Chevrolet Corvette -68
Här kommer lite bilder på mitt sommarprojekt, brukar alltid bli så att jag bygger bilar på sommaren. Bygget är lite av en nostalgitripp tillbaka till slutet av 80-talet då en äldre kille gasade omkring i en mörkgrön Corvette-72 hemma på byn. Jag var så jäkla impad av denna bilen. Den var så otroligt kraftfull med sin big-block motor, det skrek i däcken för minsta lilla rörelse på gaspedalen. Den hade fyraväxlad manuell växellåda, men han startade alltid på tvåan för att spara på däcken. Han berättade också att det var omöjligt att få den att dra under 2 liter milen. Bilen blev senare omlackad i blanksvart, vilket jag tyckte var tråkigt. Därför fick min miniatyr bli British Racing Green!!
Utgångsmatrielet till bygget är Revells Corvette -68, ganska snarlik -72an som var sista årsmodellen med den tidiga fronten och bakdelen. En rätt hyfsad byggsats, lite skev i karossen var den dock.
Snygg! 👍
Läcker! Ser trevlig ut i den färgen.
Nice! Snygg glans i sån't som skall glänsa … lacken till exempel 🙂
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Fasiken vilket läckert bygge! Jag beundrar er bilbyggare som kan få till en sån där fin blank lackering! 👍
Mycket fint bygge blir själv sugen på att skaffa mig ett liknande bygge🙂
#7 #8 #9 #10 Tackar tackar🙂
Att få till en riktigt blank lack kräver tid och tålamod.
Corvetten har ju massa svängda former (designern var inspirerad av hajar när han ritade formerna) som gör det hela ännu knepigare, men effekten blir istället snyggare om man lyckas.
Så här gick jag tillväga med målningen: Först slipades plasten slät för att få bort sjunkmärken och dyl. Sedan lades ett lager av Tamiyas surface primer som nästan helt slipades bort för att hitta kvarvarande skavanker i plasten. Sen ännu ett lager primer som våtslipades med 2000 papper, precis på gränsen att gå igenom. Därefter lades basfärgen, Tamiyas gunmetal på sprayburk som efter några dagars torkande våtslipades slät med 2000 papper. Viktigt att inte slipa igenom basfärgen som ligger till grund för topplacken som är en aningen transparent, det blir då fläckar som syns igenom. Jag airbrushade sen på två lager Model Masters British Racing Green metallic enamel färg. Våtslipades efter några dagar helt slät med 2000 papper, sedan ännu ett lager grön. Efter den torkat ordentligt slipades den väldigt blank med Alclads Micromesh slipdukar ända ner till 8000. Sen var det dags för klarlack, jag använde Alclads suveräna Klear kote gloss. Två lager sprutades på i tät följd, sedan vänta😴 slipa slät ned till 6000 varefter sista lagret klarlack lades på. Nu har man ett ordentligt lager att polera på så det inte går igenom. Det är också väldigt viktigt att det är helt dammfritt innan man målar, jag har byggt en lackbox som är helt tillstängd när jag inte använder den för att förhindra att det inte kommer in smuts. Har även byggt en roterande botten av perforerad plåt för att luftströmmarna vid målning inte ska virvla upp damm, och givetvis finns utsug. Efter att lacken fått sjunka in ordentligt efter ca.tre veckor, var det bara att slipa den med Micromesh tills den är helt blank.Sista steget är 12000 grit, det är då den förvandlas till blank, sedan polerades det hela med Tamiyas Polishing Compound.
Klart🥵
/Henrik
#11 Tackar, Ja ett ganska problemfritt bygge.
#13 Jo när man läser ditt inlägg #12 så låter det rätt enkelt…🙂
Får väl se när jag återupptar byggandet om resultat blir så bra som ditt…tvivlar starkt men byggandet ska vara kul & sedan får man prova sig fram. Inte byggt några modeller på över 30år så man har ju tid att ta igen.Men har småbörjat men kom inte ihåg att det var så pilligt….kan det bero på att man fått större nävar ? 😮
#13 Klart att du ska bygga! ! Nivån sätter du själv, som sagt det ska vara roligt. Mina nävar är inte heller som förr, det går mest på vilja. /Henrik
Menar #14.
#15 Jo det blir att sätta sig nu under hösten & pilla ihop någon modell & det var kul att du lade upp bilder för det ger ju inspiration🙂
Trodde att karossen var i metall bra jobbat🙂
#18 Tackar, karossen i äkta plast, precis som originalet ;-)
#19 Som det heter;"Wrap Your Ass in Fibreglass - Drive a Corvette"
👍
#19 😃