Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 2997 ggr
gorthon
1

Billing Boats

Någon som om Billing Boats har slutat tillverka modeller har provat å komma in på deras sida några dagar nu!?!?!?!?

petzon
1

Intressant fråga, det går inte att hitta ett spår av deras hemsida på nätet. Webadressen är parkerad. Kollade det stora internationella modellbåtsforumet och det enda jag kunde hitta var att BB USA hade bytt ägare. Surfade runt på diverse webshopar och BB-byggsatser verkar finnas i lager. En webshop hade slutat föra BB och sålde ut lagret, men det kan ju finnas många skäl till det. Det verkar inte finnas någon Dansk motsvarighet till Alla bolag så det verkar inte gå att se på något enkelt sätt om BB kursat eller lagt ner.

Skulle inte förvåna mig om BB tvingats kasta in handduken till slut, det har snackats en del de senaste åren om att de var på obestånd och det glunkades även om att man skulle flytta tillverkning tillbaka till Danmark. Andra rykten pratade om flytt av tillverkning till Kina. Det är gott om inlägg på flera olika forum om kvalitetsbrister i byggsatserna, delar saknas, är trasiga, ritningar stämmer inte med byggsatsen då man ändrat byggsatsen utan att uppdatera ritning. Det som jag tycker varit BB:s styrka är deras utbud av Nordiska modeller men de byggsatser jag byggt har jag fått byta ut massor av delar eftersom utförandet varit fult eller fel. På Gladan som jag byggde för några år sedan var färgschemat enligt Falken (röd botten) och inte som Gladan skall vara (blå botten). 

Det är väl bara att vänta och se om hemsidan kommer upp igen, det kan ju vara så enkelt att de råkat ut för någon krash

AChristian
1

Vill minnas att B.B. blev sålt till tyskland för några år sedan. Kommer inte i håg till vem. Trots det tror jag att B.B. är ett minne blott. 😭

Mann
1

**Billig Boats finns fortfarande om nu någon trodde något annat.

**Gladan är en modell som dyker upp med ett antal år emellan.
Det är inte så många år sedan den fanns i deras katalog.
Jag har en byggsats av Gladan som jag säljer för en kunds räkning. Tillbehörssatsen finns tyvärr inte. Finns intresse kan du kontakta mig.

Modellhuset Liden   www.modellhuset.com

Christer Mann

gorthon
1

sidan är uppe igen