Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 3091 ggr
pebben
0

Sd.Kfz. 251/7 Ausf.D 3 in 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jaha då var man igång igen då denna gång med en sats från dragon som ser lovande ut med mycket extra godis typ 4 figurer pioneer+1 förare + massa pioneer utrustning 2 st jackor att hänga på vagnen + en mössa foto ets 1 kapell + en massa dekaler

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a431d6e2-29cc-4620-af2d-5245ec290890&Filename=251 chassi 1.jpg)//pebben

pebben
0

en bild till

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f76407bc-cbff-4212-a6d3-b0b227bfc2d7&Filename=251 dhassie 2.jpg)

pebben
0

här har det kommit lite färg på chassit

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=2db0af9a-9ac1-40ed-803f-87841d4b9a8b&Filename=251 chassi färg.jpg)//pebben

cyberdemon
0

en halftrack minsann! de är coola (om man nu kan säga så).

Har själv en sedan tidigare - Tamiya 1:35. Har tänkt måla om den…

ska bli kul att se hur ditt arbete fortskrider…

/Thomas

StefanW
0

När man var liten så var halftrack ibland häftigaste man visste, de såg kul ut med både band och hjul!

Bilderna blev bra! Jag lade in de direkt i inläggen åt dig!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

man tackar! fler bilder kommer  men nu är det pill målning av hjulen jag håller på med och det är inte så kul så jag tar några bilder när det är klart.

//pebben

Sven-Erik
0

Vad kul! Har själv en sd.kfz 251 från Tamaya, "Greif" som ligger och väntar. Det blir spännande att följa ditt bygge, man blir ju alltid inspirerad av andras projekt.

Tänker du bygga in den i något diorama, eller låta den vara snygg i vitrinskåpet?

Kan du inte fota mer på hur det ser ut i lådan, med detaljerna och delarna? Nyfiken!!

pebben
0

jag kan bjuda på den här så länge kommer från www.dragon-modells.com

//pebben

pebben
0

tanken är ju att den skall hamna ihop med modellerna på bilden men har alldrig fått ihop en platta som jag varit nöjd med trots flera försök men skam den som ger sej!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=2e0e58ae-570f-423a-97da-700e783ff6ae&Filename=tiger hus.jpg)//pebben

pebben
0

kommit lite längre med bygget

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=406db616-ce1a-444c-b05a-b789604825ae&Filename=251 v låda.jpg)pebben

StefanW
0

#8 vad har du tänkt dig för platta?

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

#9 ser att du målat motor och växellåda Kommer det att synas när "locket" kommer på, eller har du luckor som skall vara öppna? Skrattande

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jag tänkte ta nån träplatta och limma upp huset först men bör nog kolla när halvbandaren och tigern är någorlunda klara för att få ett hum om hur stor den bör vara. ha ha nej inget av det under golvet kommer att synas man kunde ju göra en lucka för detaljeringens skull men det känns lite överkurs just nu. det är några delar kvar i lådan som ska på så jag har lite kvar att göra ändå.  någon som har någon bra ide hur man gör en trotoar?

//pebben

Sven-Erik
0

Verkar vara en väldigt fin och detaljerad modell! Den knäcker ju Tamiya med hästlängder…
Vad fort det går för dig! Flitens lampa…

StefanW
0

#12 är det kullersten som du vill få fram?

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ja nått kullerstens aktigt vore fintFot i munnnen

ja dragon har hårdsattsat på senare år och är nog ledande vad det gäller pansar just nu men tamiyas modeller brukar ha väldigt fin passform så dom brukar bli bra ändå även afv club gör en hel del fina halvbandare ligger ca en hundring under dragons men då får du mindre i lådan åandra sidan så det är bara att välja och vraka! bygg och ha kul!

//pebben

StefanW
0

#15 jag förmodar att det inte skall vara helt slätt! utan se lite slitet ut och kanske tjälskador eller några tyngre fordon som kört upp? Då hade det nog lutar det nog mot spackel som tillåter att man petar i det innan det har torkat, det blir ett himla pill, men det gör underverk för slut resultatet. Fint snickerispackel tillåter ju med viss "lätthet" att man karvar i det även när det torkat.

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Jag håller med Stefan! (Bästa?) sättet är att stryka på ett rätt tjockt lager snickerispackel. Låt det torka och sedan tar man fram en spetsig syl och karvar ur sten för sten… Låter det drygt?
Ett annat sätt, är att knåda en miljon små kulor av modellera och sedan lägga ut som på riktigt…Ännu drygare? Ledsen

StefanW
0

Sedan har ju figurbyggarna en del "putty" som de använder och som inte torkar så fort. Nackdelen är att det blir en väldigt dyr trottoar…Jag föredrar att hitta en så prisvärd metod som möjligt, man bygger ju för att ha kul utan att ruinera sig!

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

hm funderade på att köpa färdigt ett tag men hittade inte nått som jag tyckte passade till mitt hörnhus hade fått köpa minst 2 set för att det skulle funka. kanske skulle göra en hel klack att sätta huset på som är bredare en huset och göra en trotoar av det som går utanför? men det blir kanske lättare när jag börjar bygga huset det ska ju bli en gata utanför också men det är alltid kul att höra andras åsikt för det här känner jag mej lite som bambi på hal isFot i munnnen tack för hjälpen och får ni fler ideer så motags all hjälp tacksamt

//Ronny

StefanW
0

Jo, men det är ju bättre att vara ute på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja…men för en "pansarnörd" så är det väl det som många gånger är poängenSkrattande

Ja, nu var det jag som fladdrade iväg något, det blir väl så i färg ångorna. Väntar på att det skall torka så att jag kan fortsätta en stund till. Det är brandbilen som håller på att få sig en omgång..

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

det är kanske dags att sätta in ett par bilder tillFot i munnnen

jag är nästan klar med golvet men är inte riktigt nöjd än skärskilt med bänkarna

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=2aba4e22-92d4-4751-84b1-199cf0f45498&Filename=251 golv.jpg)//pebben

pebben
0

här är golvet torrmoterat på chassit

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=2ae73a98-6fd8-4253-a887-2f2b57f7fd77&Filename=251 chassi golv.jpg)

pebben
0

brädan är färdig byggd men det åtestår lite finlir

//pebben![](../ShowFile.aspx?BinaryId=8a4540fa-be95-4c1c-bd35-070bb6105473&Filename=251 bräda.jpg)

Sven-Erik
0

Ser bra ut Pebben!, keep up the good work!

pebben
0

lite bättre

pebben
0

jag satte dit dekaler i mätarna men som vanligt är dekalerna lite för stora. nåja dom kommer la knappt att synas men ändå. nästa irritastionsmoment min modell är en dragon halftrak figuren är till en dragon halftrak! men borde den inte passa lite bättre än så här? får väl såga av benen på figuren eller nått sen måsste jag få till bänkarna lite bättre sen är det dags för sidorna och det ska bli skoj för då börjar formen komma fram men får vara försiktig karossen är i 5 delat så varje mm räknas ju puh nåja friskt vågat…

//pebben

StefanW
0

"han" får väl sträcka ut på benen så får han ner rumpen! Skrattande

Det ser onekligen lustigt ut! Satt dom så lågt ner mot golvet i fram? Tittar man på stolen bakom, så ser det ut att passa bättre!

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jag har haft förmånen att få krypa omkring i en AusF D irl för ett par år sen! och nog vill jag minnas att man hadde lite mera benutryme än så här?

//pebben

StefanW
0

Det var med 4 figurer + 1 förare, är alla lika "storväxta" i förhållande till vagnen?

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

den här filuren kommer från ett köp till set föraren är guten i nån mjukare platgummi blandning ? Fot i munnnen och passar lite bättre verkar dock ha lite för långa ben. övriga 4 är ett set sturmpioneer och passar nog bättre utanför vagnen

//pebben

pebben
0

usch var tog min bygg inspiration vägen? har någon sett den?

//pebben

StefanW
0

Jag brukar dyka ner i en ny kartong för att skingra tankarna när man kör fast med ett bygge. För hos mig så vill det aldrig sluta klia i fingrarna. Och det är också det mest rogivande jag vet, det slår t.o.m. en eftermidags lur när man vill koppla bort tankar på jobbet m.m.

Har du något signalement? Så vi vet vad vi skall titta efter Skrattande

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jodå han är vit med svarta öron flygluva+lång halsduk sågs senast sittandes på taket av en hundkoja jagandes en röd dr1a Fot i munnnen //pebben

StefanW
0

Skrattande ok då vet jag vad jag skall titta efter… (Snobben?)

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ja du läste väl pilot när du var liten? Fot i munnnen annars kan du få låna mina! jag har t.o.m en gammal skiva med en låt som heter snoopy vs the red baron kult!

//pebben

StefanW
0

Fanns det inte en byggsats någon gång på 70-talet med Snobben och Röde baronen…? Skall kolla några gamla kataloger och se om jag kan hitta den.

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jodå men snobben var nog bara på boxarten på lådan

//pebben

StefanW
0

Då vet jag lite mer vad jag skall leta efter.

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

kommit lite längre på 251 an men nu går det trögt

//pebben

StefanW
0

Är det figurerna som trilskas?

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Jag tycker det ser bra ut pebben! Du har fått till inredningen fint och nu är väl den "tråkiga" delen klar (hjulställen) Mer bilder!

pebben
0

grundtanken var ju att ha ett par figurer sittandes i vagnen det får lösas på nått vis men det som trögar är att man får ju bygga ihop varje del tex varje förar lucka är 4 delar och ska vara öppningsbara och det tar sin lilla tid och alla delar till karossen måsste sitta exakt annars passar ju inte nästa osv men nu börjar den ta form ialla fall jo det är rätt skönt att hjulen med upphängning är klart inte så svårt men väldigt tråkigt! men kolla in mina bandlänkar som ska på!

pebben

pebben
0

en bild till

//pebben

StefanW
0

Hua mig, många bitar blir det…. vad du än gör: Nys inte under monteringen!!!  Skrattande

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

he he ska försöka låta bli stefan! men fördelen med sådana här länkar är att det blir ett snyggt häng på banden +att dessa länkar håller hög kvalitet är ju inte så dumt men ett himmla jobb blir det ialla fall

//pebben

StefanW
0

Är nyfiken på dom då jag aldrig har monterat ihop några! Har bara byggt med färdiga band!

//Stefan, som har lite mer att lära sig ;-)

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

insida av förarglugg alla delar till gluggarna är gutna i klarplast 4delar per glugg

//pebben

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=85de72b2-0556-4316-931f-7d30522be0ab&Filename=251 förarglugg.jpg)

pebben
0

insida av bakdel lite målning och eldsläckarna åyerstår

//pebben

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e6a68389-a5bb-450b-9728-ee065fe31ee9&Filename=bakdel insida.jpg)

Sven-Erik
0

Vad snyggt pebben! Hur gör du med skuggningen? Målar du med pensel eller kör du med airbrushen?

pebben
0

det blir blir med sprutan! jag mixar lite med sk pre-paint man tex skuggar en kant som här med mörkbrunt sen målar man sandgul över men så att lite av det bruna syns när man lyckas är det gör snyggt (måsste inte vara brunt)

//pebben

pebben
0

lite nya bilder på 251 an men jag har inte kommit så långt sän senast bandlänkarna tar sin lilla tid

//pebben (och att rota i lådan på den nya tar också sin lilla tidFot i munnnen

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=ae6f74b5-726c-4f96-98ad-3d68980676d0&Filename=251 1.jpg)

pebben
0

här är överdelen på men ej limmad

//pebben

StefanW
0

Snyggt, nu ser man bra vilka former den kommer att få..Glad

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ja kantig blir den i alla fall! hi hi

//pebben

pebben
0

ojdå såg just att den här tråden var läst 442 gånger! kanske bäst att sätta lite fart på byggetFot i munnnen

//pebben

PeterMorck
0

Ja, jag har en 251/2 mit Wurfrahmen 40 3in1 i hyllan så jag vill se hur jobbigt det är att bygga ihop en. Sätt fart! Flört

StefanW
0

#55 Ja, den verkar locka många att läsa! Glad

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

puh!Fot i munnnen  så var länkarna på! av bara rent glädjerus åkte överdelen och fronten på. nu är det dags för skärmarna men ljudämparen och lite verktyg måsste göras iordning först

//pebben

pebben
0

annan vinkel

Sven-Erik
0

Snyggt jobbat pebben! Jag har mitt kvar jag, att lägga på Tigern. Hur gör du med målningen? Målar du länkarna lösa först, eller efter du har monterat dem?

pebben
0

jag limmar ihop så många som är möjligt före montering sen målar jag. proffsen målar effter monterinen jag har provat och jag fattar inte hur dom kommer åt?Fot i munnnen

//pebben

pebben
0

till slut så! nu så börjar det likna nått!

//pebben

StefanW
0

Nu börjar man se vad det kommer att bli. Kommer du att måla samma cammo som på bild #7?

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jag vet inte än hur det blir med målningen men nått kammo blir det!

//pebben

pebben
0

kommit lite längre med bygget. några skarvar måste spacklas igen kolla skarven bakom framskärmen men före första verktygs lådan inte så snyggt! men det går framåt bro hållarna har kommit på plats främre kspn är ihop monterad lite bättrings målning så är den klar att sättas på + lite smågrejor sän blir det dags att tänka på målningen och att limma på broarna!

//pebben

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=bda13366-5ea2-4987-abed-ef860b0798f5&Filename=251 bro.jpg)

Sven-Erik
0

Världsklass!! Ser mycket bra och verklighetstrogen ut. Banden hänger fint! Ska bli kul att se den klar!.

pebben
0

tack för den fina komentarenFot i munnnen  men banden sitter inte så bra men det är svårt att se på mina bilder som tur är! nåja ska försöka fixa till det senare.  men som alla sagor har även denna ett slut.  om någon ska bygga en dragon 251 så rekomenderar jag starkt att strunta i vad ritningen säger och att sätta på banden så fort ni har fått på hjulen för att sidorna är ivägen det går än då men varför gå den svåra vägen? iövrikt en riktigt bra byggsats med massor med extra delar och tillbehör tror att lådan är halvfull än!   jag har en 251/7 AusF c också men den får vänta lite!!!  figurer och tillbehör kommer i ett senare skede när plattan börjar bli klar.

//pebben

pebben
0

tar väl och slänger in ett ludigt foto till

//pebben

Sven-Erik
0

Det blev ju riktigt, riktigt bra pebben!! Snyggt camouflage (hur gjorde du?). Nu blir man sugen att sätta igång med den egna 251:an. Nåväl, jag får nog göra klart Tigern innan jag börjar något nytt. Jag sitter just med bandlänkarna (lösa länkar)…
Lite pillrigt!

pebben
0

man tackar! kammot har jag börjat med att göra mindre fläckar över hela så att jag ser var alla ska vara sen förstorar jag dom tills det blir någorlunda bra  kammot som jag målat finns på ritningen. bandlänkar ja men när du är klar med dom så börjar det roliga bygget! för det är ju när chassit är klart som man känner att man kommit någonstans!  men hjul och bandlänkar är väl inte det roligaste på en modell direkt?  själv känner jag att det är skönt när det är över för då börjar det bygget som jag tycker är roligtFot i munnnen

//pebben

PeterMorck
0

Ja, snyggt kamouflage!

Är det Tamiya XF-60 och XF-62? Jag ska nog övningsmåla lite på någon plastbit innan jag ger mig på en modell sådär :)

pebben
0

hejsan peter! jag har målat med tamiya xf 60 och xf 61 kanske den gröna blir lite väl mörk men jag tycker färgerna går bra ihop men det är ju en smaksak!  det är nog alldrig fel med att öva men hur många jag än målar blir det väldigt olika resultat ibland blir det helrätt med en gång och en del får man göra om och om nåja det kanske är en del med tjusningen med frimålning?Fot i munnnen

//pebben

pebben
0

tänkte lägga in några nya kort i bättre ljus då solen lyser idagFot i munnnen

//pebben

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=86751ec3-2792-472a-877b-63903bbdfc36&Filename=251 1.jpg)

pebben
0

och en till

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=d0778cc5-98c7-4979-9635-6023e5b5b281&Filename=251 2.jpg)

pebben
0

å en sissta

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=ed75bb4d-8427-4199-9df1-e5e41ddf9d7e&Filename=251 3.jpg)

StefanW
0

Vilka bra bilder! Dags ljuset gör susen! Hur lång tid tog det att göra alla bandlänkar? Har figurerna gömt sig i det höga gräset?Skrattande Väldigt snyggt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

tror att jag höll på i två dar med länkarna! men det går säkert att genom föra på en kväll om man vill. mnja inga figurer byggda till den än förutom föraren. och visst är det härligt med lite solskenFot i munnnen  allt bygge ligger tyvärr nere just nu p g a abstenäns!!! idag är min tredje rökfria dag  puh ta i trä! 

//pebben

StefanW
0

Det tror jag går bra, har man bestämt sig så! Har själv varit rökfri i 10 år (något enstaka återfall) Snusar dock fortfarande! Intalar mig fortfarande att jag "håller upp" tror att det är lättare så än att säga "aldrig mer" Tänk bara på vad du stoppar i dig istället, det blir lätt en massa onyttigt! Lägg motsvarande belopp i en sparbössa och se nya modeller Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Heja pebben!! Hoppas att du orkar med abstinensen. Jag kan trösta dig med att det är värst den tredje dagen, sedan är det bara ett "litet" helvete framöver.
Jag är väl inte rätt man att kommentera egentligen, röker ett och ett halvt paket röd Prince om dagen, men va fan…
Angående länkar, det är rätt enerverande. Jag har lagt mina på Kungstigern nu, tog två kvällar det med. Men resultatet blir ju så himla bra!
Well, lycka till!

StefanW
0

#79 det väntar vi på att få se Glad

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

he he tack för att ni hejar på mej. men det värsta är att det är andra gången så jag vet precis vad som väntar runt hörnet. huga äter som en häst men jag går rätt mycket när det är som värst har nog gått 1 1/2 mil idag! nä nu ska jag kika lite i modell hyllan och se om jag kan hitta något spännande

//pebbenl

StefanW
0

Promenader är bra, det rensar hjärnan. Prova att lyssna på en bok, tycker själv att det är avkopplande. //Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

tack för tipset stefan!  ska prova en bok så fort jag kan sitta still tillräckligt länge!

Fot i munnnen fick paket från max idag igen! med bla dekaler från flying colours (4 ark) så nu kanske min t2 blir klar till slut! + en mig 3 från EMHAR ett bolag jag aldrig har provat så det ska bli kul! och nej jag har inte fått flygfeber det låg allt en panther AusF G late från tamiya i lådan också (usch vad jag älskar att få paket) hi hi

//pebben

StefanW
0

#83 Fördelen med en CD-bok är att man kan promenera samtidigt! eller medan man åker till och från jobbet. Medan man lyssnar så kan man även fixa monotoma slipjobb m.m. Ett bra sätt att rensa ur skallen.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

gammal synd måsste ha en ny 251 3 in 1 Tungan ute

//pebben

ElLobo
0

#85: Det ser även vi andra fram emot!

pebben65
1

jisses va kul å läsa om gamla synder!  :)

ElLobo
0

#87: Hej på dig, du! Det var inte igår! 😃

Greenhorn
0

Välkommen tillbaka pebben! 🙂

pebben65
0

hej på er pojkar!  :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.