Pigmentpulver versus Lack
hejsan kära modellkamrater
Är bara inne på min tredje model så skanar viss kunskap. Men jag målade modellen, lackade den inför vädringen och sedan lackning för att binda allt och skydda modelllen.
nu tilll problemet. jag vädrade med diverse pulver och tyckte jag fått till det riktigt snyggt men när jag slutlackar Tiger I:an så "förstörs" vädringen.
så undrar hur gör ni??
är ett öken diorma och den ska ju vara lite sandig m.m men tycker helheten förstördes när lacket las på.
Du måste binda pigmenten innan du slutlackar. Alternativt inte slutlacka modellen och glasa in den så den inte blir så dammig. Finns tex thinner for washes av mig production som binder en annan är fixer. Tänk att du ska "dutta" på thinnern och inte stryka på den. Efter 24h kan du lägga på mer pigment eller ändra med mer thinner. Torktid ca 48 timmar innan du lägger på lacken. Fixer går ej att ändra. Tänk också på använda rätt lack till rätt miljö. Tex matt till nordafrika.
tack så mycket för tipset! använde matt lack iaf så det gjorde jag rätt haha. thinner for washes från MIG. får undersöka det till nästa bygge.
Jag brukar använda Migs Fixer. Bara sätta till en fylld pensel och låta det rinna ut och vänta tills det torkar.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Skillnaden på thinner och fixer är att du inte har chansen att göra om med thinner om pigmenten inte skulle komma rätt. + med fixer är att den torkar snabbare och du kan fortsätta leka snabbare eller bygga upp flera lager av pigment. Att airbush lack eller använda spraycan ger väldigt mycket bättre resultat (enligt mig).
massa matnyttigt. tackar så mycket för svaren den här sidan är en gudagåva för en nybörjarbyggare 😃 men gustav du sa emot dig själv i #4 mot vad du skrev i #1 vilken är det som inte går att ändra till efteråt fixer eller thinner?🤦♂️
Haha här kommer det slutgiltiga!
Thinnern kan du leka med och ändra med mer thinner om det inte ser ut som du vill. Behöver inte vara thinner for washes som är dyr för den lilla flaskan. Jag använder gärna beckers a odourless. Hittas på välsorterade målarbutiker. Minus är lååååååång torktid innan du kan fortsätta leka.
Fixer precis som namnet, fixerar som ett lim ovanpå pigmenten. Blir något fel så kan du inte ändra. Ett stort plus är att det går mycket snabbare att bygga upp de olika pigmenten.
Jag är inte något större proffs. Byggt 6 1:35 modeller fram till idag men har forskat mycket och testat mycket på dem 6 modellerna. Tänk på mycket thinner i penseln och låt det rinna av. Bli inte rädd att det ser för jävligt ut från början, det blir bättre när det har torkat. Rekommenderar starkt FAQ pigments dvd för mer information.
underbart slutgiltigt svar tackar ödmjukast för hjälpen.😃