Ännu en tank i 1/16
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=14375&mode=thread&order=0
Ser vi starten på en ny trend med ännu ett 1/16-släpp? Denna gång handlar det om en klassisk WWI-tank. På bilden ser det ut som den kommer att innehålla en motor vilket ju höjer fräsighetskoefficenten några snäpp 😃
Frågan är nu om man ska köpa denna skönhet eller Pz38:an? De är ju båda charmiga på olika sätt.
mmmmmm vill ha ser väldigt charmig ut
Intressant med 1/16-vagnar. Känns som att precis allt är möjligt numera. Skulle jag välja, så ligger nog Renault bäst till, mycket pga camot.
/S
Renaulten ser ju väldigt fräsig ut så den skulle nog jag också välja, men tillverkaren har jag ingen erfarenhet av.
Undra vad ankstjärten var till för 🤔 hasplåt vid backning??
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
#3 Har det inte med dikestagning att göra?
#4 min gissning också, en förstärkt form av stödhjul - även om det inte lär behövas pga av någon raketsnabb acceleration… 😃
Jepp, ankstjärten var till för att förlänga stridsvagnen för att förbättra dess skyttegravskorsningsförmåga. Hur effektiv den var har jag dock ingen koll på… Nån som sitter inne på lite skön info kanske?
Gällande tillverkaren så är det tydligen deras första byggsats så om de är bra eller inte är ju svårt att säga. Dock är mitt intryck att merparten av de moderna asiatiska byggsatserna är fina oavsett tillverkare. Takom har för övrigt en jättekonstig hemsida 😃: http://www.takom-world.com/sub.aspx?id=7
Stridsvagnen kommer tydligen att ha en komplett inredning vilket ökar fräsigheten ytterligare några steg.
#6 Vilken snurrig hemsida, tror den är uppkopplad med modem också 🤔
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
109 dollar för en preorder. Det låter ganska rimligt tycker jag. Antagligen blir den dock lite dyrare när den hamnar i våra trakter, men den borde rimligtvis hamna under tusingen i alla fall.
Går ju att bygga svensk! http://www.ointres.se/strv_renault.htm
Var det dom som sverige köpte in för att skydda landet internt? Mot bolsjeviker?
Tror det bara var ett utvärderingsexemplar…
Sindcore lär ta in denna byggsats till Sverige.
Nu kan man köpa den på Lucky Models:
http://www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=TAK-16001
Den finns även tillgänglig på eBay:
Så fort jag får min lön så kommer jag att införskaffa en sån här skönhet :)
I senaste numret av Militär Historia finns ett bra reportage om Renault FT, Sverige testade endast ett ex som senare användes som mål för artilleri skjutning. Trevlig liten vagn som tydligen är den moderna stridsvagnens föregångare, den användes i båda världskrigen.
Eftersom jag är grinig idag måste jag gnälla lite på Zaloga. Ibland blir det lite inflation i dom här "världens första x". Zaloga säger att FT 17 är världens första moderna tank eftersom den hade besättning fram, vridbart torn och motorn bak, en konfiguration som dom flesta stridsvagnar använder idag. Men kom igen. Moderna stridsvagnens föregångare? Alla stridsvagnar under första världskriget var den moderna stridsvagnens föregångare. Den första stridsvagnen med larvband var den moderna stridsvagnens föregångare, den första stridsvagnen med pansar var den moderna stridsvagnens föregångare osv.
Jaja, tillbaks till buggrättning och grinighet :)
#15 Bra tips :)
Jag har läst att fransmännen använde FT:n även på 50-talet. Till vad vet jag dock inte. Gissningsvis tjänstgjorde den i någon ickestridande roll med tanke på det papperstunna pansaret och låga fart.
Jepp, den var den första stridsvagnen med ett rörligt torn, vilket var revolutionerande på sin tid och som banade väg för dagens stridsvagnskonstruktioner.
#16 Zaloga i all ära, men läser man hans beskrivningar av M4 Sherman så kan man lätt få intrycket av att den (tekniskt sett) var jämbördig (eller t om bättre än) vagnar som Panther m.fl.
#17 Du är inte sugen på Mengs FT istället? I skala 1/35.
#18 Nä, jag vill testa att bygga i 1/16. Jag tror denna stridsvagn gör sig bra i denna skala, med tanke på att den är så liten.
Jag har dock tänkt att måla den samma kamouflage som det är på boxarten på Mengmodellen. Jag tycker det är rätt "stylish" :)
#20 Ok, jag förstår. Är själv lite kluven till 1/16, även om det är små förebilder. Jaja, vi får väl se när man får se någon färdigbyggd irl.
Har förbokat några hos Sindcore…kommer landa på en prislapp nånstans mellan 850-895kr + frakt (om det inte plockas upp vid mitt lager). Har två exemplar kvar av Pandas 1/16 Pzkpfw 38(t) för 850kr + frakt om intresse finns.
#22 🤔?
Vad?
#24 Du säljer byggsatser, eller? Har du butik eller näthandel?
Näthandel men skulle gärna vilja ha en butik. www.plastic-models.se Eller på Tradera under "ztriker"
😃 Helt underbar! Ingen bygghög blir komplett utan den😉
#27 eeeh, what? 🤔
Fantastiskt 🤓
#31 Cool idé! Jag gillar kem-dystopi.