Målningstips....
Hej, Jag tänkte bara fråga lite kort hur ni går till väga när ni målar modeller. Bygger ni så långt det går, lägger på primer och målar sen? Bygger ni del för del som ni sedan lägger på primer och målar? Jag ska bygga ett fartyg och är ute efter lite matnyttiga tips….Jag har ingen airbrush, så det blir med pensel ska jag tillägga. Mvh
Så mycket som möjlig och sedan prima.
Bara man kan komma åt i efterhand att måla. Vissa delar som hamnar i skugga primas ibland tidigare med svart som då blir en naturlig skugga. När det blir i sektioner så eftersträvar jag naturliga skarvar. Tex torn och chassi på en stridsvagn. Sen också att skarven skall vara bra.
Behöver man spackla och slipa i skarven får man bättringsmåla vilket ibland kan vara svårt att få snyggt. Speciellt om man bygger relativ rena förebilder.
Men det finns inga regler, utan lägg upp arbetet som du själv vill ha det. Ibland kommer du att komma på att det inte var så smart men man får handskas med det ändå och ändra förfarandet till nästa gång.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Tack Janne! Det var matnyttug input.

Att limma målade detaljer funkar inte alltid med plastlim, om delarna däremot är omålade men ej rengjorda så går det oftast bra med plastlim. Så jag försöker alltid bygga omålat så långt det går. Men när man bygger flygplan så behöver ibland inredningen målas och piloten behöver definitivt målas innan man limmar ihop cockpiten så i vissa fall är man tvungen att ta till färgen före färdigställandet.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Intressant diskussion. Jag är också ny på detta, håller på med min fjärde modell. Nu bygger jag inte fartyg, men jag kan ändå dela med mig av mina erfarenheter. Bygger pansar i skala 1/76 och 1/72, också penselmålare. Jag använder huvudsakligen Vallejo Model-färger.
Första bygget jag gjorde målade jag det mesta FÖRE montering. Jag tänkte att det skulle bli lättare att komma åt att måla detaljer. Men limmet kan ju reagera lite med färgen samt att delarna inte passar lika bra. Har efter det monterat det mesta före målning. Det enda jag målar före montering är band, hjul och ibland vissa små lösa verktyg eller dylikt som ska ha helt andra färger än vagnen. Det gör ju inte heller lika mycket om man får lite limkladd på modellen när den är omålad, bara slipa bort. Det är ju betydligt tråkigare att kladda ner en färdigmålad modell.
Min arbetsordning ser ut ungefär så här:
1. Montering
2. Tvätt av modellen (diskmedel och vatten)
3. Sprayning av primer. Brukar köra två tunna lager. Använder för tillfället Citadel Skull White, fungerar väl OK. Har lyckats få lite klumpar och kladd, men det är nog mest pga skit bakom spakarna.
4. Eventuell bättringsspackling i glipor, detta brukar komma fram bra efter primersprayen.
5. Grundmålning av basfärgen, brukar bli en tre-fyra lager.
6. Målar högdager, torrborstar på en ljusare ton av basfärgen
7. Dekaler (sätter lite blank lack där dekalen ska sitta)
8. Montering av hjul, band, eventuellt annat löst skräp
9. Målning av detaljer
10. Skuggning/wash, en blaskig mörk färg som ska rinna ner i sänkor och sprickor
11. Vädring, här har jag mest exprimenterat med olika tekniker, är som sagt ny. Men lite MIG-pigment har jag börjat leka med. Försöker måla lite repor, sot och rost och sånt också.
12. Lackar med Vallejo Satin Varnish
Klart.
Typ så, fast i praktiken blir det nog lite hoppande i ordningen allt eftersom. Finns oändligt mycket gött att läsa in sig på här på forumet, Decaius har skrivit en kanonbra penselmålarguide för pansar, han kanske delar med sig av sin visdom. Sen finns det ju massor av bra guider på andra håll, den här sidan tycker jag har rätt bra info:
http://www.scalemodelguide.com/category/painting-weathering/painting-guide/
Det är ju mest pansar i exemplen, men jag antar att mycket är allmängiltigt. Lycka till!
Intressant tråd! :-) Här är länken till min steg-för-steg-guide: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/511fa390d4ebea7545002269-penselmalning-av-tanks-sa-har-gor-jag?4d712449b9cb462141046022-1 Hoppas den kan vara till nytta!
Tack alla för tips och tillvägagångssätt! Nu gäller det att försöka att samla intrycken och pröva sig fram antar jag. Mvh