Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 4788 ggr
aklejor
1

Sommardio

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har pysslat samman ett dio med "Slaget om Storbritannien" som inspiration. Kvar att bygga en Bofors lv pjäs. Plus ambulans och någon Hurricane. Och lite mer figurer samt smådetaljer. Ett avbräck från min vana att bygga 1/48.Trevlig sommar till er alla modellbyggare/Lennart

nox_umbra
0

ser jätte bra ut. brukar kunna bli lite livlöst med så stora tomma ytor men här gjorde det sig jättebra.

IKV91
0

Trevligt! Vi ser gärna fler bilder….. Roger

[Tunnan]
0

Kanonsnyggt
Mera mera.  😉

erihan
0

Snyggt! Lite mer detaljer tack!😃

robban64
0

Mycket snyggt.Säger som alla andra-Mer bilder!!

Raldor
0

Snyggt! 🙂

Rone
0

Väldigt trevligt bygge👍 

Sånt här gillar jag verkligen. Massor av detaljer, som taget ur en film. Kul att du fått tag i RAF figurer i den skalan, vilket märke?

Ser fram emot fortsättningen.

aklejor
0

Tack för alla vänliga kommentarer.  Spit"modelerna är Airfix förutom den som står längst ut till höger. Den är en Italeri som ett par goda vänners lille kille byggde tillsammans med mig förra sommaren.Figurerna är en blandning av Heller RAF set,och Airfix dito. Tuppbaracken" är byggd i pc. Jag har använt mig av oljefärg på en konstgräsmatta för själva underlaget. Målat med olika grå och bruna färger. Slipat ner det för att få det att se  slitet ut. Så borstade jag kanten runt om åt motsatt håll för  att efterlikna vanligt gräs. Blandade in lite olika gröna och gula färger. Det skall som sagt dit fler figurer och en hel del smådetaljer. Bränsleslang till tankbil bl.a. Några stolar utanför baracken ,och en ambulans. På den mörka ytan uppe till höger bakom trädet vid muren skall det stå en lv pjäs med camonät. Och så en Hurricane  mitt emot Spitfireplanen i bankanten. Kan lägga ut lite bilder då jag är färdig,men här kommer en del. Håll till godo /MVH Lennart

aklejor
0

diobild

aklejor
0

dioibild

aklejor
0

dobild

aklejor
0

diobild

aklejor
0

diobild

aklejor
0

diobild

[Jarl]
0

Verkligen snyggt den där konstgräsmatta var ju en hit gräset ser levande ut också! Tycker att du inte ska lägga till för mycket en ambulans kan ju överta scenen ganska mycket.

JaGa
0

Väldigt trevligt diorama! Inte utan att man blir riktigt sugen att se på Battle of Britain igen…👍

Länk till filmen:  http://www.youtube.com/watch?v=BNOKXfZTEAE

Mvh / Jan Gaude

http://www.ipmsuppsala.n.nu/

aklejor
0

Tack ska ni ha! Ambulansen är på plats i alla fall. Blixtljuset förändrar färgerna väldigt mycket tyvärr. /Lennart

aklejor
0

bild 2

aklejor
0

Planterat lite mer grönska i diot, hemmafärgad renlav. Doppad i lacknafta och oljefärg, som fått torka över natten/Lennart

sponny
0

Mycket snyggt bygge som verkligen lyckas fånga Battle of Britain-känslan. Ser väldigt bra ut.

aklejor
0

Tack så mycket Sponny" en liten bild från Raf Tribune 1940 också"

//Lennart

[Hayabusa]
0

👍 Den svart/vita bilden var nästan bäst.

/Stefan

xakan
1

Imponerade bygge Väldigt spännande att följa.

[Tunnan]
0

Grymt snyggt
Ja den svart/vita bilden är ju som tagen ur en gammal flygbok.👍

teeoo
0

Ett mycket snyggt diorama som gör sig bra i denna storlek.

PS-Du har inte testat att ta lite utomhusbilder med skogshorisont och blå sommarhimmel…

nox_umbra
1

man blir otroligt sugen på att spela War Thunder när man ser dina bilder. gillar kännslan i det hela.

om jag får komma med ett tipps: tycker träden ser lite ljusgröna ut, antar att du redan limmat fast dom men till nästa gång kanske… 

mitt tipps är att du tar en planka och en såg och så sågar du så du får en massa fint sågspån som du sedan färgar med grönfärg och låder det torka sen sprayar du någon form av lim på mossan på träden och strör över sågspånet. jag brukar använda spraylack då det dels är det jag har och dels så är det klibbigt nog för att sågspånet ska fästa. det går även med hårspray men det är inte lika klibbigt. man kan även färga i mer höstliknande färger för en höst scen med samma teknik.

men det är inte menat som kritik mot ditt bygge som jag förövrigt tycker är sjukt snyggt, utan det är bara ett tipps.

nox_umbra
0

ett träd jag gjort med den tekniken

Decaius
0

Snyggt dio!

#27: Stålull och oregano är också användbart!

aklejor
0

Tack så mycket för glada tillrop och bra tips.

Det fina vädret har ställt till det med bygget av diot.

Har endast fått färdig en lv pjäs sedan sist. Men jag tycker själv att träden ser lite glesa ut så jag skall testa det där tipset. Har en massa olika woodland scenic material hemma som jag kan prova med.

Fotolim på sprayburk funkar ju bra till sånt här.

Lennart

aklejor
0

Diot Battle of Britain, eller Battler Brittons återkomst är så gott som färdigt nu. Fattas dekaler på Hurricane bl.a och lite småplock. MVH/ Lennart

aklejor
0

2

aklejor
0

3

aklejor
0

4

gismo76
0

Kanon fint som vanligt när du är igång och bygger. 

Gismo

aklejor
0

5

aklejor
0

Sista bilden/ Lennart
6

Decaius
0

Urtjusigt!! :-)

nox_umbra
0

helt otroligt bra. älskar hur du fått till gräset så livfullt.

vad står det på den gula skylten vid vattenpölen?

aklejor
0

Tack för vänligheten . Det står "Ducks Pond" och den är totalt uttorkad 😉/Lennart

Roca
0

Ett mycket fnt dio Lennart!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

Nu är dioramat i det närmaste färdigt; länk.

JaGa
0

Stum av beundran…😲❣️