv 122 och hoppas på färdigställt resultat där istället :)

Decaius
0

Lycka till och hoppas vi får se lite bilder på bygget! Blir det 1/72? :-)

xakan
0

tråkigt när sånt händer, men gör vagnen som en som varit med om en del, då sitter ju saker lite snett och vint och saker går sönder. kanske lite rester från en detonation vid den trasiga delen som antyder att vagnen blivit träffad av något.

nebeln
0

Byt till annat märke..Dragons 1/72 modeller är delikata och det finns gott om tredje-parts ets till just dessa plåtar du nämner…det är viktigt med en bra utgångmodell om du inte är en duktig scratchbyggare.

Rone
0

#1 Jag tror du har haft otur att få en byggsats som blivit skev vid gjutningen, lycka till med nästa bygge:) #3 Jag har byggt både Revells och Dragons byggsatser och jag kan inte direkt påstå att Dragon är så mycket bättre, många av Revells "småttingar" är riktigt fina. Om etsen passar till Dragon kanske det även passar till Revell.

Rone
0

Äh..fel, #1 hade inget med detta att göra. Strigon ska de vara.

[Hayabusa]
0

#4 Håller med dig vad det gäller Revells 1/72-pansar.

nebeln
0

Det finns säkert en poäng i #4 inlägg eftersom gjutformarna brukar skickas runt bland olika tillverkare om jag inte har fel? Och då bör ets avsett för dragon passa även Revell :)

[Jarl]
0

Skär av sköldarna och limma dem var för sig. Det är inte sällsynt att dem tog mycket stryk speciellt i Frankrike där vägarna var för smala för PzIV

Decaius
0

#0 Antar att det är den här du byggt? Jag hade också strul med tornskydden. Jag tror att torrpassning, torrpassning och lite svärande är nyckeln… Men som Jarl säger i #8, det är nog inte helt orealistiskt om de är lite skeva!

/Calle

strigon
0

#2 Tanken från början va ju att göra en fin "nyare" vagn då blir det inte lika kul när man "tvingas" göra en krigsskadad :)

#4 Måste instämma Mitt intryck av Revells Pansar håller ändå hög klass iaf Pz IV och Pz III mm. Har inte byggt någon Dragon i den skalan än. Men vet ändå att de håller hög klass på sina större modeller

#9 Ja precis det är samma sats jag hade och byggde på.

Hursom helst så ligger den i malpåse och jag förbereder bygget på Strv122 nu. bilder kommer efter hand på den

xakan
0

haha nej det kan jag förstå om man har den avsikten.  gör den i nyskick men att den tagit en kurva för snäv och sligit i en husvägg eller träd :o) eller som vissa tipsar om att byta ut delarna. sýnd att kassera om man lagt mycket tid på vagnen