Airbrush hjälp!!!!
Hej jag vill börja med airbrush men jag vet inte vad jag ska köpa. Jag vill ha ett airbrush startkit för 1000-1500kr max. Och jag vet inte vart jag ska hålla till för jag får inte vara i garaget eller inne någonstans
så kan man vara ute och måla med airbrush??? tack i förväg!!

Varför får du inte vara inne eller i garaget?
Vad är det du skall måla och med vilken typ av färg? Förut målade jag på köksbordet men nu håller jag till på skrivbordet. Jag använder akrylfärger från främst Vallejo och målar inte med särskilt högt tryck. Tycks fungera för mig. Vid färgbyten häller jag i airbrush cleaner i sprutan och och sprayar alltihopa i en PET-flaska vilken jag gjort hål i.
De enda "kit" jag vet man kan få tag på i prisklassen du nämner är de man kan köpa på Biltema eller Jula. De är helt klart bra att testa med i början - för att utröna om airbrush är något man vill hålla på med. Om man bestämmer sig för att så är fallet vill man nog oftast lägga på en slant och få lite bättre grejor.
Somliga tycker säkert annorlunda än mig men jag vill påstå att om jag måste välja mellan en bra kompressor och en bra färgspruta så skulle jag börja med att lägga pengar på en kompressor. Detta därför att tryckregulator, lufttank och framförallt tyst gång är viktigt för mig. Har man en svindyr spruta tror jag ändå inte resultatet blir särskilt imponerande om man sitter med en kompressor som blåser ojämnt tryck.
Och ja, visst kan man vara utomhus och måla med airbrush - särskilt sommartid. Huruvida det är smart om man tänker lägga en skrupelfri blank och fin lack på en större yta överlåter jag åt någon annan att svara på.
Är mycket nöjd med min biltema setup:
Minikompressor MC 90, 749:-
Airbrush 349:-
Jag undrar också varför du inte får vara i garaget.
Kan det vara så att dina föräldrar felaktigt tror att airbrushen kommer att generera mycket färgdamm? Det verkar vara en myt bland människor som aldrig använt en airbrush.
Jag hade samma diskussion med mina föräldrar, nu när jag airbrushar i mitt sovrum har det inte kommit färg någonstans utom på bordet och modellen👍
Jag har samma erfarenhet, förutom då att jag inte behövt ha nån diskussion med mina päron gällande detta 😉(jag är tillverkad på 70-talet så jag är typ halvgammal).
Så länge man inte råkar spilla ut nån flaska eller burk blir det inte smutsigt när man målar med airbrush. Dessutom går de flesta färger enkelt att avlägsna om man skulle råka spilla nån droppe. Merparten av färgerna som är vattenlösliga i vått tillstånd går till exempel enkelt att ta bort med t-röd eller ajax fönsterputs. Sen kan man ju alltid göra någon slags sprutbox som man hålls i om man har väldigt besvärliga föräldrar 😃 En flyttkartong eller dylikt torde fungera alldeles utmärkt för detta ändamål.
Det är som Joppo säger mina föräldrar tror att det kommer fara färgdamm över allt men nu vet jag att det inte gör det så nu kanske jag kan få måla inne eller i garaget😃 tack så mycket för att ni tog er tid att svara på mina frågor det uppskattar jag mycket!!!

Vad använder du för färg? Själv målar jag med Vallejo, och gör alla jobb inomhus. Luktar inte illa, och är lätt att städa upp vid behov. Första färgen som frugan inte klagar över.
Som #8 säger, Vallejo model air lämnar inga spår och klagomål efter sig, rekommenderas! 🙂
Kan tipsa om ett kit till, från Revell. Jag skaffade denna begagnad som min första airbrush för cirka ett år sedan och har inga behov att byta. Kompressorn håller en riktigt behaglig ljudnivå. Jag använder min inomhus i lägenhet utan problem. Inte ens sambon klagar.Dessutom väldigt liten och nätt. För sina 1100kr vågar jag säga att det är en svårslagen start in i airbrushvärlden.
jo MarkusN jag har kollat mycket på den och jag har funderat
mycket på att köpa den den verkar som att den är bra för nybörjare😃
#9 Ser ju ut som en fin liten grej ju. :)