Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 4433 ggr
GRIMM 56
0

Mattheten på Vallejo ?

Hej! Bernt heter jag,ny på forumet. Gammal figurmålare som nu även börjat snegla på pansarbyggande. Målar med Humbrol och olja. För mer än tio år sedan köpte jag några burkar Vallejo. Målade bara en figur. Har nu plockat fram färgen igen och målat ytterligare två gubbar, alla tennfigurer. Allt fungerade hyfsat bra, men när jag provade att måla en plastfigur tyckerjag färgen vart något blankare än på tennfigurerna, vet inte varför. Lackar aldrig mina figurer utan vill kunna styra graden av matthet ändå. Hur är eran erfarenhet av att måla tenn kontra plast?

MarkusN
0

Hej Bernt och välkommen till forumet!

Jag har inte gjort mer än 4 figurer (54 och 90 mm), dessutom ingen i plast. Däremot i tenn/vitmetall och resin - och jag använder Vallejo (Model color och Air).

På resin tycker jag färgen fungerar utmärkt, behöver ju knappt ens grundmåla (även om det alltid rekommenderas)! På metall fungerar det också bra, men grundmålning/primer är mycket viktigare, av min ringa erfarenhet, annars riskeras färgsläpp eller i alla fall att den blir onödigt lätt att skava av.. 

Jag experimenterar fortfarande mycket och försöker hitta min stil, men generellt så målar jag basfärgerna och highlights med Vallejo och sedan förstärker jag skuggor och skiftningar med oljefärg. Oljefärgen gör ju att jag måste mattlacka.

Och där måste jag säga att Vallejos mattlack inte är riktigt hundra. Jag har även en mattlack från Mr Hobby och den är betydligt mera effektiv. Vallejos är oroväckande mjölkfärgad i flaskan och även om den klarnar vid pensling/torkning, så kommer jag inte ifrån känslan att den påverkar färgen. 

Det var mitt inspel, även om det kanske inte svarade på frågan 😇

[Hayabusa]
0

Vallejo är generellt inte "råmatt", det är min erfarenhet.

Joppo
0

Välkommen!

För att säkerställa att Vallejo blir riktigt matt så är mitt tips att blanda i någon droppe Tamiya X-21 Flat base. Mitt "grundrecept" är typ 50% kranvatten, 40-45% Vallejofärg och 5-10% X-21. I praktiken blir det en eller två droppar X-21 till en liten klutt med färg. För att förenkla doseringen har hällt över X-21 i en gamla vallejoflaska.

En annan aspekt som påverkar mattheten är ytan som du målar på. Jag brukar preshada mina figurer med airbrushad Tamiyafärg innan jag målar dem, vilket bidrar till ytterligare matthet.

Janne Nilsson
0

Hej Bernt"

Länge sen sist.

Sen jag köpte en färgskakare så har jag märkt att färgerna blir lite mattare när de är väl skakade. Jag använder även baksidan av en modellkartong som palett vilket gör att det suger upp lite vätskan och resulterar i en ökad matthet.

X-21 Flat Base som rekommenderas här ovan funkar också.

Andreas färger är snarlika men torkar betydligt mattare.

Lycka till.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

GRIMM 56
0

Får tacka för svaren. Grundar alltid figurerna med vit matt Humbrol. Späder både olja och Humbrol med lacknafta. Provade mattlacka med Humbrols mattlack för många år sedan, men vart inte riktigt nöjd. Får kanske testa något annat. Hörde av någon att Vallejo och Tamiya inte tål varandra. Beror kanske på hur mycket man blandar. Kanske jag skakat flaskorna dåligt. Ska även testa kartongpalett, har gjort det med vissa oljefärger med lyckat resultat. 

Vet att många målar med olja på akryl. Har ännu inte testat det. Inser att man aldrig blir fullärd.

starhawk
0

#4: Vad har du för färgskakare, har hört talas om robarts färgskakare men den är enligt uppgift så svag att den bara håller ett par månader

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Janne Nilsson
0

Jag har Robarts och har haft den i ca ett år.

Jag köpte den batteridrivna men byggde om den genom att koppla till en nätadapter istället. Det gjorde jag för att battrierna segade sig när man skakade mer än 3 burkar på rad. Lät batterierna sitta kvar efter jag hade isolerat polerna för att ha lite tyngd i skakaren.

Annars så har Humbrol, Badger och Trumpeter i stort sett samma färgrörare som går på en hundring. Kruxet är att man inte får ner vispen i Vallejo-burkar eller liknande utan att minska diametern på själva vispen med ca 3-5mm.

Jag är fullt nöjd med skakaren. Den kostade väl ca 650:- med frakt och allt. Men jag slapp momsen och avgift för hemtagning. Väl värd investering och nu är handskakandet historia.

Janne Nilsson

starhawk
0

#7: Som jag läste det har den för svag motor och klappar ihop efter några månader, en lirare var inne på sin tredje maskin så tydligen gillade han den i alla fall

Hittade åtskilliga instruktioner hur man bygger en själv och tydligen kan man använda en ultraljudtvätt också, några använde tvättmaskinen i centrifugläge

Jo jag har en Badger färgomrörare men den har en tendens att skumma färgen, lite för högt varvtal för färg, i grunden är det ju en drinkmixer

Janne Nilsson
0

Som sagt så har jag haft min ett tag och har väl genomfört ca 200st skakningar utan problem.

Märker att den är segare när jag till äventyrs skakar de större 60ml med primer från Vallejo.

Det är en vanlig elmotor som sitter i den på 6V. Är inte svårt att byta ut den, vilket borde vara enklare och billigare än att köpa en ny.

Den "liraren" kanske har köpt en för vägguttag i USA(110V) och kör den i vägguttag här på 220V?

Jag lovar att återkomma om min går sönder.

Janne Nilsson

starhawk
0

#9: Jo det var väl den tanken som slog mig också när jag läste det, om motorn är för dassig köp då en ny motor, varför köpa en helt ny skakare om den för övrigt är skysst 🤔

Det framgick inte riktigt vilken variant han hade, men vägguttagsvarianten är för 110-240 volt 50-60 Hz så det är tydligen nån sån där internationell sak, dom har lärt sig sen dom grillade en X-box vid presentationen i England. Den har visserligen amerikansk propp på batterieliminatorn men det finns ju såna här adaptrar som är avsedda att ha med på semestern eller också kan man bygga om den lite grann.

Själv gick jag åstad igår och köpte en ultraljudrengörare för 500:- skall testa den som färgskakare i helgen, hittills har jag endast testat den på glasögonen. Jag har aldrigt vad jag minns haft så rena glas 😮. Den skall visst funka som penselrengörare också vilket givetvis skall testas.

Janne Nilsson
1

Varje gång jag skakar en burk nu för tiden njuter jag när maskinen gör jobbet. Samma sak när jag använder vispen för att röra om.

Janne Nilsson