Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 635 ggr
pettisson
0

Humbrol 1 Enamel matt grey primer

Hej!

Nu så är ju själva idén med en primer att den efterföljande färgen ska fästa bra, och det kommer det göra även för mig, men jag har upptäckt en annan sak som jag undrar om det är normalt med den här burken.

Ytan har blivit sträv, och det är ju att vänta av en matt färg, men jag ser även att den är väldigt grynig, större och mer gryn än vad jag väntade mig och jag frågar mig om jag gjort något fel eller om detta är det väntade resultatet. Jag har nämligen läst att beroende av uttunnare (thinner i mitt fall) så kan även enamelfärgerna torka på vägen mellan färgsprutan och modellen och tänkte att det kanske hänt i mitt fall.

Vad säger ni som vet?

Fredrik

PAK43
0

Det är sannolikt att det är som du tror att färgen delvis har torkat på vägen till modellen. Håll närmare eller späd lite till eller nåt sånt. En sak jag glömmer från sommar till sommar är att temperaturen i rummet påverkar torktiden på airbrushad färg mer än jag tror, från 22 till 26 grader gör att färgen torkar mycket fortare.

Jag rekommenderar annars att du grundmålar med en primer på burk, förslagsvis Warhammer eller Citadels stora burkar som är ruskigt bra och förlåtande.