Styrka 10 från Navarone
Visas nu på TV6. Amerikansk action från 1978. Ett gäng kommandosoldater får under andra världskriget i uppdrag att spränga en bro som är viktig för tyskarna. Men en förrädare försöker hindra dem. Baserad på en roman av Alistair MacLean. I rollerna: Harrison Ford, Edward Fox, Robert Shaw. Regi: Guy Hamilton.
Sedan väntar: Infödd soldat och Slaget om England…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
har både kanonerna och styrka 10 på vhs vad det gäller styrka 10 är ju boken klart bättre men går bra att se på kul med H-FORD då hans stora genombrott var i en helt annan film nån som vet vilken? jag såg den på bio -77 på draken på järntorget i göteborg och kunnde inte tänka på annat i 2 veckor effter! hehe! tycker nog den är lika kul att se idag som då.
//pebben

# 1 Star Wars, episod 4 kom -77 där han spelade Han Solo, fast för mig så är det nog ändå i American Graffitti -73 som Bob Falfa i en svart Chevy som jag tänker på som genombrott för Harrison Ford. Det skall finnas en historia i att han i Star Wars inte tog så mycket i gage för rollen utan fick med någon %-sats på all försäljning av Star Wars relaterade prylar…om det är sant så har han nog gjort sig en rejäl hacka på det.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Mm men i graffity hadde han ju en biroll och har läst att han var tvungen att knäcka extra som snickare för att klara sej men det ändrades i omed star wars! sedan var det inga problem för han att få roller. det var mera så jag menade med genombrott! och du har helt rätt i att han körde en gammal cheva i filmen men som gammal biltok bör vi också lägga till att det var en 55a 2dr stolpe.
//pebben

Vet ni om att han är utbildad pilot också, och äger halvdussinet flygplan och en helikopter, och faktiskt har gett sig in i räddningsbranschen också.
Han tog sin helikopter och räddade en person som hade råkat illa ut. Ford har en stor ranch i Wyoming, och det brukar vara där han har sin helikopter.
Och apropå American Graffiti …

#4 Travolta är väl också pilot?
Stefan - Modellbyggare

Några andra amerikanska skådisar som har varit flygare är Steve McQueen och gamle James Stewart. Stewart flög ju bl a B-17 och B-24 under andra världskriget.

Fortsättning på Travolta i jet bråk!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Som en av kommentarerna sade så är det väl inte så svårt att få fram om landningsbanan klarar hans B 707 eller inte. Klart!