Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 4102 ggr
[Tunnan]
0

Hur länge har ni hållt på?

Jag började med modellbygget ca 1993, men på mera allvar runt 1998-99
Hur är det för er.?

ElLobo
0

Jag höll på mycket när jag var liten/mindre (från slutet av 60-talet fram till mitten av 70-talet innan det så småningom rann ut i sanden. Omkring 1999 satte jag igång igen och sedan dess har jag hållit på, även om byggandet tidvis går i vågor.

Dioramabyggare
0

Jag började med enklare byggsatser (Airfixmodeller i påse) köpta i stadens bok- och pappershandel(!) när jag var kanske 10 år. Den perioden höll i sig tills jag började gymnasiet, då tiden gick åt till annat.

För kanske 20 år sedan fick jag ett återfall, då jag samtidigt "nischade in mig" på modeller av amerikanska pansar-/underhållsterrängfordon i skala 1/35. Och för kanske fem år sedan "breddade jag repertoaren" till att också omfatta modeller av amerikanskt understödsflyg (flygplan och helikoptrar) i skala 1/48.

aklejor
0

Fick min första modell då jag var ca 6 år av mor och far. En Lindberg 707:a. Limmade med Karlssons klister ,även dekalerna som klipptes ut och limmades på. Detta var 1960 ungefär. Byggde modeller fram till det blev flickor och moppe . Satte fart på riktigt 1978, och där är jag ännu 🤪/Lennart

petzon
0

Byggde en del plast och modelljärnväg samt balsaplan till och med gymnasietiden, sedan blev det ett uppehåll på dryga 10 år tills frun låg på sjukhus i två månader under sin första graviditet och jag behövde något att avleda tankarna med så jag köpte mig Airfix Wasa. Blev ganska irriterad på de slitna formarna och lovade mig själv att inte bygga något av plast på mycket länge så jag provade träbåtsbyggande istället och fastnade där för fem-sex år sedan

Decaius
0

Återfallsbyggare. Militära plastmodeller i unga år (åttiotalet), sedan warhammer av och till under två decennier, nu historiska militära modeller igen sedan ca två år…

Roca
0

Byggde en hel del som barn på 80-talet, sedan startade jag om som vuxen, har hållit på sedan 2006.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

lanm65
0

Började bygga när jag var 7-8 år, ofta Airfix i påse. Mest plan eller båtar, en del stridsvagnar med batteridriven motor också. Byggandet ebbade ut i tonåren i början på 80-talet, sedan vart det en paus på 30 år. Började bygga igen vintern 2012 och det är ww2 flyg i skala 1/48 som jag bygger numera. Fast jag har faktiskt köpt på mig mer modeller än jag hunnit bygga, ett underligt beteende som jag märkt att fler håller på med.

MiniPainterV
0

2011, fick en present av pappa :)

Rone
0

Jag fick min första byggmodell i början på 80 talet när jag var i tioårs åldern av min farfar. Han måste ha vetat exakt vad jag behövde för jag blev helt fast. Då byggde jag mest bilar som målades med gamla goa Humbrol färger, och limmades med tublim. Kan ännu minnas de kraftiga dofterna som låg som en dimma på pojkrummet🤦‍♂️. Man hade ganska dåligt med pengar på den tiden, så bilarna fick i stället byggas om i flera omgångar.

Men sedan blev det ett uppehåll ända fram till 2008, är minst lika biten av hobbyn nu som då. Men med skillnaden att det växer högar med nya objekt, så jag lär få hålla på ända tills dödagar. 

Hoppas samtidigt att man kan få någon av kidsen intresserade, men det verkar trögt. Jag tror datorer har tagit över all kreaktivitet😕

Hmmm….man kanske får nåt barnbarn någon gång🤔

JaguarMkVII
0

Första modellen helt på egen hand var en Airfix Seahawk, året var 1971 och jag var sex år. I tonåren var fokuset på modellflyg men även det ebbade ut när barnen kom, vi köpte hus och resandet i jobbet drog igång på allvar. Nu är barnen större, huset i hyfsat skick och jag reser inte riktigt så mycket som förr. För sex-sju år sen bestämde jag mej för att bygga en modell av ett fartyg jag jobbade med och då var jag fast igen med plastmodellerna på allvar. Lustigt nog har jag helt bytt spår med vad jag bygger jämfört med när jag började. Den gången var det fundamentalistiskt flyg i 1:72 som gällde och inget annat. Nu är det pansar i 1:35 och fartyg i helst 1:350 som gäller.

[marcusjohnson]
0

Byggde en del som liten men det intresset försvann till förmån för kjoltyg när jag börja högstadiet. Spelade dock en del rollspel och warhammer så en del figurmålning blev det. 2002 blev jag deprimerad och långtidssjukskriven, för att fördriva tiden bestämde jag mig för att gå till leksaksaffären för att köpa mig ett Playstation. Kom dock hem med ett gäng modeller och färg och på den vägen är det! //Marcus

Banjoman
0

Jag började nå'n gång under lågstadiet, förmodligen 1973 eller däromkring, med Airfix fartyg och flygplan, först i påse och se'n så småningom ur kartong också 😉

Därefter byggde jag flitigt i plast under åtskilliga år och i de flesta genrer: fartyg (Airfix Wasa, Endeavour och Discovery minns jag särskilt, liksom en Santa Maria från [mínneslucka]), flygplan (mest 1:72 men också Airfix halvstora [1:48?] Spitfire), bilar (Airfix Jaguar SS 100 var en favorit, minns jag), motorcyklar (bl.a. en väldetaljerad Norton – med fungerande fjädring; mycket häftigt tyckte jag som 12-åring! – i hyfsat stor skala) … 🙂

I de tidiga tonåren blev det också en del gummibandsdrivna flygplan i balsa och japanpapper (bl.a. en Sopwith Camel), men sedan kom jag via en kompis in på radiostyrda båtar, som var det som dominerade mitt byggande under resten av tonåren. Det blev bl.a. ett par segelbåtar, en torpedbåt och en hjuldriven ångslup (som f.ö. är det enda av mina dåtida byggen som överlevt någorlunda intakt).

Mitt allra sista byggprojekt från den tiden fullbordade jag dock aldrig, utan det står halvfärdigt kvar i sin kartong: ett försök att konvertera Monograms 32 Ford Street Rod i skala 1:8 till radiostyrning! Vem vet – en dag kanske jag tar fram den igen?!

I alla fall blev det så att jag nå'n gång kring mitten av 80-talet gradvis slutade bygga: studierna tog mycket tid, men framförallt musiken, och så blev jag mer och mer less på att inte ha en ordentlig arbetsplats för mitt byggande, utan att varje gång vara tvungen att plocka fram allt och sedan plocka undan igen, även om jag bara ville bygga i en kvart 😕

För fem år sedan fick jag dock möjlighet att inreda ett hobbyrum, och tänkte att det kunde väl i alla fall vara värt att testa och se om jag fortfarande skulle tycka att det var lika kul att bygga som jag än gång hade tyckt … och si, det tyckte jag! 😃

Se'n ville jag också bli klar över om jag med åren hade fått lite bättre tålamod, och därmed skulle kunna bygga på en nivå som åtminstone tillfredsställer mig själv. Inte så att jag menar mig bygga särskilt bra, långt därifrån, men jag vill att resultatet skall bli i alla fall passabelt i mina egna ögon … 

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Hayabusa]
0

Förmodligen alldeles för länge 🤓

fjantomen
0

Byggde massor under min mellanstadie och högstadietid under 70 talet då fritt valt arbete inbegrep modellbygge, sen kom kvinnor vin och inte sång emellan…. Sen fick jag en me109 av min dotter för 3-4 år sedan och nu är jag torsk, världens bästa och lugnaste hobby 😃

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Joppo
0

Jag tror jag började 2008 om inte mitt minne sviker mig. Innan dess hade jag fuskat lite som barn och tonåring.

grDalMas
0

1965 fick jag en mig 15 och på den vägen är det😃fast nu blir det mest pansar samt en och annan båt,har dock ett antal flygplan i bygghögen som skall knåpas ihop när andan faller på.

Charlie82
0

Började som grabb på 80-talet med en bf-109 från airfix som farsgubben köpte åt mig då vi var in till Wentzels under ett Stockholmsbesök. Sedan, som många andra blev det ett uppehåll och nu har jag återupptagit hobbyn på "äldre" dagar 😃

JaGa
0

Jag började bygga när jag var 10 år och första modellen var en Stuka samt en Stalinstridsvagn, båda från (Airfix).  Slutade bygga modeller vid 15-16 års ålder då det började dyka upp lite andra intressen, så som brudar, bågar och bärs… Hittade senare tillbaks till hobbyn för ca 15 år sedan, efter att ha träffat en kurskamrat som byggde modeller. Kom därefter i kontakt med IPMS och övriga modellvärlden för ca 10 år sedan när jag åkte på IPMS Open för första gången. Bygger själv gärna Svensk flyghistoria i 1:72, men flyter gärna och ofta ut på annat också. Var med och startade IPMS Uppsala sedan några år tillbaks (2006). Något jag absolut inte ångrar! Rekomenderar gärna andra att också starta upp egna lokalföreningar. Om ni bara anar hur många likasinnade och trevliga mäniskor som finns runt i er omgivning som skulle uppskatta att det startades upp en lokalförening just där! Man kan också träffas under enkla former hemma hos varandra. Jag är kontaktperson för vårt IPMS Uppsala och vi har träffar 1 gång i månaden (normalt den 1:a söndagen i månaden).

Mvh / Jan Gaude

http://www.ipmsuppsala.n.nu/

Tankboy
0

6 månader. Började delvis tack vare att jag snubblade över detta forum.

Phantasm
0

Fick denna http://www.revell.com/model-kits/cars/85-4999.html#.UhWrzT-ZC8o  i födelsedags present 85 tror jag det var och sen byggde jag ett par modeller om året men inte särskilt bra 😃

Har dock börjat och bygga mer "seriöst" dom senaste 2 åren efter man ramlade in på diverse forum där man kunde läsa tips och tricks…

Har precis beställt Trumpeters Bismarck 1/200, har aldrig byggt en båt innan….undrar om man tagit sig vatten över huvudet???😛

stuartm5a1
0

Hej på er alla! började med några flygplans modeller i unga år 6-7 (svenskt militär flyg då min far jobbade på F 11) sedan rann det ut  i sanden, tog väll fart i tonåren med en hel del RC-flyg å bil detta var då mitt 80-tal, sedan blev det en time-out med familj , hus å hela paketet. Sedan var vi några som prata i hop oss om att börja bygga lite bilar på höst å vinter halvåret (2010) Har alltid haft ett stort militärhistoriskt intresse, så 2012 blev det att leta upp några militär modeller å beställa hem, började samtidigt att bygga mer noggrant med målning på modeller å figurer, tycker att jag har hittat helt rätt med den militära biten å så är det en rolig avkoppling. PS

Vill passa på att tacka alla i detta forum för alla tipps å trix DS

Med vänlig hälsning Magnus🙂

[Orso]
0

Byggde min första byggsats 1970. Det var en Airfix DH Heron. Har hållit på och byggt i någon form sedan dess. Mest plastbyggsatser men även modelljärnväg och ett stort dockhus till min systerdotter.

zoncar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo Tunnis på allvar gör jag nog inget alls, men modellbygge har hela mitt liv varit något väldigt viktigt, ja jag älskar allt som är smått!  Jo mannen min första modell är från 60-talet och det vart en Viggen av ett totalt okänt fabrikat, har presenterat den innan men för vår Tunnis så!!!!

zoncar
0

Glömde att säga att den viktigaste artisten för mig är och förbli Bruce Springsteen och jo jag har sett karln live , makalöst ös, jo jag vart på friends arena å såg mäster Rock, ja vad har nu detta med modellbygge att göra? jo jag blir liksom taggad!!!

[Hayabusa]
0

#24 Fast Friends Arena suger 😡

AChristian
0

Byggde lite på 60-talet. Gjorde sedan ett uppehåll till 2007 och håller på ännu. Måste ju göra något som pensionär som ligger mig varmt om hjärtat (bl.a.). Är inne här varje dag och beundrar era byggen och inte minst för att det finns en outsinlig källa av råd och tips! 🙂Man lär sig så länge man lever…

[Jarl]
0

Byggde min första Spitfire på 90-talet sen hittade jag Sheperd paine bok How to build dioramas😂

starhawk
0

Jag började väl bygga runt tioårsåldern dvs -63. Sen har det gått lite upp och ned, har aldrig helt slutat bygga men var väl nere i en nedgångsperiod när kontakten med detta forum väckte mig igen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
0

Oj vad ni alla berättar utförligt vad ni har börjat era byggkarriärer med
Min första model som jag dock inte lyckades bygga ihop var en Scania 142 Bärgare från Italeri.
Väldigt fin modell  och dyr.
Andra modellen var en Heller 1/72 P-47 Thunderbolt
Tiden var då 1992-93 nånting.
Har mer eller mondre hållt på sedan dess men några svackor lite då o då.

Lentzen
0

Jag fann denna fantastiska hobby så sent som i år. Jag har inte funnit min inriktning än, men det lutar åt motorsport och pansar. Jag är nyfiken på figurmålning men har inte provat än.

Som småbarnsförälder så blir det mest sena kvällar som lite avkoppling. Jag hoppas kunna avsätta lite mer tid åt denna nyfunna hobby i vinter.

PAK43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag började som liten knatte på 8 år och byggde med varierande framgång flygplan fram till kanske 13-årsåldern när det blev dator för hela slanten. Återstartade igen för 10 år sedan var det väl med en Tamiya Tiger som gick till skroten tillslut. Första färdigställda bygget efter återstarten blev en Panther som avbildas nedan (märkligt nog fortfarande en av dom byggen jag är absolut mest nöjd med). Sen har det fortsatt med ett flerårigt uppehåll pga att det var för pinsamt att introducera för ny flickvän, men det gick över så jag började igen. Sen gick det förhållandet över, men tror inte det berodde på modellbygge iaf :P

Decaius
0

#31 Stilig panther! :-)

starhawk
0

#31: Inte så konstigt att du är mest nöjd med den där Pantern, den är ju riktigt fin

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bsgm
0

Jag började vid ca 7 års ålder (typ 1975) med nästan uteslutande flygplan sedan gled intresset över mot amerikanska bilar vid 11-12 års åldern och på den vägen blev det tills det blev en amerikanare i skala 1:1 vid 19 års ålder och öl och kvinnor och sång eller nåja.

Sen kom familj och hus och för ca 5-6 års sen så återupptog jag denna trevliga hobby som en skön avkoppling, nu mer bygger jag både civilt och militärt.

[Tunnan]
0

Ja den var riktigt stilig.