Blue Nose
Hej
Måstet få börja med att berömma sajten, vilken guldgruva för information och inspirationskälla för mig som återuppväckt modell byggare. Har följt den rätt så frekvent sedan i höstas då jag bestämde mig för att ge mig på ett byggprojekt av ett träfartyg. Lite impulsivt men hittade på Blocket en modell av fartyget Blue Nose från Billing Boats som knappt var påbörjad. Det visade sig när jag fick modellen att den nästan var antik, kvittot som var i lådan var daterat 1974. Hur som helst, har kämpat på över vintern och fått ihop skrovet. Håller nu på med riggen och ser med spänning fram mot när den är klar. Har redan börjat planera nästa projekt, vilket via samma leverantör alltså Blocket blev bestämt till Billing Boats, Gladan
Därav en fråga till er som hållit på ett tag:
Är inte speciellt imponerad av medföljande riggdetaljer d.v.s block,jungfrur linor mm till min Blue Nose.
Har också kunna läsa ut via många kommentarer att det är fler som är av samma uppfattning vad det gäller Billing Boats modeller.
Har förstått att Corwall Boat Models är någon form av hovleverantör men vem av deras tillverkarna är att föredra när det denna typ av delar. Prismässigt verkar det inte skilja så mycket.

Först får jag hälsa dig välkommen hit till sajten. Jag håller inte själv på med varken fartygs-eller trämodellbygge, men det blir fler och fler sådan byggare på sajten. Du ska se att det dyker snart upp en eller flera som kan dela med sig av tips.
Välkommen till träträsket. Vi börjar bli ett helt gäng här nu, för några år sedan var vi bra några få som byggde träfartyg.
Vad det gäller tillbehören så tycker jag inte att det är någon större skillnad på de olika tillverkarna. Vissa tillverkare är bättre på en viss del än andra, men nästa del man tittar på är första tillverkaren bäst. Jag surfar runt en hel del på Cornwalls sida när jag letar delar, det gäller att hitta rätt utförande för den aktuella båten och det brukar bli så att jag köper från många olika tillverkare. Vad det gäller bocså finns det dock en tillverkare som är i en helt egen klass både kvalitets och prismässigt: http://www.eskader.se/sv/32-detaljer-och-tillbehor.
Jagbyggde Billing boats Gladan för två år sedan,bygget finns ien bygglogg här på forumet: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d713681b9cb46223304e532-gladan
Jättevälkommen till träbyggarskaran.Håller på med Ostindienfararen Göteborg lite till o från,min första från BB.Ibland undrar en allt hur i hela dom tänkt.Måtten på delarna stämmer inte bla,för kraftiga segel oxå tycker jag.Kommer nog att få ihop den ändå med lite tålamod. Skulle jag rekomendera nånn tillverkare så skulle det vara Caldercraft,finns hos JoTika. Köpte min HMS Victoria därifrån nyss o är fruktansvärt nöjd.Både instuktioner o planritningar är lätta att förstå.Sen finns dom att ladda hem från JoTikas sida.Tycker det är lättare o kolla instuktionerna på datorn istället för o bläddra i pappren. PS: Bygget ser väldans fint ut hitills.Lycka till med resten Per
Tackar för tipsen.
Har kollat igenom både Gladan och Blue Nose byggena, mycket inspirerande bilder. Följer nu med spänning Victory bygget.
Håller på med riggen i mitt eget projekt. Fick lite problem med plastblocken i modellen, dom små ringarna som man ska fästa trådarna i gick sönder på några av blocken. Eftersom det inte var några extra med så fick jag försöka fixa till det på något sätt. Med en trekantfil , lite tålamod och riggtråd fick jag till det.
Resultatet blev över förväntan så nu blir resterande block modifierande på samma sätt.
Jaha då var det klart, nu blir det nog "sommarlov".
Har i och för sig börjat tjuvtitta i lite lådan till Gladan som är nästa projekt men det är bara att inse att det får vänta tills efter sommaren för nu är det så mycket annat som det ska fixas och donas med.
Återkommer med bilder från det projektet under hösten.
Trevlig Sommar
Vilket snyggt bygge! Ser jättebra ut!