Short Stirling
Så ,börjar på ett bomplan då ,är van vid tamiya o dragon byggsatser ,denna airfixbyggsatsen har inte samma pass form ,så lite spacklande o kacklande i forumet, från mig blir det nog ;o)Ps tack cyberdemon för modellen :o)
ett lock lyft

En klart trevlig modell, har själv haft en i min ägo, men har tyvärr sålt den vidare för x antal år sedan.
Men det lär nog blir en sådan fram över.
Lycka till med bygget giga
hoppas den är bättre än min halifax bara! vet du sterling från airfix var den första 4 motoriga kärra jag byggt blev sne när jag fick den ville ha en lanchester läste mycket pilot på den tiden hehe men dom är ju rätt så lika i storlek kanontorn osv sedan fick jag med en traktor och ett par bombvagnar är dom fortfarande med i satsen?
//pebben går i barndom
#1 tack tunnan #2 jepp en traktor med bombvangnar ,bli kul att pula med !
vi säger lycka till och glöm inte att fota!
//pebben
Näe exakt, mycke bilder vill vi har giga 

nöjet heltpå min sida. kul att den hamnar hos ngn som upskattar den.
man vet inte vad man får med en airfixmodell, men deras logga är ju branchens snyggaste i alla fall;)
sa jag att den legat ovanpå en garderob också? förmodeligen i två decennier… *s*
men som sagt - lycka till
/thomas
Det här ska bli kul att följa!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
har för mej att min sterling fick bekanta sig med en kinapuff hehe
//pebben
Jasså du kör åxå med det tricket pebben?
Jag sätter raketer i ändan på mina (gjorde)
å det här var några år sedan! när det fanns riktiga smällare! 
//pebben
Exakt, nu finns dom tyyvärr inte kvar längre, eller det kanske var lika bra det, för det hände mycke skit med också tyvärr.
vad suddigt !!!!!!!!!!!!!!!!! kamran fokuserar på bakgrunden i stället för obj får fixa bättre bilder ,sorry
Använder du Makro läget ???

#13. Jag tycker att det mer liknar små jultomtar!
Närå, det ser bra ut Giga! 
#15 Makro läget finns det en sån ? jo jag skojar det finnes ett sådan men kamran är ny o gubben gammal ,men skall fixa fram den i makro läge så nya bilder kommer på mina myrslokar .
#16 tack sven Erik ,,som jag sa till henke så kommer nya bilder nu
Se där Giga du lär dig snabbt :)
Fina bild du tatt på på en fin målning :)
Lycka till me fortsättningen
Ja de ser onekeligen lustiga ut med maskerna på! Myrslokar verkar passande. 
Azgaron

#18 Nu blev bilderna ännu bättre! Ser fram emot fler!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Skall sätta in "fönster" på sidorna i flyg kroppen ,går det med limma dom med klarlack ?
Trälim med någon droppe vatten i brukar jag använda
Håll glaset på plats med fingrarna och ta sen rikligt med flytande lim - perfekt resultat! 
Azgaron
#24, Blir det inte vitt då?
Jo, och väldigt kladdigt!
Nä det är väl snarare att undvika, men det går att använda flytande lim om man är försiktig.
Azgaron
He He, bara man inte ta en tub som det är självtryck i
Revells tex 

Hehe, jo det är ju också en fin variant! 
Azgaron

#24: Jo, plastlim är definitivt att föredra, fogen blir betydligt starkare. Trälim är praktiskt att använda men fogen blir inte på långa vägar så stark och om det är en ruta som man råkar trycka in i en ihoplimmad modell blir man inte glad, jag använder trälim endast på kabinhuvar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ser bra ut! Var rädd om kanonerna när du slipar!
Azgaron

#29. Vilken pampig modell! Klart inspirerande, skall nog börja leta efter en Lancaster nu….
tack Azgaron o sven erik ,har slipat med vatten slip o vad händer när man tar vatten på vatten baserad färg ..jo just det man får en zebra ,men det går ju att fixa :o)
Tror jag ska börja på min B-24 Liberator
Blir liasom lite sugen här nu. 
Hallå från en träskpadda ,vad målar ni först undersidan eller översidan ,min under sida skall vara svart .

I de flesta fall börjar jag med den ljusaste färgen. En mörk färg över en ljus täcker vanligtvis bättre.

Hörnu ElLobo, det var ju precis det jag tänkte säga 
tack för råden ,ja då frå jag väl bita ihop o försöka mig på ett första flyg kamo hugaligen ;o) men först grundfärg grå tänkte jag .

#37: 
vilket är bäst huven på innan målning eller eft? så att tunnan satt på huven innan målning
Ja jag maskerar och kör allt i ett
Kanske inte på alla plan, men på många
tack för svaret tunnan ,jag gör så :o)
Blir inte arg på mig sedan bara om det råkar går åt he…pipan 
Men det klarar du gallant.
ja den blir maffig!
det ända tråkiga med sådana modeller är att dom tar så stor plats. annars är det ju kul med lite storlek på byggena
//pebbiz
Nej då, tunnan sån är jag inte ;o)har nu limat dom och i kväll skall det målas kammo ,skall göra det på frihand, kommer nog inte bli bra, men får träning med sprutan ,kommer lägga ut bilder i kväll när jag har målat .#44 jo det tar plats med modellerna ,men storlek på byggerna är ju kul,som du sa pebben, så det får gå :o)
fenan o sidor samt under sidan skall målas svart ,men det blir i morgon kväll
Ser ju bra ut så långt, giga! Ser fram emot att se den klar!
Azgaron

#46. Mycket snyggt Giga!! Ser väldigt fint ut med mjuka linjer. 
Jag instämmer med föregående talare, ser ju mycke fint ut giga.
Tack Azgaron o sven erik ,den blev ok för att vara första gången .en bra övning med sprutan är det i alla fall ,har tagit till vara dom råd som ni har gett mig ,minskat trycket ,fått en bättre blandning på färgen .
Hur högt tryck kör du med, 0,8 eller nått sånt ?

snyggt camo
tack tunnan o kurre ,jag kör på nu ca 0,8-0,5 innan så låg jag på 1,5 till 2,0 ,det var ju lite i mesta laget ,får mindre färgstänk o ett lungnare färgflöde i sprutan , mycket lättare att måla .

Jag måste då säga att jag beundrar er killar som bygger i skala 1:72!! Att ni bara pallar dessa pyttesmå spakar, roder osv….
Jag tog som en avkoppling fram en J29 "Tunna" från Heller i skala 1:72. Tänkte att det skulle väl vara gjort på en kväll att smacka ihop den lille rackaren! Men nu sitter jag här den andra kvällen med borttappade roderspakar, glipor i flygkroppen och limkladd överallt! Inget passar, kropphalvorna är skeva och glipor överallt. Med andra ord´en massa spacklande….suck…
Jag tänkte lägga upp en tråd på denna "Tunna from hell", men kameran var slut på batterier. Så jag gör ett nytt försök i morgon..(om skiten inte ligger i papperkorgen då..) 
JO du sven erik har ju bara byggt tamiya innan, så en airfix. kan ju säga att passformen var lite dålig,glipor på flygkroppen,ving halvor som inte ville som jag ,skevroder passade inte,fick dom lite bättre innan jag tröttna,man ser att dom inte ligger så nära dom skulle ,men man lär sig en massa o får en inblick vad flygfolket får gå i genom .
#55 Nej Nej…för böveln, släng den inte.
Jag bygg åxå en Tunna nu, en J29A
Vill du inte fortsätta med den så köper jag gärna den av dig
/Tunnan

#56. Sannerligen! Träsket är nog inte en sån dum plats att vara på!
#57. Jag ska nog försöka att ta mig samman! Kan väl inte bemästras av ett litet skitplan heller!
Sen har jag ju köpt så fina dekaler till den. I fantasin så ser jag den lackad och klar med alla märken på!
Hoppas att du får kläm på den lilla rackaren sven erik .
#58 Detta kommer du att fixa galant, byggmästare som du är 

#60. Tack för det Tunnan! Men när det gäller flyg, så är jag bara barnet. Man måste börja krypa för att lära sig gå! 

#62-64: Ser bra ut giga! Jag gillar speciellt vädringen på propellrar och motorer!
Jag tror att jag ska pröva med Clearfix på min Badger, när jag ska limma huv och annat med klarplast. Jag brukar använda vanligt vitlim, men även det har sina begränsningar när det gäller styrka.
Tack EL Lobo ! Får väl vara nöjd ,är mitt första flygplan ,lite dåligt med putsen av delar men var så inibomben med gjutskägg på vissa delar ,men det vet väl ni flygnissar när det gäller AIRFIX ,har brar byggt tamiya så det blev något av en kulturkrock att bygga en angolsaxisk historia .
Ser bra ut giga! Gillar också skavet du gjort på propellrar mm.
Jo, det är ju lite skillnad på Airfix och Tamiya, som natt och dag nästan 
Azgaron
Tack Azgaron ! vilket byggmärke är bäst när det gäller flyg ,med passform och delar ?

#68: Det där är nog väldigt olika. Tamiya är kanske det bästa men även därifrån kan det komma mindre lyckade saker. Du kan läsa lite olika synpunkter i den här tråden:
Jo, det får jag nog hålla med om. Av de jag har erfarenhet av så är Tamiya, Hasegawa och Academy de som jag upplevt haft bäst detaljer och passform. Airfix förvånar ibland med både bra passform och hyggliga detaljer. Hittils är nog Frog värst. Jag har inte provat PM och Starfix än 
Azgaron

Jodå Tamiya, Hasegawa och Academy är bra men glöm inte bort Fujimi som jag har mycket goda erfarenheter av, dom brukar ha suveränt fina pilotfigurer
Fujimi höll jag sånär på att glömma. Min Musse är ju Fujimi och var helt ok, och piloten ser faktiskt hyffsat bra ut. Eduard och Classic Airframes ska ju göra fina modeller, men jag har inte provat nått från dem än.
Azgaron

Jag har även lagt in kommentarerna i #68-72 i ovannämnda tråd (#68), så får vi många synpunkter samlade på samma ställe.
tjeniz giga! har du fått på dekalerna än?
//pebben
Nej ,skall försöka mig på huvmålning nu, får nog maska upp hela huven först . Har försökt på frihand ,blev väl inte så bra
Så trevligt med en liten traktor och bombvagnar! Som gjort för ett diorama.
Azgaron
#77jo det var ju en glad överraskning,
blir lite mera liv i det hela, så ett dio blir det .
Ja de där ser väldit bra ut Giga :)
Sen kul me lite mer tillbehör som traktor mm…
Va har du tänkt för diorama ??

#76. Snyggt Giga!! Tungt plan och kul med lite vagnar och grejer! Ska bli kul att se diot!
Tack henke o Svenerik :o) Hur jag skall göra med diot ,får väl bli en enkel platta med ett gräs o betong ,vet ej hur det såg ut på deras hemmabaser men om man går efter boxarten ,såg det ut så ,.? ,men vad kul det är att bygga flygtyg, skall köpa en spitfire omedelbartbums ,men inte en airfix (madremia vilken dålig passform ) i skala 1:48 eller större
Är färdig med bygget ,har fått på dekalerna med viss möda ,var av den lövtunna typen men det gick det med ,skulle göra ett dio men är nu trött på detta bygget ,men en traktor med bombvangnar blev det, så två bilder

#82 & 83. Men Giga, jag tycker den blev jättebra! Du har fått till den där tunga, massiva looken igen! Jag tror att jag skall "sno" din värdringsteknik på något bygge! Tycker att det ser väldigt övertygande ut!
Tappad ork i slutet av bygget? Jo, det känner man igen. Jag har också en massa dioramaideer när jag börjar ett bygge, men de brukar tryta efter ett tag. Man vill ju börja med nästa modell!
Tack sven erik ,jo blev välså där ,kan inte bättre just nu ,men skall bli bättre med tiden ,så på nästa bygge ,en spit o undras om man vågar sig på lite fotoe, bälten o sånt ,
Helläckert giga 
Ja du får till en tung finnish på dina byggen som ser mycke verklighetstrogna ut.
Grattis till ännu ett fint bygge önskar Tunnan.
Den blev ju tjusig Giga!
Azgaron
Tänk om man kunde bygga så bra som du gör Giga :)
Du bygger väldit bra..
Tummen upp 

#82-83: Ett snyggt bygge giga! Grattis!

Snygg bygge Giga!!
Tack för ert stöd ! Har nu bara en bil kvar att bygga så har jag byggt en i varje "changer´"så en bil får det bli
Stirling är en häftig kärra och jag vill så småningom bygga den också. Vet inte om jag just vill ha Airfix men Italeri ska snart släppa Stirling i 1/72. Kanske man får mer förhoppningar om den!! 🙂
"It´s all about the details"!