Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 8735 ggr
pettisson
1

Humbrols hemliga förtunning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter så slipper någon annan göra samma misstag som mig i framtiden.

Jag fick med akrylfärger i byggsatsen från Humbrol som skulle användas idag; jag har spenderat eftermiddagen med att göra ren färgsprutan men det var ju i alla fall lärorikt att se hur den ser ut inuti, så något har jag lärt mig.

Jag tänkte först späda ut akrylfärgen med de förtunnare som jag redan har: cellulosa- och syntetisk förtunning, det gick inte.

Då fick jag förklarat för mig att man skulle använda vatten; det gick inte heller utan färgen torkade redan i sprutan och skapade problem, även om det fungerade de första 40 sekunderna.

Så då åkte jag in till den stora färghandlaren i staden och fick mig Hagmans akrylförtunning; den fungerade inte den heller utan färgen samlas på botten, som man ser på bild nummer två.

Jag börjar hata akrylfärger nu, min tanke från början: att spara pengar genom att köpa "riktiga industrigrejor" i stora kvantiteter i stället för Humbrols egna dyra burkar, har visat vara en dyrköpt erfarenhet. Fast de första förtunnarna kan jag ju använda till enamelfärgerna.

Fredrik

pettisson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild två, akrylen på botten av koppen.

Joppo
1

Har inte Humbrol nån egen förtunning till deras akrylfärger? För att undvika problem brukar den generella rekommendationen vara att köpa både förtunning och färg från samma märke. Då vet man att färgblandningen beter sig som det är tänkt.

Sen kan det också vara så att Humbrols akrylfärger inte är helt magiska att spruta utan främst är tänkta att penselmålar. Jag har dock ingen egen erfarenhet av dem, så detta är enbart en spekulation.

Personligen kör jag främst Tamiya/Gunze i min spruta förtunnat med Tamiyas thinner och lite Tamiya retarder. Det är en rätt solid kombo som funkar smidigt. Ett annat populärt märke är Vallejo Model Air. Deras färger går att använda direkt från flaskan utan spädning.

[Orso]
1

Det är egentligen konstigt att vi inte vill lägga ner ett par kronor extra på originalförtunning för att "det blir för dyrt" men gärna köper femtielva dyra modeller som vi lägger in i skåpet och aldrig bygger.

Jag sprutar mest Tamiya och har gått över till deras egen förtunning. Så mycket gör jag inte av med på att späda färgen. För att göra ren sprutan använder jag annat/billigare än Tamiya förtunning.

Kanske beror det på att jag börjar bli gammal och har mer obyggt än jag kommer kunna färdigställa som jag hellre lägger pengar på bra verktyg. Talesättet att endast en dålig hantverkare skyller på dåliga verktyg ar s--tsnack. En bra hantverkare förstår att man inte använder dåliga verktyg. Jag har börjat förstå det nu men det tog nästan ett halvsekel.

TobbeA
1

Den här kanske kan vara till hjälp.

pettisson
1

Jajjemen, Humbrol har ju en egen förtunning till sina akrylfärger, sedan så kollade jag, och de skriver att akrylen de har också ska fungera bra till airbrush.

Men nu är det ju inte alltid så att originalprodukter vare sig är de bästa eller lika bra som andra motsvarigheter på marknaden, det är ju dessutom inga b-produkter jag köpte, så jag vart förvånad; det är ju inget fel att prova det som finns.

Sedan så gick ju som sagt min spruta inte ens att rengöra med vanligt vatten, utan jag behöver förtunning till det med, då räcker inte en liten flaska länge, tyvärr.

Jag har läst andra trådar där användare skrivit att de förtunnat sin akryl med cellulosaförtunning, men jag undrar verkligen hur de gjort för att med min vätska så är man inte ens i närheten av att lyckas.

Charlie82
1

Håller med tidigare talare. Att använda samma märke på färg och förtunning brukar vara ett säkert kort (om det finns förstås). Använder själv Tamiya och Gunze och dessa späder jag antingen med Tamiyas X-20A eller Gunzes förtunning (110 tror jag den heter), även Isopropylalkohol fungerar bra på de flesta akrylfärger. Om du inte får köpa det på apoteket så tror jag Kjell & Co har.

Cellulosaförtunningen som du har till höger i bild ska du inte späda någon färg med om du ska måla plastmodeller. Den är fruktansvärt aggressiv och smälter plasten som smör i solsken. Bara ett tips att du inte svär över en förstörd modell sen 😭😃

Joppo
1

"Sedan så gick ju som sagt min spruta inte ens att rengöra med vanligt vatten, utan jag behöver förtunning till det med, då räcker inte en liten flaska länge, tyvärr."

T-Röd eller Ajax fönsterputs brukar jag använda när jag gör rent min picka. De luktar inte så farligt heller vilket jag tycker är ett plus.

Jag har läst andra trådar där användare skrivit att de förtunnat sin akryl med cellulosaförtunning, men jag undrar verkligen hur de gjort för att med min vätska så är man inte ens i närheten av att lyckas.

Kan det vara så att du läst om någon som förtunnat Tamiya/Gunze-färger med laquer thinner? Dessa färger skiljer sig en del från övriga vattenlösliga färger och går därför bra att späda med den vätska. En del hävdar till och med att de inte är akrylfärger i ordets rätta bemärkelse, men det kan jag varken bekräfta eller dementera. 

Överlag så verkar det skilja sig åt en del hur olika akrylfärger reagerar när det kommer till förtunning. Det är alltså inte så att det finns någon universell lösning som fungerar till alla typer av färg. En del färger går till exempel bra att späda med alkohol medans andra geggar ihop totalt om de kommer i kontakt med denna substans.

fjantomen
3

Jag köpte Gunze förtunning och slog lite i Vallejos färg och fick en färg som blev som långfil, så det blev en förtjockning….

Så nu kör jag märkets eget som förtunning och vatten och cellulosa som rengöring (var för sig).

Som kuriosa så förtunnade jag humbrol enamel med cellulosa och sprayade en modell (hade andningsskydd), efteråt fick jag utrymma hela huset 😃, en del får lära sig den långa hårda vägen….

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

[Hayabusa]
1

#7 Bara som tillägg, så har Tamiya/Gunze egna "Lacquer Thinner" (cellulosabaserad förtunning) avsedda för sina vattenlösliga akrylfärger. Kan tänka mig att det skiljer en del mellan olika cellulosabaserade förtunningar, en del är säkerligen mer aggressiva än andra. 

Är då Tamiya/Gunze inte "riktiga" akrylfärger?

Färg består i huvudsak av 4 beståndsdelar:

Bindemedel, lösningsmedel, pigment och ev. tillsatser. 

Bindemedlet är den del som får färgen att stelna och bilda ett ytskikt. Med andra ord är bindemedlet absolut viktigaste beståndsdel och en anledning till att färgtyp namnges beroende på typ av bindemedel. Typiska bindemedel är olika hartser, naturliga eller syntetiska, som t ex: Akryl, polyuretan, olja, polyester m. fl.

Nu har jag inte gjort någon kemisk analys av Tamiya/Gunze, men utgår vi ifrån att de har någon form av akrylharts som bindemedel så är de absolut lika "riktiga" som andra akrylfärger. Att de sedan har en annan formula, och därmed annan karaktär, än t ex Vallejo - det är en helt annan 5:a.

Tamiya/Gunze är oerhört lika i karaktär och jag misstänker att de har en formula som är väldigt snarlik (identisk?). De går att blanda sinsemellan utan problem, deras respektive förtunningar känns identiska och funkar också till den ena eller den andra lika bra. Tamiya/Gunze förtunnad med "Lacquer Thinner" upplever jag som en bra kombo för airbrush. Möjligen en smula inbillning, men känslan säger att det blir ett aningen bättre ytskikt jämfört med "standard förtunning". Nackdelen är att "Lacquer Thinner" ger rätt stygga ångor så skydd & bra utsug är ett måste.

För övrigt kan jag bara instämma i att använda färg & förtunning från samma tillverkare. Särskilt dyrt är det egentligen inte heller, förtunnar man 50/50 så räcker 100 ml förtunning till 200 ml färg. Det är i våra sammanhang en hel del. 

Det blev en lång och nördig kommentar…men, modellbygge är ju lite nördigt så det kan väl vara OK 🤓

[Orso]
1

Är verkligen Tamiya/Gunzes egna "Lacquer Thinner" till för deras vattenlösliga färger. Är den inte till för den andra serien av färg, vad det nu är?  Lacquer?

Jag har läst på många forum om att använda  "Lacquer Thinner" till deras vattenlösliga färger men då jag byt från humbrol till Tamiya pga lukten så förstår jag int anledningen till att blanda i en illaluktande lösningsmedel. Hela vitsen försvinner ju då eftersom det då börjar lukta och Tamiya är lite mer repkänslig än Humbrol.

Joppo
1

Gällande tamiya/gunze-färgerna så står det i Migs FAQ II att de är av "lacquer"-typ. Huruvida detta är sant eller inte vet jag inte. Som Hayabusa skriver beror det väl på vad de har tillsatt för bindemedel. Personligen kan jag tycka att det är skumt att Tamiya skulle ljuga i sin marknadsföring av färgerna.

[Hayabusa]
2

#10 Ja, det är den. Tamiya har även en serie färger av enameltyp, det finns en avsedd förtunning till dessa: X-20

Vitsen är att det blir ett bättre resultat samtidigt som färgen fortfarande är vattenlöslig dvs enklare rengöring än jämfört med icke-vattenlösliga färger. Fast, som jag också skrev tidigare, så är frågan huruvida det blir bättre resultat eller ej rätt subjektivt. Personligen känns det aningen bättre, men…kan också vara inbillning.

#11 Jo, det vet jag. Dock tror jag att det tillhör en slags mytbildning som är typisk för Internet/forum etc. Helt sant - man måste ju fråga sig varför Tamiya/Gunze skulle ljuga om detta? Faktum är ju att dessa färger ÄR vattenlösliga.

Vad är då en "Lacquer"? Det är, enligt min mening, ett ganska vitt begrepp så tillvida att beståndsdelarna kan variera en del. Nyare "Lacquer" har i regel bindemedel bestående av exempelvis akryl eller polymer med lösningsmedel innehållande Butylacetat och Xylen eller Toluen. Tamiya/Gunze använder alkohol som lösningsmedel och är vattenlösliga, så att beskriver dem som "egentligen en Lacquer" känns sisådär rätt i min värld.

Som kuriosa kan nämnas att Vallejo Model Color går utmärkt att förtunna med Gunzes "Lacquer Thinner" Mr.Color Thinner. Men inte skulle jag kalla det en Lacquerfärg för det. 

Sanningen(?) är nog den att det finns ett flertal olika recept för hobbyfärg och gränserna är nog inte så svart/vita alla gånger. Spelar det någon roll, egentligen? Det tycker jag inte att det gör, men det är givetvis bra att veta hur respektive färg uppför sig och vilken som kan förtunnas med vad etc. Om nu någon tycker att Tamiya/Gunze egentligen är en "Lacquer" så är det ju inte som att någon avslöjat modellvärldens största bedrägeri.

Färgnörden 🤓

starhawk
0

Hmm jag trodde vi bara hade dom tre typerna dvs Akryl, enamel och alkyd eller vad det heter, den som White Ensign Models färg har. 

Personligen har jag spädit Tamiya med Isopropanol köpt från Mej & Co och det funkar bra, varför inte Tamiyas egen förtunning då? Jo dom har ju så förtvivlat små flaskor, jag vill ha en rejäl flarra. Har även testat att förtunna Tamiya med vatten och spraya, då rann färgen bara av modellen så det var ju inte så lyckat

Beträffande Cellulosaförtunning så frågar jag mig hur mycket av den använder du egentligen Charlie82? Jag har förtunnat Model Master enamelfärg med Cellulosaförtunning och sprayat flera lager på min Vulcanbombare och den visar inte minsta tecken på att smälta. Samma sak med Hercules Gunship. 

Humbrol akryl och Model Master akryl har jag ej behövt förtunna än men jag satsar en peng på att det funkar med Isopropanol

Ett större problem är White Ensign Models färg, har inte den blekaste aning om vad man skall använda för förtunning till den, har inte varit aktuellt än eftersom den färgen är suverän att penselmåla, behöver absolut inte sprayas, synd bara att dom har lika fåniga målarpytsar som Humbrol

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
0

White Ensigns färger är närmast att betrakta som enamel 

(Enamel betyder emalj, vilket det sannerligen inte rör sig om. Namnet har förmodligen uppkommit tack vare att ytan blir likt emalj och därefter blivit ett vedertaget begrepp).

WE använder alkyd som bindemedel, alkyd består huvudsakligen av vegetabilisk olja. Skulle inte förvåna mig om Humbrols enamel har ett liknande bindemedel.

Tamiyas X-20A finns i flaskor om 250 ml, det blir med 50/50-förtunning en 1/2 liter färg. Det räcker ett tag, skulle jag vilja påstå. Åtminstone för mig.

[Orso]
0

Hmm. Det verkar som Tamiya har minst tre olika förtunning. 

X-20 Enamel thinner

X-20A Acrylic thinner

och Lacquer Thinner som inte är märkt med något nummer.

Enligt TAmiya USA så har man två alternativ när man vill spruta deras akrylfärg: http://www.tamiyausa.com/articles/feature.php?article-id=606

"The first choice is the X-20A Thinner and the second is the Tamiya Lacquer Thinner."

[Hayabusa]
0

#15 Stämmer bra, det. Tamiyas Lacquer Thinner har gul kork. X-20 = blå kork. X-20A = vit kork.

Ja, det är riktigt att det finns två alternativ för att förtunna Tamiyas akryl vid airbrush. Med risk för att upprepa mig, personligen tycker att det blir aningen bättre resultat med Lacquer Thinner. Men, som tidigare sagt, det kan vara inbillning. Vi pratar i vilket fall som helst inte om enorma skillnader.

pettisson
0

Nej jag kan konfirmera att cellulosa inte borde användas till vädring o.dyl. – jag provade och färgen bara försvann på modellen, och plastkoppen som jag hade cellulosan i smälte sönder den med, he he. Jag fick lägga på mycket pigmentpulver för att täcka misstaget, så nu syns det inte längre.

Fråga till er alla: är det någon som någonsin har inhandlat Humbrols akrylförtunning? Det är nämligen så att jag nu besökt och ringt till 7 butiker som har Humbrols sortiment, alla har bara Enamelförtunningen och de hittar inte ens akrylförtunningen i grossistens katalog, jag börjar tro att jag måste skicka efter flaskor ända från England för att kunna använda mina akrylfärger… lite irriterande, jag som hade tänkt vara klar med skrovet redan för flera dagar sedan…

[Hayabusa]
0

#17 Vet tyvärr ingen som säljer Humbrols förtunning för akrylfärger. Hittade dock detta klipp på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=skdXwNMjfQs

Plus lite mer läsvärt här:

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234938869-humbrol-acrylic-thinners-125ml/

Joppo
0

#17 Har du testat att kontakta Modelcraft i Malmö? Om jag minns rätt så har de Humbrols akrylfärger i sitt sortiment. Observera att deras hemsida inte innehåller hela deras sortiment: http://www.model-craft.se/

Annars finns den tillgänglig på eBay: http://www.ebay.com/itm/HUMBROL-NEW-AXAC7433-ACRYLIC-THINNERS-125ML-BOTTLE-NEW-AC7433-/121115186798?pt=UK_ToysGames_ModelKits_ModelKits_JN&hash=item1c3307166e

pettisson
0

Tackar, jag ska höra med de i Malmö, annars blir det eBay, jag har aldrig handlat därifrån innan, så jag är lite osäker över just eBay.

robban64
0

Ingen fara med Ebay förutom att man kan bli beroende om man väl börjat handla där😃.Däremot kan det vara lite kinkigt att beställa färg/lösningsmedel från utlandet pga.att det klassas som farligt gods.

Från Usa är det för det mesta nono.England lite olika.Akrylfärg brukar gå bra.Kör själv med Modelmaster akryl som jag använder som den är,dvs ingen förtunning i min Badger Patriot spruta.Rengör med t-röd eller Ajax.Funkar bra tycker jag.

Färgen köper jag hos Tåg & Hobby; som har ett bra sortiment.

Joppo
0

Överlag upplever jag det väldigt säkert att handla via eBay. Jag har själv aldrig blivit blåst någon av de hundratals gånger jag handlat därifrån. Eftersom handlarna är måna om att deras betyg är höga så innebär det ju att de måste sköta sig. Dessutom så tror jag det är hyfsat enkelt att få tillbaka pengarna via Paypal om man mot förmodan skulle råka ut för en dålig handlare. 

Tänk dock på att fixa ett paypal-konto innan du lägger beställningen. I stort sett alla handlare verkar vilja ha betalt så. Dessutom innebär det som sagt också en viss säkerhet om det skulle gå snett.