Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 1755 ggr
[Jarl]
0

Angående gruppbygge

Borde inte vinnaren av grupp bygge vinna en modell byggsats Om vi hade en gemensam pott som man kan donera till så skulle detta vara möjligt eller?🙂

Magnuzk
0

Eller nån form av presentkort hos någon av Rebell, Alfa, Hobby Link, LuckyModel, Puma, Hannants, Byggmodellen…

WildeSau
0

De gruppbyggen jag stått som värd för har jag själv donerat en modell ur samlingen.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
0

Tja, varför inte
Vore ju klart trevligt och en sporre.

[Jarl]
0

Men tävlingen måste avbrytas om det är bara en deltagare eller att priset inte delas ut.

[Orso]
0

Tycker inte om det. Ett gruppbygge är väl till för att sporra till byggande. Med ett pris blir det en tävling och det kan skrämma iväg en del. En del andra sajter har lottat ut donerade modeller bland dom som färdigställt sitt projekt istället. Vi har problem med att väldigt få saker blir färdigställda så ett pris till en vinnare blir nästan löjligt. Ett problem kan vara att det gått inflation i GB. Hur många har vi? 30+ per år?

Det spelar ju inte så stor roll om jag blir färdig det finns ju alltid ett annat GB att anmäla sig till. Kanske t.o.m med samma modell som inte blev klar.

starhawk
0

Trots att jag vunnit en modell i ett WildeSau-bygge vilket iofs var trevligt så håller jag med Orso. I och med att det bara är äran man får så blir det ingen "tävlingstress"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
0

#5 Instämmer 👍

Charlie82
0

Instämmer också med föregående talare. Personligen tycker jag att tidsspannet på gruppbyggena kan vara onödigt långa. Kanske skulle räcka med typ tre månader och när tiden gått ut röstas en vinnare fram och ett nytt gruppbyggena kan starta. På så vis skulle det vara fyra gb:n per år. Den korta tiden kanske skulle sporra till att färdigställa byggen istället för att anmäla en massa modeller till lika många gruppbyggen och ingen blir färdig. Bara en fundering :)

ElLobo
0

Antal gruppbyggen och gruppbyggenas tider har vi diskuterat flera gånger tidigare, och då bestämdes till slut att vi skulle ha 10-12 gruppbyggen per år och byggtiderna skulle vara omkring 12 månader. Det är visserligen inget som är bestämt för evigt, men det är vad de samlade rösterna kom fram till då, och ska vi ändra på det så får vi väl göra en ny omröstning.

petzon
0

#8 på tre månader skulle det vara omöjligt att bygga en träbåt. För träbåtar kan till och med ett år vara snål tid. Byggtiden är minst 300 timmar och "the sky is the limit " uppåt.

TobbeA
0

Tycker upplägget är bra som det är idag, med en omröstningn per månad. 12 månaders byggtid kanske är lite mycket, men dom gånger man själv inte blir klar beror det på tidsbrist och inte brist på motivation, så minst 10 månaders byggtid.

Vill minnas att gruppbyggen som sponsrats av handlare med presentkort har haft rätt många färdiga byggen.

Magnuzk
0

Det är bra som det är nu. Om något pris ska vara med så kan kanske ett eller två gruppbyggen per år vara pris-byggen.

PAK43
2

För min egen del så har jag tröttnat lite på gruppbyggena. Det är för många och i princip alla jag har varit med i har förlängts, ibland flera gånger. Om poängen är att man ska ha en sporre att bli klar så är det ju ingen idé att förlänga hela tiden tycker jag, särskilt inte om man har 10 månader på sig från början. Om majoriteten föredrar detta så är det dock lugnt för mig 😃

Charlie82
0

Håller lite med PAK43. Det som jag tycker är lite "tråkigt" är det långa tidsspannet ett gruppbygge håller på.

Jag förstår om man, som Petzon, håller på med träbåtsbygge behöver längre byggtid. Vid dessa tillfällen kanske tidsspannet kan vara längre. I övriga fall tycker jag den långa byggtiden ger två följder:

1. Man prioriterar ej bygget "just nu" eftersom byggtiden är så lång. "jag hinner senare" tänker man och vips så går tiden.

2. Man engagerar sig direkt och bygger klart på ett par månader. Detta resulterar i att man gärna vill se sammanställningen av alla byggen ganska snart men inser att det får vänta i princip ett år.

Viktigt att poängtera är dock att jag liksom föregående talare följer strömmen och finner mig i vad majoriteten tycker. Detta är bara en högst personlig reflektion och ingenting jag kommer att arbeta aktivt för. Alltid kul att kunna debattera sina åsikter på detta trevliga forum 🙂👍