GB 5: TIGER I LATE Ausf pebben

#0: Ja, kör på du!
Men bara för att inte förvilla alla andra alldeles, så tar jag mig friheten att ändra från GB 3 till GB 5 … 
limmånger ellobo limmånger 
//pebben

#2: Jamen självklart! Förstår väl det, jag! 
Hur många projekt ska du börja me Pebben ???
Trivs du så bra i din nya lya 
jupp! rymligt så man får plats och har ju slängt ihop en liten bygghörna med så jo det flyter på! fast det här med byggstim brukar fungera lite som en berg o dalbana när det gäller mig.
//pebben
Okej :)
Skulle va kul att se de nya bygghörnan du har fixa till
#6 det är lätt fixat gå till den tråden tror ja la ut 3 bilder 
tror den heter våra bygghörner eller nått sånt finns en gammal sådan tråd men det ska vara en nyare kan det vara 14 dar sedan eller nått sånt?
//pebben
Ja just de
De kan nog stämma det :)
Kul, pebben i full gång!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
mnja 222 an har lite företräde men jag grundade botten på tigern så att jag kan börja när man känner för det så hjulaxlarna åker nog på imorgon så man känner att man har startat i alla fall! men det är lungt den här modellen kommer att räcka länge det är en mycket välfyld låda! yummie
//pebben
Ja, det kan kännas bra att ha börjat. Jo, jag kan tänka mig att det är en del godis i lådan!
Azgaron

#0. Jag blir så sugen på att börja omedelbart när jag ser att du börjat! Tigern är en inspirerande modell och det finns mycket bra referensmaterial! Men nu skall jag fortsätta på Ju-87 Stukan ett tag. Jag lär väl hinna bli klar till deadline ändå?? 
jo det är ganska enkelt att hitta referänser till tigern men jag undrar hur många tigrar man har byggt i 1/35? det börjar bli ett par stycken! nå en till e på gång
men det är väldigt mycke delar det blir lite rörigt med 3in1 innan man kommit fram till vad ska man annvända och inte får liksom gå igenom ritningen mer en en gång nå det är ju inte den första 3in1 så det ska ju gå till slut! annars är det hög kvalitet på delar även på ets delarna gallren till motorn är super nich inte dom tunna man får klippa ut
även sido skärmarna är i färdig ets! purr!
//pebben

#13. Hehe…kunde inte hålla mig…
Nu har även jag börjat på min Tiger! Sitter och beundrar gjutningarna och så, men…..
Visst är byggbeskrivningen väldigt rörig?? Det är den andra Dragon-Tigern jag bygger och jag blir inte riktigt klok på hur arkitekten för byggbeskrivningen har tänkt! Väldigt plottrigt med lite info om vad som skall sitta vart… Sen får man ju hela tiden leta efter rätt karta eftersom delarna kastats huller om buller på ramarna….(Är jag negativ nu?)
För övrigt en väldigt detaljtrogen och fin modell!
pebben du vilar inte ;o) Får nog lägga på ett kål med GB5, börjar bli färdig med su85an och då pebben då kör jag om dig så det dammar
,´nja knappast va
giga

#15. Hehe! Du kan väl försöka! Själv har jag provat och blev frånkörd så att det stod härliga om det! "När pebben bygger, står blixten stilla!…"
jag vet inte det? en tamiya mot en dragon 3in1 hm, den förra tog mej ca 2 månader att få ihop! så där får jag nog på pälsen! hehe
nä sven-erik du har helt rätt ang ritninen på min ini var desutom mer än ett fel i den vilket gorde att man fick bryta upp limmade partier för att kunna sätta i hop karossen usch hoppas dom här är bättre men min late är ju också från 05 samma som inin så där får jag nog se upp! din är ju nyare så dom felen är nog borta nu kan man ju ialla fall hoppas!
//pebben

#17. Vi får väl hoppas det! Synd på så fina modeller, att de har så värdelösa ritnings-ritare!
Får väl hoppas att Uber-ritningschefen begår Harakiri….

#19 Vilken godislåda!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Mumma! Jo. det där såg allt trevligt ut!
Azgaron
har en platta till med en massa på gick inte att ta kort då ljuset speglade sej i all plast men det är metal wirer och massor med etsark tror det är sju st olika + easytarkz mumms
men inget spackel och bara några droppar tyskgul kvar illa illa
//pebben
Låter himla trevligt!
Azgaron
jo fast det är ju himmla tidsödande och pilligt men det är fint att titta på när get ligger blankt o fint i sina förpackningar! men det ska snart bli anndra bullar!
//pebben

#19. *Dräggel*….Vilken godislåda! En sådan vill jag också ha.
Kanske är värt att köpa den där dyra varianten av Tigern då??
mnja inte den på tradera? den tycker jag är lite väl dyr! 500:- max jag hadde tur 375:- och det är den värd tycker jag 
//pebben

Yooooo X-pebbitz! In da hoooood! Individual links hade nog varit bättre, men nu håller jag på med de förbenade snoddarna, så det får väl duga. Tack ändå pebben!
Kul att bygget går framåt! Ser bra ut med washen.
Snyggt! Ska bli kul att se när du fått ihop länkarna också.
Azgaron
Ja de där var snyggt :)
Ska bli kul att se resten oxå sen:)
tackar!
vädringen är bara en grund kammot kommer att innefatta även ränder på hjulen! och då får man ju lägga på ny wash men det är så svårt att komma åt när hjulen är på plats
det är lite lättare nu när jag har bestämt mig för vilken version och tank jag skall bygga satsen e ju en 3in1 med ca 1100 delar så skönt nu när man kan välja bort några haha! dock lite jobbigt spacklet är slut och har bara droppar kvar av xf60 och en brunnen generator jaja det får lösa sig
//pebben
Ser fint ut med vädringen pebben ,så nu är din "hjulafton" över !skall bli kul att få se mera panzar bilder från dig .
hur går det själv med din tiger eller är den klar? 
//pebben
Har legat på is vid mc bygget ,skall pula lite i veckan ,har så bråttom vid mina byggen ,skall försöka lungna ner byggtakten o försöka få det lite bättre i stället.
ja spar lite på krutet så lusten inte blir lidande det är fortfarande gott om tid! fast snart börjar vi ju med kissekatterna också! jaja bara limmet räcker så!
//pebben
Inte kul när saker å ting tryter när man håller på som bäst. Behöver också fylla på lite flytspackel mm men jag kan ju inte springa iväg till butik å handla.
Azgaron
nej samma här! men det känns lite dumt att beställa hem 2st burkar färg och en tub spackel? ajjja får höra med christer om han kan skicka måsste ju ha
//pebben
Nä, man vill ju oftast få ihop till en lite större beställning med tanke på avgifter å sånt.
Azgaron
Alltid bra med referensbilder!
Snygg Tiger!
Azgaron

#39. Jag visste att jag sett den där bilden förrut! Visst är det Bovdington-Tigern? Där syns ju tydligt att fläktarna är i aluminium
.
#42. Här går det undan! Redan kommit till fläktarna? Nu börjar pebben få upp överljudsfart igen! 

#44. Ser jäkligt bra ut pebben! 
Jepp, ser fint ut!
Azgaron
Snygg jobbat pebben !
tack alla för de vackra orden!
vet inte vad jag ska ge mig på nu? funderar på bandlänkarna sånt som e gott att ha gort!
//pebben

du e ju grymm ska bli kul att få se denfärdig
Ja säger bara en sak Wow :)
Ser ju bra ut, pebben! Bra fart du har på ditt byggande!
Azgaron
hehe vet inte hur det är med farten satt och spelade anno 1602 hela kvällen igår det kosstade många dyrbara byggtimmar!
fast det var rätt skönt att slippa en stund också. gott med en time out! och frölunda vann me 8-2 så hadde en rätt bra kväll i går även utan tiger! ja ok nån timme blev det ju förståss lite lim ånger måsste man ju ha
//pebben
Jo, ibland måste man göra nått annat för att koppla av. Har inte spelat så mycket själ dock. Ska nog ge mig på Neverwinter nights 2 vid tillfälle.
Azgaron
man måsste ju hålla barnasinnet igång också så man inte blir för vuxen!
//pebben
Så sant! 
Azgaron
Ser man på ,nu har du snart fixar färdigt med banden ,och det är mycker limande med alla små länkar ,lite pilligt men ändå kul när man får på banden o kan forma dom mot hjulen och det goa bandhänget infinner sig ;o)
Hängiga giga
hehe men har fuskat lite mad den här fram och bak ändarna är formade i en jigg typ ingår i satsen så varför inte och det funkade ju hyffsat så den spar vi hehe
//pebben
en jigg ,den kommer jag o knycker ;o) du ,kan inte du lägga ut en bild på den ?snäääääääääääääääla
Ja, en jigg är ju ett praktiskt verktyg till sånt här.
Azgaron

#58 Nu blev jag nyfiken!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Det där såg ju praktiskt ut!
Azgaron
Tack för bilden pebben ! Den så ju enkel o praktisk att anv ,underlättar ju en del ,en enkel sak som gör modell jobbet lite roligare ´:o)

önskar att jag hade en sådan när jag gjorde min tiger II
ja enkelt är offta det bässta och enklare än så här går nog inte men den funkar ju faktiskt!
det blir inte riktigt 100 man får böja till lite för att få till det riktigt men det blir nära nog! ok bara resten kvar nu!
#65 är lite tveksam om den passar köningstiger men har ju en liggandes så det vet vi ju när jag börjar med den. vad var det för märke på din kurre?
//pebben
är det magic traks på denna eller är dom vt den typen som sitter på gutstammarna?
båda delarna! men jag annvänder ju magic tracksen!
annars går jag och väntar på att mitt tamiya spackel ska komma så jag kan börja med zimmeriten usch men gott att ha det gort!
//pebben
har du några tips om hur man gör zimmerit?
min jagd tiger ska ha det, den har ochså såna där band som sitter på en gutstam och betår av 3 olika delar (4 delar på varje länk)

#51. Schysst "tung-gung" på banden pebben! Ser jättebra ut! (tycker killen som sitter hemma och leker med gummisnoddar!)
Så då är det dags för lite zimmerit snart? Vad trevligt! 
Hej allesammans!!
Det är jag som säljer under namnet "ztriker" på Tradera. Läste några inlägg om mig och kunde bara inte motstå att registrera mig och lägga in bilder på ett av mina projekt eftersom det skrivs att jag inte har ett byggintresse. Så här kommer det en bild på Elefanten från Dragon jag byggde i oktober-november.
snygg, tack för den snabba frackten på min jagdtiger

#71-72: Du är hjärtligt välkommen! Att det har diskuterats lite om dina auktioner på Tradera (bl a av mig) kommer jag ihåg, men jag kommer inte ihåg att någon har sagt att du inte har byggintresse, men det spelar kanske ingen större roll. Du är i alla fall välkommen, och jag är säker på att andra säger detsamma. Kul att du hittade hit!

Hej Ztriker! Kul att möta dig "live", så att säga. Fint bygge du gjort på den där Elefanten!
Det har väl diskuterats lite om dig i samband med auktionsköp. Jag har själv varit "kund" hos dig några gånger och alltid blivit korrekt och bra behandlad! En av frågorna har varit vart du tar modellerna ifrån och om du inte har direkt några modeller hemma på lager?
Så det var ju kul att se att det gömde sig en hobbyvän bakom aliaset på Tradera!
Får förresten passa på att tacka dig för alla fina modeller som man har möjlighet att kunna köpa på Tradera genom din försorg!
// Sven-Erik
Jag får tacka Sven-Erik att du tycker den blev bra, kanske lite mera "slitage" skulle nog sitta fint på den. Jag tar modellerna från lite här och var på alla jordens hörn (jorden e ju rund :o) men mestadels från H-K, frakterna från USA e ju svindyr….Nu kommer det bilder på min 98% klara Tiger Initial….
Hallå där ztriker :)
Ja har funderat ibland på att lägga bud på nån av Tiger 1 av Tamiya :)
Vi får se de kanske kommer bud så småningom :)
Välkommen hit Ztriker :)

Snyggt bygge! Ser bra ut med vädringen och slitaget!
Hmm…du kanske vill vara med på vårat gruppbygge#5? Ämnet är en Tiger I:a och slutdatum sista mars!
Visst är det kul att återupptäcka modellhobbyn!? Jag hade själv ett uppehåll på 20 år, för att sedan komma tillbaka och på nytt tjusas av att sitta och pilla med plasten!
Tackar Henke29 :o) Jo, du e välkommen och buda :o)

#82. Jo, fast han är faktiskt 30 (år) nu…
Sven-Erik, gruppbygge låter roligt, jag får ta tag i av mina Tigrar hemma då :o)

Pebben! Har du kommit till motorluckan än?? Isf vad tycker du om låsningarna till denna? Helt sjukt, denna låsning är ca 2mm bred men består av 3 separata delar!! Här räcker inte förstoringsglas längre, nu snackar vi mikroskåp!! 
Hej ztriker, välkommen hit
Jag har tänkt testa på att bygga en fin pansarvagn, som samtidigt är ganska lättbyggd
Har du nått bra förslag

kul o veta att du också är en byggare Ztriker,hjärtligt välkommen in i byggträsket.
Jadu, Tunnan, Panther G Early Production från Tamiya var ganska lättbygd om att jämföra med Dragon Tigern jag la upp bilder på. Det är inte alls lika många delar i en Tamiya som i en Dragon
Ja är sugen på en Tiger 1 som sakt i Tamiya va har du för priser på en sånn ??
Ztriker
86# pröva trumperters js3, den ser iaf myket fin ut men med ganska lite delar
Välkommen Ztriker!
Kul att se ännu en traderasäljare/byggare här! Fina byggen också!
Azgaron
hej och välkommen hit!
fina byggen du har gort! dml s tigerI ini är ju inget man slänger ihop på en kväll! och den ser ju kalas ut också!
//pebben
#69 tror inte du behöver lägga zimmerit på din jagdtiger den kom ju sent i kriget och tyskarna slutade att lägga på zimmeritan i september -44
annars finns det ju ets med zimmerit eller spackel om du spacklar så ta små yter åt gången och du måste ha ett verktyg till mönstret jag började med en liten radiomejsel men har köppt ett vertyg från afv men det finns lite olika att välja bland kan också underlätta med en referäns brukar också göra små skador i zimmeriten så det inte blir för fint!
//pebben
Tack för tipsen leopold o ztriker
Jag ska ta en koll imorgon
Sådär, då var väl den tråkigaste biten avklarad!
Azgaron
93# på bilden och i beskrivninen står det att det att det ska vara zieeermit..
Så nu är bander på ,kul för nu kan du bara fräsa på pebben !!
#97 ja du gör ju som du vill! men det fanns med och utan faktum är att dom flesta inte hadde zimmerit om nu mina siffror stämmer så tillverkades jagdtigern mellan juli-44 tom april-45 och man slutade lägga på zimmerit 9 sep -44
#98 mnja det ska ju på lite zimmerit också! har köämt ur tuben så det är på bak och i fronten + plåten där ksp och förargluggen sitter jag har även gort klar moter luckan så att sven-erik blir glad! har ju samma lås som han! och det var pilligt
//pebben
Ser fram i mot bilder pebben , tänker om jag skall skulle våga med zimmerit ,tål att tänkas på ,för det är inte försent för mig än ,men ………..
Lite suddigt pebben ,kunde inte så så tydligt om jag ska vara ärlig, men du slipar ner bara på ev toppar i spacklet då ?
Nu fick du till bilden pebben ,ser ju fint ut, vad jag kan se ,för står att det är ett pill jobb !
Sådär, nu kunde man se vad det föreställde
Blir nog bra när det blir klart eller klart när det blir fint!
Azgaron

Snyggt jobbat pebben! Nu sitter zimmeriten där. Jag tycker att du har fått till den bra! Ser att du har lagt på ett rätt tjockt lager, kanske det som är knepet? Själv lade jag på väldigt tunt och då slirade zimmerit-hjulet lätt på plasten!
Visst var det kul med lucklåsen?? Ska nog sluta med övrigt byggande och bara bygga sådana i framtiden! 
vet inte med tjockleken tycker att det är svårt att få mönster i ett tunt lager annars är det ju att föredra. nackdelen med ett tjockare lager är att puttyn lägger sig i skarvar mellan raderna? hur man vända sig man ha rumpan bar! nå det går att slipa men då tar man bort lite av mönstret som man då får skrapa fram men det går. Hm vi tar nått utan zimmerit nässta gång va?
haha luck låsen var ju underbara skärskilt att skrapa bort skräpet! men nu e dom på plats i alla fall
//pebben

Väldigt fint bygge Ztriker! Tycker att du har lyckats bra med färgnyanserna och skuggning. Vad kör du med för spruta/ färger??
#111. Japp! Nästa gång bygger vi nåt väldigt slätstruket! Vore skönt med ett "snap-on" kit som är förmålat! 
Ett fint bygge ztriker ´!!!
Mycke fint bygge Ztriker :)
Sven-Erik, tack för det :o) Jag kör med evolution (double action) spruta. Gunze färgerna H403 (Darkyellow),H406 (Chocolate Brown), H405 (Olive Green) och H12 (Flat Black) för skuggor. Efter pre-shading så kör jag på med Darkyellow och sedan kamoflagen med Chocolate Brown och Olive Green. Över allt detta så tar jag och en riktigt tunn blandning av Chocolate Brown + fönsterputs (ungefär 30/70 ratio) och sprutar över hela modellen så att kamoflagen "sjunker in". Efter detta så har jag post-shadat med FlatBlack på alla kanter och vrår (inte riktigt klar med det). Thats it :o)

#116. Thats it!
(Hehe…vi har att göra med en, inte direkt nybörjare!)
Det ska bli kul att följa detta bygge!

Ja det här kan bli intressant och följa.
Snygg Hummel, Ztriker! Ser mycket snyggt målad ut!
Azgaron
ztriker. finfin hummla du håller på med 
//pebben
har tvättstugan nu på morgonen så jag passade på att bygga lite på ksp som ska sitta i fronten på vagnen menads man ändå väntar men det var nog för tidigt på dan hehe det var inte alls roligt
//pebben

#121. Hehe…du menar den lilla ksp:n som består av fem delar, tätt hoppackade som sardiner?? Jag funderade på att lägga ut en klick lim på bordet, sedan kasta ihop grejerna i en liten hög…

#122 Fungerar också med påse!? Lägg delarna i en påse, fyll på med lim och färg! Knyt ihop och skaka! Häll ut, klart! Hur svårt kan det vara?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#124. Tack för tipset Stefan! Det kommer nog till användning senare i det här bygget! 
Shake'n'bake! 
Azgaron

#124: Vi ska komma ihåg det där tipset! Har inte du någon fin modell vi kan pröva det där på vid träffen sedan?
Gokväll alla kissemisse älskare…
Här är något att begrunda :o)
It's a Halleluljah moment! Den hade allt vatt nått att ha!
Azgaron
När det kommer till Limited Edition från Cyber Hobby så är det lika bra att smida medans järnet är varmt…kolla priserna på Wittmann kissen och DAK kissen så har du något att gå på. 

#128. *slurp*! Den är läcker som en bakelse! Men jag får nog avstå denna gång, då frugan skall släpa iväg mig till IKEA imorgon….
Men jag har just köpt Sturmtigern av dig! Den är också mums-fillibabba! Du kan väl vänta in auktionen på "AFV-CLUB 1/35 Sd.Kfz. 251/1 Ausf.D Shutzenpanzer" slutdatum 28/1? Vinner jag även den så kan jag betala båda två samtidigt! O.K?

#127 Kan det vara en ny tävling månne! 
Stefan - Modellbyggare
#132 det kanske vore nått! fast tråkig som jag är så avstår jag nog 
#131 jaså du tog hem den också! såg allt att du la ett bud hehe!
//pebben

#133. Japp!! Haha!…jag ser fram emot att lägga tassarna på den lilla knubbisen! 

#135. Hehe…det kommer nog inte synas ett enda dugg…..
bäst att sätta dit dom ändå!
//pebben
Det är ju så ibland, att en del man lägger en massa möda på inte syns sen, så det är väl bara att köra på! 
Azgaron
Ser bra ut! Jo, som tur är så går ju det mesta att fixa! Önskar att jag hade haft den kunskapen när pappa tappade min BMW R75 i 1/6 en gång i tiden. Tappade lusten totalt och slängde den.
Azgaron

#139. Den ser ju jättebra ut pebben! Snygg zimmmerit också.
Jo, det är mycket olika plastbitar som skall passas in på pansaret. Jag har bara torr-monterat dem än, men märker att allt måste sitta exakt rätt, annars kommer inget att passa!
Snyggt med metallöglor!
Azgaron
Ser kanon bra ut Pebben :)
Härlit me så många detaljer och du får de se så bra ut..
Jag är lite av en sådan som rider mot strömmen…innan jag säger att det är bra så måste jag lägga en kommentar (är sådan mot mig själv också)…Har du inte pre-shadat något Pebben, innan du lade på det tyskgula? Post-shadingen blir mycket jobbigare då tänkte jag på. Nu kommer mitt positiva :o) du e en jäkel på att sätta ihop "magic-tracks" och få detaljer att se perfekta ut utan att en uns limm syns :o)

Värsta Bling-blinget pebben! Sicken tur jag har att det inte kommer att synas under all färg!
Jag tycker att din zimmerit ser kanon ut. Vad är det då du ska förbättra??
#146 det är igäntligen ingen tyskgul har lite färg brist här hemma så jag har rört ihop lite skvättar å så blev det den här. jag ser det här mer som bas färg tills jag fått på dom stora grejorna sen ska det målas! hehe pree shad är ju nästan det roligaste att måla och prova sig fram annvänder mest nato-black (mörk grå) och mörk brunt
magic traksen blev lite snea höger bak tyvärr annars passade dom ihop fint men dom är ju en fröjd att sätta ihop! suverän passform och bara att ta ur påsen och börja limma ihop kan inte bli bättre!
i övrigt så är det här en mycket trevlig sats med en hel del godis i lådan lite tidskrävande men det är ju bara och njuta så länge det varar!
ok några små svordomar har det ju blivit förståss! 
//pebben
ah den ser helt underbar ut ztriker! har byggt en early hummel men den har jag inte kvar så jag får nog ta och skaffa en ny!
//pebben

Snyggt jobbat Ztriker! Det här är en maffig vagn och du har lyckats återge det i skala 1:35!
#144 ser fint ut bebben! Du har verkligen lyckats men zimmeriten snyggt jobbat pebben o vilka fina dragöglor fina donigar på din tiger :O)
Pebben, du snuvades på auktionen men du kan få en likadan för 115 + frakt (44kr) om du vill för du har ju mitt kontonummer.
# ztriker. ja tänk att dom alldrig kan låta bli mina auktioner hehe! men det vill jag gärna så jag har fört över pengarna och undertecknat med pebben!
har alldrig byggt något pe set bara vanliga och ett gen2 set men om jag förstått rätt ska pe vara en blandning av det två nåja ska bli kul å se! TACK ztriker! 
//pebben
Okajs Pebben, maila mig ditt namn och addressuppgifter för jag har glömt bort det. (jag blir senil :o))
skickat ett pm! senil å senil själv e jag glad varje gång jag hittar hem! hehe
//pebben
Hehe Pebben, jag mailar på den adressen jag fick :o)

#156. Jaha, vad har du nu gått och köpt!?? 
Trevligt litet paket ju!
Azgaron

#161. Men va fasen, det var ju den jag oxå tänkte buda på!! 
om inte annat är det trevligt att få lite paket då och då blir ju lite julafton varje gång! 
//pebben
jaha vad har jag gort då? jo jag hadde låtit superlimet stå å torka ihop i pipen skar bort en bit och fick lite väl bra flöde så nu har jag fullt med lim på fingrarna! it sucks! nå fått på lite grejor till ialla fall skärmarna är ets på ena sidan och plast på anndra! sparar några med anndra ord perfäkta om man ska bygga en sliten tiger i fram tiden
//pebben

Ser ju bra ut, pebben! Kul med lite bling bling!
Inga problem att få dit verktyg å sånt efter att zimmeriten är på plats?
Azgaron
verktygen sitter uppe på vagnen så där ska det inte bli nått problem. men en lite smalare wire ska sitta på ena sidan där kan det bli lite svordomar men det brukar lösa sig! den tråkiga biten blir snarare att måla över alla blanka fina delar! 
//pebben
Ja, de som ser så fina å blanka ut! 
Azgaron
Fint jobb med foto e ,ja det är nästan synd att måla över det pebben ,snyggt jobb 

Det börjar se riktigt bra ut Pebben,undrar om man vågar sig på sin egen Tiger.
tack alla!
ja du tommin av vad jag sett dig bygga hitills så fixar du det easy!
en liten varning dock! du vet la att ränderna alldrig går ur? hehe 
//pebben
B.T.W så är den inte så blank längre snyfft! hehe! 
//pebben

Så himla snyggt X-pebbitz! Den blir ju som en liten juvel med all mässing! Verkar vara en klockren modell det där, när t.om. ljuddämparskydden och sidokjolarna är i ets! Det här får det att vattnas i munnen! 
jag tror annars våra modeller är rätt så lika. lite mera bling bling och mums mums i den här bara. fick du med någon figur?
//pebben

#175. Själva byggsatsen är nog rätt lika, det verkar så när jag kollar på dina bilder! Men min är då utan mycket av ditt Bling-bling. Lite som att köpa en Skoda på VAG, för att man inte har råd med en VW?? 
jag tror dml gorde dom här tigrarna initial och late bara för att visa vem som är chef! dom togs ju bort rätt så snart lite som pr så att säga. men lite godis var det väl i din låda?
tror jag ska köpa dml pakwagen vid nästa peningsdags varit sugen på den länge (251/22) uff det är bara så mycket jag vill ha!
å så kommer det ju nyheter hela tiden också slurp
//pebben

#177. Jodå! Det ingick en hel del foto-ets (mer än jag behöver när det gäller beslag till spadar osv..) De skippar jag….
Fick förresten inte med någon gube….så det kanske blir lite tomt uppe i tornet. Tror nog att jag skall klämma dit en från en annan byggsats!
Visst är det mycket man vill ha!? Såg du förresten att Mann i Liden hade fått hem Uhu-satsen med TRE 251:or i samma byggsats! Nu snackar vi HA-begär!!!
2 st 251 or + en 7.5pak menar du jodå den har jag klämt på ska du veta! skulle nog ha slagit till på den men va katten kan ju inte kopa allt på en gång hehe fast nog finns viljan men inte pengarna till det
bandlänkar sven-erik kan du fortfarande få av mig! 
//pebben

#179. Hmm, blev så till mig att jag började se dubbelt….!
Hur mycket går den satsen på??? Man kanske ska börja spara?
!!! Gärna pebben!!! Det vore kanon, börjat att krokna på gummisnoddar nu efter Tigern. Limmet släpper och plötsligt så ploppar det upp en bit av bandet på det mest besynnerliga sätten!
Men inte kan du väl GE bort dem? Hur mycket får jag bli skyldig dig? 
om jag minns rätt nu så 650 pix å det är nog ett klipp dom kostar ju nästan 300st i vanliga fall fast det får var och en avgöra förståss men jag tycker priset för det settet e helt ok
inte tänker jag ta betalt för reservdelar inte! du har säkert nått jag behöver framöver. 
//pebben

#181. Tycker att det låter klart prisvärt! Dags att börja fylla på spargrisen då…
Gracias hombre!
Hoppas att jag kan finna något som du vill ha! Har du min adress???
skicka den i ett pm jag har den men vet som vanligt inte var
//pebben
varje del i den här satsen blir som en liten byggsats i sig har limmat lite på tornet idag och många delar blir det men har inte fått ihop nått som är värt att visa upp så får återkomma imorgon
coppolan 11 delar det tar sin lilla tid
//pebben

#184. Hehe…kan inte annat än att hålla med dig! Man går ut hårt och tänker: "Idag skall jag bygga klart chassiet och komma en lång bit på tornet!"…..När man kommer in efter två timmar så har man bara fått dit ett par menlösa fästen och i bästa fall en liten stol….
ja det känns lite som att trampa vatten!
//pebben

#187: Det blir faktiskt riktigt stiligt med metallpipa! Nästan synd att den också ska målas.
hehe ja jag gråter nästan varje gång! det sitter även en fjäder innei så den är fjädrande om man vill leka lite.
//pebben
Ser ju snygg ut! Kul att de lagt till detaljer för den leksne 
Azgaron

har inte vart inne på ett tag men jag har academy
#190 mnja fjädern ingår i satsen fast jag vet inte varför tror nått går sönder om man sitter och leker rekyl men kul grej ändå! 88an sitter numera i tornet och locket /taket är på så nu har jag också ett torn fast det ska på många grejor än men det är ju nått?
hej igen kurre! är det en early el mid tiger du har?
//pebben
Jo, den risken finns nog! Jo det är ju en del som ska dit!
Azgaron
Sådär, ser bra ut!
Azgaron
Ser mycke bra ut Pebben 
tackar! det blir ju lite roligare när dom stora grejorna är på plats! ska köra en liten stund till ikväll så det händer nått
//pebben

Ser jättefint ut pebben! Skönt att lägga grunden för den lite roligare målningen! Ja, nu är det slutspurten kvar bara! Känns som ett maraton….
Har du också en maskot-tysk? Gubben i tornet liknar min gamle tysk utan armar. Han är alltid med mig på byggena! 
alldrig fel med lite hjälp! haha fast min har armar saknar dock fötter. ska bli gott att få på lite riktig färg på den sedan inget gnäll på nått sett men den här rackaren har verkligen sugit musten ur mig! och det är massor med pill kvar! hehe
//pebben

#200. Skönt att höra !
Hmm…har du kollat in tråden? Läst 1800ggr och 200 kommentarer! Inte helt fel va??
jisses ja ok vid 2000 gör vi en ny! hehe 
//pebbiz
Ser ju ut att kunna bli kalas pebben . ser fram i mot nya bilder
jo känns lite roligare nu! ännu bättre med lite riktig färg på! nässta bygge blir nått mycket enklare!
//pebben
Ser bra ut, pebben! Syns kanske inte så tydligt på bilden, men det ser bra ut iaf.
Ska du ha på kammo på den här sen också?
Azgaron
ja det ska dit kammo brunt/grönt i smala linjer inte det roligaste att göra men det blir så ändå!
om det går med 0,4 munstycket det anndra är ju paj så man blir ju lite handikappad där!
//pebben

Även som flygbyggare (ja, ja, det har på något sätt halkat med något pansarliknande till den obyggda högen) måste jag tillstå att jag tycker att just Tiger I:an är en riktigt maffig sak. 
Ser bra ut Pebben :)
Väntar spänt på att se den klar sen..
Lycka till me Kamo nu..
#207 Ja, det kan ju bli lite trixigare att få till med större munstycke. Hoppas det går bra!
Azgaron
Ser fint ut pebben ,lycka till med kamo målning ,hoppas det går vägen trots ditt problem med sprutan
nä det går bara inte! så det får bli en annan vagn istället! med lite större blaffor!
//pebben
Tråkigt att höra! Tur i oturen är väl att tyskarna hade ett otal varianter på sina kammon.
Azgaron
Det är inte kul när det strular ,hoppas att du blir nöjd ändå pebben !
Ser rätt bra ut, å så är du ju bra på att fixa till det i slutändan, så det blir nog fint sen!
Azgaron
Ser snygg ut pebben ,kan inte se några större fel med den
nej det är nog inget större fel men typen av kammo? första gången jag lägger ett sådant kammo på en tiger. tar kanske lite tid att vänja sig men tycker den ser lite fläckig ut samtidigt har jag inte så stor lust att måla om heller
//pebben
Det är svårt att bli nöjd med sina egna arbeten ,är så för mig i alla fall ,men jag tycker inte att du skall ändra på ditt kammo
tack giga! då får den bli så här det är ju faktiskt en vagn som ska ha sett sån här ut och så är bas färgen slut
//pebben

193# jag har en erly verson tiger 2 det står det på kartongen i alla fall XP
#221 har bara byggt en academy tiger men den var det inga större fel på så den kommer du att få mycket nöje av kurre
//pebben

det hoppas vi 

Jag tycker det ser helrätt ut pebben! Snyggt kammo i mina ögon! 

Haha!! Jag blev nr: 2000 som läst den här tråden!! 

#225: Grattis! 
kul att det finnes så mycket modell intresse här på forumet ,men vi är ju bara ett få tal som tjattrar här, det måste vara ett stort mörker tal som av en eller annan anl inte tar del mer aktivt

#227: Det kan ju vara många som inte är pansarbyggare men som ändå är intresserade av att se hur bygget går framåt, och som kanske kan snappa upp lite tips om ett och annat. Jag brukar ju kanske inte komma med speciellt mycket kommentarer om pansar och figurer bl a, men läser trådarna försöker jag i alla fall göra. Det handlar ju trots allt om modellbygge i en eller annan form. Dessutom finns det väl ett antal "gästläsare" som av olika anledningar inte är medlemmar på iFokus.
om inte annat så brukar väl tiger trådarna bli välbesökta? kanske inte så här men ändå tigern är ju trots allt den mäst populära tanken och visst är dom lite speciella?
//pebben
Jo det är mycket detaljer på era dargonbyggsatser , men det blir ju fint när allt pilljobb är klart. ser fint ut ,tycker att ditt kamo är snyggt , sugen på en dragon men måste först få någolunda kläm på målning o vädring
ja visst är dom fina! men tidsödande men börjar närma mig
//pebben
det här ser ut att bli slutbilderna på mitt tiger prodjekt!
för i morgon åker kameran då det är min ex tyvärr så står både nät och telefonen i hennes namn så det svartnar nog när som hälst tel är redan död så nätet stängs när som hälst nu!
inte min mening att skriva skit här på forumet men så man inte bara försvinner och ingen vet nått! tråkigt men så är det nu
//pebben

Skitsnyggt pebben! Tungt, skitigt och mäktigt!
Men hallå! Kommer du att försvinna från forumet!??? 
Det får du inte göra! Kan du inte fixa ett abbonemang själv för internet? Det här måste vi fixa!
Snyggt pebben !Ser så fint ut, fin vädring .o vilken fin samling du har fått ihop, speciellt den i bakrunden sen stugg eller vad dom nu kallas vill se lite mera av den har du lagt upp några bilder på den här i forumet ,hoppas att det lösersig för dig pebben ,jo det är inte kul när allt skiter sig ,men det kommer nya dagar med nya möjligheter !
Det tycker jag åxå sven erik detta måste vi fixa jag är med vem vill hänga på

#239. Hoppas att han kan läsa det här! Vore bra att veta vad vi kunde göra!
Ja de är verkligen synd om Pebben :(
Ställer självklart upp om ja kan göra nått :)
Mycke fin Tiger du fått till Pebben 
Den ser mycket fin ut Pebben!
Himla tråkigt det här med nätet! Jag fick ju intrycket att du skaffat nytt nät efter flytten. Hoppas det löser sig på nått vis!
Azgaron

välldigt snyggt
stort tack till er alla!
nu när det sitter lite mer grejor och den är lite ner dammad så tycker jag nog inte att den blev så dum men! den är inte färdig än det återstår lite men tar en liten paus nu i bygget.
//pebben

#244. Så är vi äntligen i mål! Det här var ett krävande bygge med många inspirations-toppar och dalar! Men när de väl blev färdiga, så får man väl anse att det var värt mödan?
Din Tiger blev kanon! Det finns alltid en massa smått att förbättra, men någonstans måste man sätta stopp.
Jag är själv klar med min Tiger, sitter bara och väntar på att batterierna till kameran skall laddas. Sen får det vara stopp!

Vi låser nu denna tråd och fortsätter i pebbens fortsättningstråd!

…