Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 4019 ggr
kungmagnus
0

Hjälp med Securitasbil?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har som ett litet sidointresse att samla på bilar med anknytning till firman jag jobbar på. Vilket är Securitas och har nu ett projekt jag behöver lite hjälp med. Jag har köpt mig en Skoda Octavia kombi 1:24, idag ljusbeige, men den skall jag måla om vit. Det jag sen skulle behöva ha hjälp med är om någon kan svara på om det är möjligt och om någon mot en rimlig ersättning kan airbrusha den med företagsloggan? Jag har annars fundering på att investera själv på airbrushutrustning och undrar hur pass svårt det är att lära sig detta hantverk. Det jag är ute efter i målning är de två tvärgående gråa streck på sidan av bilen, sen är frågan om det är bäst att måla på trelingon dekalen på dörren och motorhuven eller om man bara skall ta en skalenlig klisterdekal? tacksam för vilket svar som helst.

StefanW
0

Trevligt med en till från firman! Flört

Håller också på att söka efter möjlighet att få till loggan som en dekal, för lite projekt med fordon jag skulle vilja se i fordonsparken…

Hör av dig så kan jag förklara lite mer.

Stefan - Modellbyggare

kungmagnus
0

Hej Stefan Vad kul att det finns fler med detta udda intresse. Problemet är ju att det inte görs någon större mängd bilar med Securitas looken. Har dock via Ebay lyckats köpa två av 1979 års Matchbox utgåva av Securitas värdebilar. Sen köpte jag för några år sen två Securitas Golfar med gamla hederliga stripen längst sidan på bilen. Men sen dess är det dött på marknaden, inga bilar med bara blämman på dörren, och som nu inga bilar med nya looken. Så därför har idén att fixa själv dykt upp. Att du försöker fixa loggan som dekal, är det något du skall fixa hemma eller via ett tryckeri? Med vänlig hälsning, Magnus

Decaius
1

Vad symboliserar de tre "lingonen" förresten? :-)

ElLobo
1

Enligt Wikipedia:

"Prickarna står för företagets grundläggande värderingar "ärlighet, vaksamhet och hjälpsamhet". Ursprungligen stod de för bokstaven S i morsealfabetet."

Decaius
1

Aha. Jag är upplyst. Tack! Glad

StefanW
1

#2 Själv har jag bara Golfen. Det jag försöker få till är en dekal som är av samma typ som de som fnormalt följer med byggsatser. En klisterdekal blir för tjock enligt mitt tycke.

Det jag tror kan fungera är en Alps-bläcksträleskrivare och dekalpapper, problemt gäller att hitta en som fungerar.

Sedan gäller det att få över bilden i rätt filformat, Bitmap format JPEG, GIF, PNG och BMP fungerar inte, utan man behöver en vektoriserad EPS- (Encapsulated PostScript) eller AI-fil och så gäller det att få fram den röda färgen via Pantone Matching System (PMS), men det finns också lite genvägar som kan fungera. Det skulle vara att ta svart dekalfilm och sedan lägga på Japanska röda solen som finns i olika storlekar för de tre lingonen, den stora utmaningen blir att få fram bokstäver med rätt typsnitt och storlek som man då får lägga på ett och ett, men där ser jag att risken är stor att man ser minsta avvikelse.

Du kan slå mig en signal på 0703-690 633 om du vill.

#4 Helt rätt! Flört

Mvh

Stefan - Modellbyggare

ford48coupe
3

Hör av dig om du vill ha vatten dekaler till Skodan. Jag kan fixa till logotypen och göra några dekaler åt dig. Det jag behöver är storleken. Du når mig på tel. 0703478796

kungmagnus
0

Ford48coupe detta låter otroligt intressant. Jag får mäta och återkomma till dig. Har inte fått hem Skodan ännu så fort jag har det mäter jag och återkommer. Magnus

Annette
3

Måste bara tillägga att Securitas grundare Erik-Philip Sörensen även drev ett mkt framgångsrikt Arabstuteri, nämligen Blommeröd.

http://www.blommerod.com/index.php/the-story.html

Hästfolk kan! Flört

ElLobo
0

Glad

ford48coupe
1

Jag fixar till logotypen så länge, så tar vi storlekarna när du får hem bilen.

ford48coupe
0

Om någon mer är intresserad av Securitas dekalen så hör av er.