nygammalt projekt
Tänkte visa en liten bild på ett bygge in progress
Vissa kommer kanske ihåg ett ryck med en Cheva 57 och detta är fortsättningen på den historien. har inget namn på detta än men kan kallas fyndet eller nåt liknande. då den ska likna en bil som ställdes undan på 60 talet. ett drömcenario för dom som gillar gamla bilar
Det är långt ifrån färdigt och saknar massor med detaljer bla vill jag ha en katt men jag tänkte på dom som är i början av liknande projekt
plattan består av styrofoam samma som man sätter utanpå hus för tilläggsisolering. Denna smular inte lika mycket och på ett annorlunda sätt än cellplast.
stommen till väggen är i trä och består av pinnarna till nyårsraketer eftersom dom passade grovlek.
Plåtväggen som det ska föreställa är kartongmellanvägg det finns ett par olika detta är taget från en kartonglåda till verktyg som jag tog och blötade för att det skulle gå att dela sen fick bitarna jag skulle använda torka. sen strök jag vitlim på dom för styvhet om målade med icke omrörd humbrol silver för att få dom likna gammal korrugerad plåt
åsikter och ev tips emmottages gärna
bilen är inte färdigdammad och golvet kommer att bli lera
ps styrofoamen finns i bygghandeln och kostade mig ca 100kr för ca 1.5 kvm tar man det tjocka varianten så kan man dela den men en bågfil till dubbelt upp

Snyggt! Jag gillar plåtväggarna!
Styrofoam har jag hört ska vara ett bra byggmaterial, så jag har också tänkt använda mig av sådant till något. Jag plockade med mig några bitar som har använts som emballering hem från jobbet, så har jag att pröva på. De låg ju ändå i skräpcontainern.

Ser intressant ut för en gammal raggare som jag!!! Tänk om man hittade på en sådan här gammal jänk hos grannbonden…
Under ett lager damm, stått i 40 år….5000 mil på mätaren….
2 exakt den känslan jag vill få i det hela

Spännade bygge, och roligt att det är en bil (civil)!
Stefan - Modellbyggare
ingen cheva men en rekord 1900-66 hittade jag en gång jag blev 3e ägaren ca 6000 mil sålde den senare för 3000:- obs den var inte i nyskick men rätt så skaplig men hadde redan plast skärmar men gammla oplar rostar fort hehe! men resten av karossen var ok!
//pebben
Ser ut som ett intressant projekt. Jo det vore ju drömmen att hitta en gammal dammig cheva nånstans. Det närmsta bil med fenor jag har haft var en Opel Kapitän -60. Tyvärr så blev jag av med garageplatsen och var tvungen att sälja.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
ha! då vinner jag för jag har hafft en impala sport coupe 1960!
//pebben (skryter lite bara!)

#7 I skala 1/24??

//Stefan
Stefan - Modellbyggare
hehe! nä i skala 1/1
//pebben

#9. Va??? Och den sålde du? Kompanistryk!!!!
#0 Roligt projkt!
Jag minns en artikel för många år sedan då någon byggde Hellers stora Citroen 15 som sådan "övergiven" bil.
#11 Hmm, vill minnas att den var rätt dyr.
Azgaron

#14 Oj! Det var nog inget man fixar på en kafferast! Undra hur mycket detaljer som gick att rädda?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#15: Ja, det tog nog både två och tre kafferaster att få den i det skicket. Snygg blev den. Och läcker färg!

när jag ser bilderna speciellt den med garageväggarna tänker jag osökt på B-filmsklassikern "Christine" från mitten av 80-talet, vet ej om det var samma bilmärke i filmen, men filmen var i alla fall regisserad av dåtidens skräckmästare John Carpenter (Flykten från New York, The Thing, Haloween m fl.) Fotona när bilen står parkerad inomhus i ett garage och börjar "käka" upp folk är slående likt det du bygger… :) snyggt!
/Thomas

#17: Nej, det var en Plymouth Fury, 58 tror jag.
http://www.theofficialjohncarpenter.com/pages/themovies/ch/ch.html
#14 Snygg förvandling! Skulle inte haft nått emot en sån. Får nöja mig med 1/12 varianten. 
Azgaron

#19 Är det Revells byggsats du har?

Stefan - Modellbyggare
#20 Njae, Monogram 3 in 1. Fast Revell eller Monogram kan ju kvitta lika. Jag jobbade med miljösortering mm ett tag och råkade hitta den. Kromlisten bak saknas liksom de vinyltuber (till tändkablar etc) som jag tror ska finnas med. Tänkte göra ny kromlist av plasticard och BMF. Den störta anledningen till att jag inte jobbar med den är att jag inte bestämt hur jag ska göra med lacken.
Azgaron
Snygg modell förresten!
Azgaron