Dragon 1/72 Panther G
Ser väldans trevlig ut.
Jo, det är det också! 🙂 Helt klart ett bygge med potential!
Jaså tillbaka tilll 1/72 träsket 😉
Ser spännande ut, blir det något diorama till?
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
Jo, det är riktig kvicksand i 1/72-träsket. Hopplöst att komma upp ur.. 😉
Den här fina modellen förtjänar verkligen en fin platta, får se vad det blir. Har ju som sagt svårt att fullfölja dioramor…

Har aldrig prövat Dragon 1/72. Ser väldigt trevligt ut.🙂
#9: Vänta bara tills du får se resten av etsen på plats! ;-) Ja dragon har många riktigt fina modeller i den här skalan. Även trumpeter har fina modeller i 1/72!
Härligt.😃
Coolt 👍
Vier unterschiedliche Töne von Dunkelgelb 👍
Ser bra ut, Calle!
Svinsnyggt. Panthern är en så galet vacker vagn och det där bygget kommer att göra den rättvisa!
#15 Inte kommer du göra kaos med den där inte, men jag vet vad du menar! Har själv tänkt att när grundfärgen är på skulle jag vilja köra en "quicksave" så att man när som helst kan backa till exakt det läget efter att ha gått nuts med en för mörk wash eller nåt. Vissa verkar mena att man kan lacka allt i detta läge just för att man ska kunna ta bort övre färglager utan att skada grunden men det har jag då inte lyckats med. Mina misstag biter direkt och blir till outplånliga sår och pluspoäng på lärokontot.
#17, "Mina misstag biter direkt och blir till outplånliga sår och pluspoäng på lärokontot."
Ja, det där kan man skriva under på!
Jag får ofta svår beslutsångest, på gränsen till ångest efter grundfärgen… Inte bara där förresten, utan mellan varje större steg i ett bygge, att limma ihop kroppshalvorna på min Mustang var riktigt jobbigt!🤮 Sen kan jag bli lite väl ivrig när jag tagit mig förbi t ex grundfärgen och blåser på nästa färgskikt för tidigt istället.
Calle: Jag ser fram mot fortsättningen på pantherbygget och känner mig rätt trygg med att det är du som skall fortsätta målandet. Toppensnyggt så här långt!
Tack för de uppmuntrande kommentarerna! #16: ööh "fyra nyanser av mörkgul"? #17, 18: om man inte är för generös med färg när man gör kaos kan man ju alltid dra på en ny primer.
#19, ja, så fick jag ju göra med Mussen, våtslipning och ny färg…
#20: det är kul efteråt, när man fixat till problemet. Särskilt om slutresultatet blir lika magnifikt som din musse!
#19 Typ..😉 Ett blygsamt försök att vara rolig en kall måndagkväll.
Som sagt, det ser bra ut!
/S
Tack, Stefan! Det är farligt att slänga ur sig tyska fraser som jag gör i #15, sen måste jag ju fråga google translate, när mer språkbegåvade modellbyggare hakar på;-)
#21: ja! Det är ju kul under tiden också på något aggressivt, frustrerande sätt!?
Jag har funderat på det och tror att det har att göra med att man själv har total kontroll och fullkomligt ansvar, något man sällan har normalt i vårt moderna samhälle.
#24 Där berör du en vital del av hur hobbyutövandet fungerar för mig med! Utmaningen och känslan av kontroll. Huvet på spiken!
#23 Jäpp, tyska är ett farligt språk 😉
Bygger man pansar bör man lära sig tyska, det hör liksom till kan jag tycka 👍 Bra att kunna om man är på besök i Munster t ex…
Ja, jag brukar kunna hanka mig fram på skoltyskan… iaf i text. På resa gömmer jag mig bakom mer språkbegåvad fästmö. ;-) Frågan är ju om man får med henne till Munster… ;-)
#27 Du får locka med shopping 😉, dock kanske inte i just Munster.
Hotellövernattning & hotellfrukost på Soltauerhof kanske kan vara ett lockbete? 🙂
snyggt och hitte på e bra det var ju inte alltid så att besättningarna satt ute ifält och kollade de senaste direktivena från KW gällande kammo.
Jag gjorde egna Schürtzen av tunn plast eftersom jag tyckte att de man fick med kändes för tjocka. Den vita är den hemgjorda, den grå är dragonplast. De små fyrkantiga hålen är inte helt rätvinkliga, men jag håller tummarna för att det kommer att funka när de väl är på plats! 😇
Har även primat figurer och börjat på en dioramaplatta!
Nu måste jag dock hasta till jobb!
Trevlig helg och bygg lugnt!
#31 Men SNYGGT! Kanske dum fråga, men varifrån tog du plasten? Ska försöka skapa schürtzen själv till min PzIV för att dölja bandhaveri.. är det någon speciell plast man köper och skär till eller finns det nån lämplig förpackning man ta?
Trevlig helg själv!

#32: Oftast köper man plastark (eller bitar) av styren från olika hobby- och modellaffärer. Plastarken går under namnen Plasticard, Plastruct, Evergreen och en del andra varunamn. Det finns även färdigformade profiler och stavar av olika slag.
Men det går också att använda plast från olika förpackningar, men det bästa är då att dessa förpackningar också är tillverkade av styrenplast för att kunna använda samma lim och få hållbara fogar.

#32: En användbar trådlänk:
#32: jag tog plasten från en förpackning. Tänk jättejobbig claes olsson-förpackning i svetsad plast som är omöjlig att öppna! Den typen av plast. Sen ruggade jag upp den med ett fint sandpapper innan jag primade.. Men som vargen säger, prova plasticard annars. Jag kommer att limma det här med superlim.
Ser jättesnyggt ut! Vilket pill med all ets!
Snygg!har du mörka färgen som grund i brallerna?
Du får ju till 1/72-gubbar bättre än de flesta lyckas med 1/32!?
Förlåt om jag är elak men jag tycker att du borde göra nya sidoplåtar som ligger omlott. Det ser konstigt ut när dom hänger i luften utan fästen på en sida. Modellen ser ju så bra ut att den detaljen kommer att störa mycket.
#39: Ljus beige i botten, sen brunt, sen grönt, sen toucha upp med ljus beige igen! #40: Tack! Dock märker jag att synen inte är vad den var för 15 år sen. Det är nog dags att skaffa nått slags förstoringsglas.. #41: Det är inte elakt med konstruktiv kritik! :-) Du har helt klart en poäng.. Det är ju lite skumt att skydden bara hänger på ett fäste… Hm..
Läsglasögon och pannlupp har tagit modellbyggandet till en högre nivå för mig…! Plötsligt upptäckte jag att det inte var penslarna som var för breda, det var jag som inte såg vad jag målade! Inte förrän jag upptäckte kladdet på förstorade bilder, men då far det oftast försent att rätta till.
Ja, det får kanske bli en tur till Kjell&co B-)
Fasiken så snyggt! Så där bra hade jag inte kunnat måla ens om gubben varit skala 1:1… kanske också måste till Kjell och köpa pannlupp, gammskumm-ögonen är inte vad de varit.
#46: Tack så mycket!
Här är nytt sidopansar. Tillverkat av tunn plåt denna gång. Plasten blev lite för tjock för att läggas omlott. Så här är mina nya Schürtzen, överlappande och allt… Bara ett problem, hålen för fästena är runda, då jag inte lyckades skära upp fyrkantiga hål i plåten… Detta ser ju lite inkompetent ut. Ska försöka avhjälpa det med att tillverka några små fästen/hakar att lägga över hålen. Får jag inte till det kan jag ju alltid ge upp, och limma på kjolarna som ingick i byggsatsen från början! 😃
Det där blev elitsnyggt Calle 👍
Surrounded? Great then we can attack in any direction!