Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1130 ggr
ErikLj
0

Nybörjare behöver råd

Hej!

Har fått för mig att återta min gamla hobby med modellbygge. Senaste bygget var 30 år sedan. Tänkte bygga ihop en samling stridsvagnar i skala 1:72.

Har snokat runt lite med delvis kört fast. Vad är skillnaden mellan olika tillverkare Airfix, Revall, Dragon, Italia m fl. Prisskillnaden ser jag men i övrigt; kvalitet, detaljer mm.

Varför gör Airfix i skala 1:76 en övriga 1:72? Helt värdelöst om man vill kunna jämföra storlek på vagnar.

Vilka färger bör man satsa på?

Vad är fotoets?

Tacksam för all hjälp!

Erik

[Jarl]
0

Jag har för lite erfarenhet i ämnet men söker du kvalitet så skaffa Dragon

Italeri kommer efter i rankningen.

denstore
0

Fujimis grejer i 1/72 ska vara ganska bra. Fast vill du verkligen ha kvalitet så är 1/35 eller 1/48 att föredra. 1/35 har både bäst modeller, och idag störst utbud. Visst, 1/72 har det mesta också, men jag tror att ganska mycket är rätt åldersstigna modeller.

[Hayabusa]
0

Precis som alla andra modeller/skalor så finns det skillnad i kvalitet, detaljering osv. 

Vill du ha lite mer kött på benen, kolla in:

http://www.onthewaymodels.com/

Skala 1/76 härstammar från modelljärnvägar (00) och är vanlig i UK. Eftersom Airfix är en brittisk tillverkare så blev det förmodligen en koppling till 1/76. Det finns även diecast bilar i skala 1/76 t ex.

Är den några specifika förebilder du söker?

/Stefan

ErikLj
0

Tack för alla tips!

Ett militärhistorisk intresse och ett uppvaknat intresse för stridsvagnar, ingenjörskonst och teknikutveckling samt ett slumpartat inköp av sex stycken färdga Easy Modellvagnar har gjort att byggintresset har vaknat.

Vill nu kompletera de jag har med en mer komplett uppsättning av de vanligaste vagnarna från WWII. Skala 1:72 av utrymmesskäl. Inga dioraman, inga modifieringar utan det viktigaste är att kunna visualisera utseendet.

Stridsvagnar är en av de få saker som byggs med väldigt lite tänk kring utseende utan i huvudsak funktionell design. Vilket i mina ögon gör det vackert.

Att ha en serie från Panzer I till Panzer VI bredvid varandra, samt motsvarande för andra länder, är slutmålet.

/Erik

Decaius
0

Jag vill slå ett slag här för Trumpeter! De har lite olika kvalitet på sina byggsatser, men en del är riktigt bra. Kolla reviews!

/Calle

Janne Nilsson
0

Jag rekommenderar:

Dragon

Trumpeter

Revell

Italeri

I den ordningen men det kan skilja olika beroende på förebild och tillverkningsår. Ett svårt moment i den skalan är gummibanden som är svåra att få till och limma vilket också är ett av skälen till att Dragon hamnar överst. Deras band kan nämligen limmas. Men du kommer inte att kunna få en komplett serie som du vill ha men en enda tillverkare.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
0

#6 Revell har så kallade link & length tracks på sina vagnar.

Decaius
0

#6 Italeri/Esci också!

Här är exempel på lite Dragon-standard: Länk🙂