Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 736 ggr
bongus
0

ModelMasters Dull cote

Hej.

Jag är helt ny i forumer och bygger WW2-flyg i 1:72. Efter lite efterforskningar tyckte jag detta forum verkade vara det bästa svenska med snabba, hjälpsamma svar, inget tjafs och vänlig atmosfär.

Jag befinner mig något över normal pojknivå både avseende resultat och entusiasm Glad så hobbyn är njutbar även om det inte blir så mycket att visa upp. Nu till frågan:

Min första maskin (Hurricane) som jag målat med airbrush är nästan klar och jag var faktiskt ganska nöjd med resultatet tills jag lade på den matta klarlacken. Den blev nästan vit! Det var i och för sig en kul effekt för planet såg ut att ha kommit direkt ut frysboxen men det var inte den look jag var ute efter.

Jag använder Humbrol enamels. Över det har jag lagt Johson parkettpolish (jag tror att det är nära Future). Därpå har jag applicerat dekaler. eftersom jag inte tänkte göra mycket "wheathering" så lade jag mattlacken direkt på dekalerna.

Mattlacken går att gnida bort med etanol med det är ett hiskligt arbete och eftersom det inte finns något som skyddar dekalerna under mattlacken känns det inte som en framkomlig väg att ta bort den.

Hur applicerade jag mattlacken?

Jag förtunnade med rekommenderad förtunning till ca 1:3 (thinner:färg) som det stod på förpackningen och lade et flödigt lager med lack. Detta fungerade uppenbarligen inte.

Efter det har jag provat att förtunna mer (upp till 4:1!) och att lägga olika tjockt och med olika avstånd från objektet. Detta gjorde jag på en glasskiva för att få en bra blankreferens och att kunna ta bort färgen lätt.Saken är den att oavsett hur jag gör så blir det mer eller mindre vitt och aldrig bara matt.

1) Vad är hemligheten?

2) Jag har också Humbrol matt enamel som ger bättre resultat på glasskivan. Kan jag lägga den ovanpå och hoppas att det vita försvinner? Jag anar det eftersom det inte syns när man fuktar ytan.

Humm. Det var en lång inledning till en kort fråga. Hoppas kunna få lite tips.

/Målberg

pebben
0

hej och välkommen hit! jag har själv inte varit med om nått liknande men jag hadde nog provat en annan mattlack.har hört talas om för länge sedan om nått liknande men då var det fel på mattlacken hur han än gorde så blev det vitt! kanske inte så tokigt på ett vinter senario? nåja det finns dom som kan det bättre här så du kommer säkert att få massa tips under dagen!

//pebben

StefanW
0

#0 Hej och Välkommen hit!

Jag har inte råkat ut för det fenomenet som du beskriver att det vitnar utan mer att det kan gulna med blank lack, då jag inte har provat den kombinationen.

Spontant så känns det som om det kommit på för mycket lack och/eller en dålig reaktion med underlaget.

Att försöka få bort det och riskera att dekalerna går förlorade hade jag tagit som sista utväg!

Jag hade nog som du själv funderar på provat att lägga på Humbrols matt cote ovanpå (på en liten begränsad yta som inte kommer att synas så väl) för att se om det försvinner även efter det har härdat och inte bara så länge det är "vått"

Jag skall fortsätta att se om det går att hitta någon information. Några till här inne är duktiga med airbrush och Humbrolfärger, men jag vet att de är på semester utan att vara uppkopplade mot nätet. Så om du har tid (och is i magen i stället för på planet!) så kommer du att få flera svar och tips på hur du skall gå vidare med ditt projekt

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

bongus
0

Tack för svaren.

Jag har gott om is i magen. Jag låter den stå ett tag och provar sedan som du föreslår, Stefan.

Under tiden ger jag mig på en Academy P47 Razorback. Kul det här.

/Målberg

Azgaron
0

Välkommen!

Jag har ingen erfarenhet av såna här problem och jag hoppas det löser sig. Påminner lite om när man råkade få i för mycket mattningsmedel i färgen. Då blev det också vitaktigt.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Jag har bara använt Pollys mattlack, den gav ingen vithet trots att jag lade på flera lager, jag använde det på miniatyrfigurer för att få en slityta, vi använde dom vid rollspel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus