Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1625 ggr
[Jarl]
0

Photo etched?

Hej på er, efter en lång tid frånvaro från modellbygget har man vaknat till liv igen. 

Nu undrar jag om photo etched delar hur får man i hop dessa? Kommer dem flesta med någon som helst instruktioner eller?

[Hayabusa]
0

Instruktioner brukar följa med i satsen med fotoets. Fotoets kommer i många olika skepnader, allt ifrån enkla bitar som limmas på plats med lämpligt lim till hyggligt avancerade konstruktioner. Vissa delar kan limmas ihop, medan vissa kräver t ex lödning för att få ihop på ett vettigt sätt.

MarkusN
1

Hej Jarl, välkommen tillbaka! 🙂

Om engelska inte är något större hinder för sig så finns det många bra instruktions- och tipsvideos på youtube, bl a denna http://www.youtube.com/watch?v=eIUJKzC3RME (i flera delar) eller denna http://www.youtube.com/watch?v=YUtAOfv8F5c 

Ger mycket mera att kunna titta samtidigt än att bara läsa hur man kan göra, tycker jag.

zoncar
0

måhända en dum fråga men kan man själv fotoetsa, jo jag vet dum fråga men har ngn en kunskap i området, har liksom en dum ide som jag behöver hjälp med då kanske!!!

denstore
0

Ja, man kan göra fotoets själv. Det var lite så konceptet började. På stenåldern, när jag var tonåring, så fanns det gott om böcker på biblioteket om etsning, då mest för att etsa kretskort, men principen är den samma.

[Jarl]
0

Tack för alla bra svar, frågan är om det är värt den extra mödan med fotoets. Dragon models brukar väll ha fotoets med i deras kit men vilket nivå är dem på.

Någon som vet något bra nybörjare kit med lite böjning. Eller vilka märken är bäst för nybörjare?

MarkusN
0

Möda eller inte så ska man ju ha roligt när man bygger! Mer än en här på forumet, inklusive undertecknad, har haft tillfälle att ifrågasätta sin egen intelligens när de fastnat i småpill med mikroskopisk ets 😃

Så roligt ska man ha, men ofta vill vi ju utvecklas som byggare också, så vi måste ju våga testa nytt. Vad bygger du mest?

Jag har bara använt ets i större omfattning en gång och det var till ett fartyg. Och just till fartyg måste jag säga att ets lyfter detaljerna och verklighetsintrycket rejält. Till flygplan och pansar och andra fordon tror jag man klarar sig "längre" utan ets. 

Nu vill jag inte på något sätt förringa de otroliga superdetaljerade byggen av flyg och pansar med ets som visa här, bara att jag tror att det är lättare att få till en korrekt miniatyr "rakt ur lådan" när det är flyg eller pansar, än när det är fartyg. Utbudet idag är enormt, snudd på ofattbart, den som vill kan superdetaljera in absurdum i flera år :-) 

Bygger du flyg så kanske ett projekt med extra detaljering av cockpit är en bra start att bekanta sig med materialet utan att behöva göra för avancerade ingrepp på modellen (ofta är det ju annars plast som måste skäras bort och ersättas med ets). 

Pansar har jag dålig koll på, men den ets som ingår i lådan riskerar nog inte bli allt för komplicerad, tex motor/fläktgaller, handtag och dylikt. 

Ets till fartyg räknas ofta i hundratals delar. Skräckblandad förtjusning brukar infinna sig, ibland bara skräck ;-)

Viktigt att komma ihåg också att det finns ingen lag som säger att man måste använda alla delarna på ett etsark. Det kan ju faktiskt ibland bli bättre slutresultat om man lämnar den där plastbiten kvar istället! 

Några personliga tankar bara, det finns många här på forumet som har betydligt bättre kunskaper och koll på ets än jag.

denstore
0

Ett tips är att köpa Eduards zoom-set. Billiga, och ganska lagom.

[Jarl]
0

Jag bygger pansar och har fastnat för skalan 1:48 för att spara plats.

Men jag ska ge mig på ets i 1:35. Jag har beställt lite bland annat verktyg som länkades i Youtube klippet. Eduards zoom-set är dessa förenklade versioner?

Janne Nilsson
0

@#6

Det är väl så att fotoets är kul när det går bra, men mindre kul när det inte går som man har tänkt sig? Om man går in på en dels hemsidor tex Eduard så finns där beskrivningar för varje set. Då kan man lätt se vad som följer med och vad som förväntas av en.

Som redan nämts så är i regel det bökigaste, mest tidskrävande och svåraste när man måste ta bort befintliga delar på plasten.

En varning. Vissa tillverkare utgår från mått på de riktiga förebilderna medans andra utgår från modellen setet är tänkt att användas med. OM det är det förra så kan det ofta krävas mer arbete än man har tänkt sig.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

denstore
0

@8 Ska du fortsätta med 1/48, så är Hauler en av de bättre tillverkarna av ets till den skalan. Deras set är ofta ganska små och inte så vansinnigt krångliga. Vill man krångla till det för sig, så kan man köpa set från Aber eller Part. Snyggt, men rejält besvärligt ibland.

Ifall du är på väg över till 1/35, så kanske du är intresserad av att byta 1/48 mot 1/35. Jag har ett par 35:or som bara samlar damm.

starhawk
0

Mina första erfarenheter av ets ledde till att jag kunde säga rent ut: Jag hatar ets! Numera kan jag moderera det hela lite och säga jag hatar tillverkare som inte erbjuder alternativ i plast. Ets har sin givna plats, som ventilationsgaller t.ex. blir det mycket bra, men ets tillverkarna har svårt att hålla fingrarna i styr och tillverkar t.ex. skyddsburar för lyktor på stridsvagnar också. En skyddsbur i ets till en 1:35 stridsvagn är ju närmast löjligt, rent skalenligt skulle det ju vara tunnplåt i den buren knappast troligt att det skyddar någonting.

Numera gör jag som så att jag plockar ut ventilationsgaller o.dyl. men struntar i resten, väldigt små pilliga grejor är inte värt mödan helt enkelt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
0

@denstore tack men nej tack, jag har också 35:or som samlar damm.

O andra sidan är nog 1:48 för litet för ets delar.