T34/85 with bedspring armour
Byggsatsen är nedlusad med godsaker. Fina bandlänkar, metallpipa samt två kartor med fotoets.
Tyvärr så är instruktionerna i sann dragonanda ganska förvirrande och det krävs lite klurande för att hålla isär alla alternativ och valmöjligheter. Modellen känns också dåligt anpassad för uppgradering av fotoets, det krävs en del täljande och filande för att ta bort de delar man ska ersätta.
Hur som helst så är det en rolig modell att bygga. T34:an brukar annars kunna kännas lite tunn på detaljer men här så är det snarare tvärtom. Man är tvungen att låta bli en hel del roliga delar för att det inte ska se för belamrat ut.
Kul! Fick själv hem den här byggsatsen för ett par veckor sedan. Ska bli spännande att följa ditt bygge. Ser bra ut hittills. Kul idé med "bail out"👍
Förresten, har du sanerat köket? 😃 😉
/Calle
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Härligt bygge. De där sängbottnarna i Berlin verkade inte fungera så bra.
Nä, de skulle ha använt madrasserna också.😂
Skämt åsido det ser ut att bli ett trevlig sysselsättning.
Härligt bygge, T34:an är en favorit här.
Har en lika dan modell som man är grymt sugen på att påbörja.
Problemet är bara att det ligger flera projekt före som måste blir klara…någon gång.😉
#7 Jo, min filosofi angående modellbygge är så att man får se till att man inte har fler påbörjade byggen än maximalt tre. Ju färre desto bättre. Knappt att man får titta i nyinköpta lådor. Man vill börja fila bort gjutskägg på någon del och sedan är det kört… Just nu är detta det enda bygge jag arbetar aktivt med. Jag har ett som jag samlat research och material till samt två andra som är i planeringstadiet.
On topic angående den faktiska byggsatsen. För er som har en likadan som ligger och väntar så rekommenderar jag er att vänta med att limma fast axeln till spännhjulet tills innan ni börjat montera ihop banden. Det var till att kriga ordenligt för att få ihop larvbandet på ena sidan ordentligt. På den andra sidan spelar det ingen roll, där ska bandet vara försört…
Hej!
Roligt T34 med extra "pansar". Du har fått på dragons magic trac! Dessa magic trac gillar jag inte alls.
Det blir kul att se slutresultatet.
Roger
Hur har du gjort för att få till så realistiska parkeringsskador på stänkskärmarna? 🙂
Fräsigt värre 🙂 Har du bucklat till extratankarna själv eller levereras de sådär från Drakfabriken?
Kineserna har bucklat till extratankarna själva. Men det är lite tråkigt gjort. Alla bucklor är likadana och sitter på samma ställen på varje tank.
Stänkskärmarna tunnade jag ut så mycket som jag vågade med kniv och böjde till i värmen från en lödkolv. Det gäller dock att vara riktig försiktig så an inte värmer för mycket och smälter allt ihop…
Nu pysslar jag med det avskjutna bandet. Trodde den sidan skulle vara lättare men jag hade å fel…
#12: Ok! Det verkar vara standard på T34an med buckliga skärmar. Eller inga alls… Dina blev hur som helst bra! Lycka till med resten! 👍
Tjusigt! Skoj med två ryssgröna vagnar samtidigt på sidan, även om min är lite mindre! Mycket inspirerande bygge det här! 👍
/Calle
Ser lovande ut 👍 T-34/85:an är en väldigt stilig stridsvagn överlag tycker jag 😃
Jättesnyggt! Kul med avskjutet band och idén med flyende besättning. Ska bli spännande att följa.
Ser jäkligt bra ut! 👍Blir sängbottnarna ren metall/rost eller ryssgröna?
Jag tänker att de inte har målats?
Hur spenderar man en solig midsommarafton bättre än att sitta inne och lägga sista handen vid sin T-34?
Vill påstå att stridsvagnen är kvar så då återstår bara figurer och basplatta. Plattan återstår det rätt mycket arbete på men figurerna är nästan färdigmålade.
Med lite tur så är hela kånkarongen klar någon gång i mitten av nästa vecka.
Nu till sill och sup.
Skål för det! Vagnen blev riktigt, riktigt bra! Snyggt vädrad! Ser fram mot gubbsen och plattan! Glad midsommar! /Calle
Riktigt snygg, den bästa t-34:an jag har sett 😉
tycker det ser otroligt bra ut. lycka till med basplattan det är nog den som kommer höjja det här bygget till skyarna.
Mycket snygg vagn! Man förstår varför det är så kul med pansar när man ser såna här byggen.
Jag tycker inte att det ser överdrivet ut. Dessutom tycker jag gott man kan överdriva vissa effekter lite för att de ska komma till sin rätt på en modell. Rent estetiskt blir det liksom snyggare om man "höjer volymen" på vädringen. Adam Wilder tycker jag gjort just detta till en konstart, även om han ibland går lite "over the top".
Fint bygge och målning tycker jag. Det ska bli kul att se fortsättningen. Den enda lilla fundering jag har är den vita färgen på insidan av luckorna. Jag tror de brukade målas i samma färg som exteriören.
du har fått till figurerna ruggigt bra. bara att applådera ansikten ser exemplariskt bra ut. önskade jag hade den förmågan
#34 Det går ganska fort att lära sig. Figurerna på bilderna ovan är bara gubbe 11, 12 och 13. Man kan se en markant förbättring för varje ansikte jag målat. Har tagit hjälp av guider på nätet och på youtube.
Jävl… läckert bygge. Hoppas vi får se den på nästa möte, söndag den 7 juli!
Syns & Hörs !
Mvh / Janne
Mvh / Janne
Sedan skall skruv och mutter dras genom platta och stridsvagn för att fixeras på plats och till sist ska jag försöka fixa något spår bakom vagnen.
vid provmontage måste jag medge att jag inte är helt nöjd med helheten. Jag har svårt att få till trovärdiga basplattor. Jag får liksom inte "liv" i scenen. Nu är detta bara det andra dioramat jag försöker sig på så det är väl inte så konstigt egentligen en ändå.
Jag tror att jag försöker mig på för mycket på en gång, att jag borde börja i en mindre skala…
…men det är ju inte alls lika kul :)
Måste säga att jag är otroligt imponerad av ditt bygge.
Oerhört realistisk komposition där samtliga figurer fyller ett syfte och är inte ditplacerade på måfå.Tycker basplattan är helt ok och eftersom du har så mycket liv i själva dioramascenen så tycker jag att du ska hålla plattan enkel.Lite längre grässtrån här och där skulle nog liva upp den men det tror jag räcker.
Kan bara hålla med.
Kanonsnyggt diobygge.👍
Har mycke att ta igen här nu så det är många trådar att skriva på…😕
håller med föregående talare #39 är nybörjare själv så kanske inte rätt person att ta tips ifrån kanske. men försök att få gräset att se mer ojämnt ut dvs olika längder och färger
Problemet med grusvägar (tycker jag efter att ha gjort en hel del försök) är att skapelsen man ställer på vägen aldrig är först på den, utan man måste redan innan man ska få till sig egen vagns spår göra andra spår så att vägen ser använd ut, eller åtminstone ha något slags urgröpning för spåren eller nåt sånt (två hjulspår med upphöjning mellan).
En annan sak att tänka på är mängden detaljer på modellen kontra mängden på plattan, man bör väl få nåt slags balans där. Eftersom modellen är mycket detaljerad och mycket snygg så tycker i alla fall jag att du borde lägga ner en hel del tid på att få till plattan också!
Några förslag (beroende på hur mycket du vill bröta):
Låt gräset "växa ut" från kanterna och dutta i en hel del långgräs över hela plattan: köp en stor målarpensel och gör tovor av penselstrån eller nåt sånt. Frisera när du fått dit tillräckligt så det blir olika höjd. Gör en mittremsa med mer gräs så att du får "hjulspår".
Gå ut och hämta några små grå stenar och lägg in på gräsmattan.
För att få vagnen att se tung ut så är det också bra om man kan få den att sjunka ner i plattan, så mycket så att åtminstone "tänderna" på banden befinner sig "nere i marken". I det här fallet borde det kanske t o m ha blivit en liten krevadgrop där bandet träffades.
Vart har trädkronan tagit vägen? Kanske träsplitter på marken runt den och kanske fortsättningen på trädet ligger intill men går ut från plattan så avsågat eftersom det ligger ur bild?
Vi kan babbla om det på nästa byggmöte om du så önskar. Jag tycker som sagt att vagnen är riktigt snygg, så den förtjänar en riktigt snygg basplatta!
Klart!
PAK43 kom med många fina fina förslag och jag kände inspiration och idéer ploppade upp som svampar ur marken, men hade jag varit den som var lyhörd och lyssnat på goda råd så hade jag varit läkare eller astrofysiker vid det här laget ;)
Nu bildkavalkad. Om man släcker lyset och kisar ser det grymt ut!
Coolt…👍
Kan inte uttala mig vad dom andra kommer säga. Men tror inte du behöver oroa dig för hammarslag i alla fall, höhmh kanske…
Mvh / Janne