Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3570 ggr
Tarmvred
3

I fästmös frånvaro.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 4:e februari reste min flickvän till Taiwan för att i fyra månader jobba på sitt examensarbete till apotekare.

Köksbordet är nu mitt eget rike och jag kan enkelt försumma plikter som ett regelbundet födointag samt personlig hygien.

Min produktionstakt har därför gått i taket och jag kan därför presentera mitt senast färdigställda projekt.

Tarmvred
0

Modellen är från Tamiya och för ovanlighetens skull riktigt tråkig. Jag gissar att den är gammal.

Detaljfattig och ser ut att vara gjord för att kunna kompletteras med elmotordrift. Detta Lämnade många stora hål som krävde mycket spackel.

En annan besvikelse var En stor tamiyalogga på undersidan som krävde sin tid att göra osynlig.

Tarmvred
0

I min Stachanovitiska iver att överträffa produktionsmålen så glömde jag dock en viktig sak som jag skäms vid åtanken av. Den som först kommer på vad vinner ära och berömmelse.

Joppo
0

Jag tror du glömt att sätta dit bogseringsvajrarna😛

Fin modell i övrigt. Har du nallat lite av flickvännens hårspray till lackeringen?

fjantomen
0

Dekaler?

#0 Haha alla byggnördars definition av perfekt semester 😃

Körde du med hårspray för chippningen?

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Decaius
0

Riktigt snyggt bygge! Bra jobbat! 👍Nån gång ska jag också våga mig på ett vinterkammo. Måste bara komma på hur jag bäst gör det med pensel, om jag ska få till lika snygga chips som du fått till…😃

Kanske dutta med svamp… 

Riktigt läcker vagn i alla fall!

/Calle

Tarmvred
1

Fjantomen vinner en internet som det brukar sägas i nätets mörkaste hörn. Men Joppo var inte så långt bort. Bogseringsvajrar ingick i modellen men var så grova och fula att dessa snabbt förpassades.

Chippningen utfördes med maskol som jag duttade på med svamp som efter vitfärg skrubbades bort med flickvännens tandborste.

Nu får ni vänta ett tag på nästa bygge. Nu väntar en CV90B från academy och dess splinterkamouflage(samt alla jävla non-slipytor) lär kräva gott om tid, tålamod och tejp.

Tarmvred
1

Och ja, hon ska få en ny…

StefanW
0

"vitfärg skrubbades bort med flickvännens tandborste" 😂

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
2

Även flickvänner läser på nätet…🤫

TobbeA
0

Riktigt lyckad chipping.

IKV91
0

Riktigt snygg vintermaskering av vagnen. Gillar även alla lustiga kommentarer och inlägg.

Lycka till med CV90:an, det är en trevlig byggsats.

Roger

denstore
0

Ett tips är att unvika alla Tamiya-modeller före deras Late Tiger I. 35140 eller däromkring, om jag inte minns fel.

fjantomen
0

#12 Hur menar du? Är alla modeller från Tamiya med nr 35140 och lägre dåliga?

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

denstore
0

Inte dåliga, men det var något av ett generationsskifte där. Visst finns det bra även tidigare, som t.ex. Churchillen och i stort sett alla de japanska vagnarna, men det är dock äldre modeller, ifrån en tid där det handlade mer om leksak än dagens modeller.

[jamtestam]
0

Lite skrämmande: Jag håller just nu på att bygga just denna modell.
Min första stridsvagn modell.

Min nästa modell blir en CV90B från academy.

Så många byggsatser som finns och vi är 2 personer i detta forum som bygger två likadana. Efter varandra. 😉

Världen är liten….

Tarmvred
0

@jamtestam

Då får du se till att du inhandlar denna så vi inte tappar synk :)

Lägg gärna upp trådar med dina byggen. Vore kul att se vad man kunnat gjort annorlunda.

[jamtestam]
0

Haha.. Synd att vår synk kommer att krossas nu då.
För tyvärr så har jag en Willys Jeep som ligger och väntar. 😉

Självklart ska jag försöka starta någon tråd om mina byggen här snart.
Har precis lagt ut färdiga bilder på helikoptern jag byggt.
Den är nu helt klar så då får jag mer tid att lägga på stridsvagnarna..

StefanW
0

#17 Ånej, trampa inte ner i leran, det finns de som aldrig kommer upp igen!😃

Stefan - Modellbyggare

[jamtestam]
0

#18 Lugn lugn jag tar mig nog upp igen om alla mina planer går som de ska haha :) Men just nu får det bli lite lerigt under fötterna 😃

ElLobo
0

#18: ☺️ Hjääälp!!!

😉

Tarmvred
0

Det tar sig. Halvbandaren nästan klar och jag har gjort mina första trevande försök på basplatta.

Nu återstår sex figurer som ska målas, vattenpölarna i plattan ska få lite kärlek och vagnen ska skitas ner lite sen får det vara nog.

Tarmvred
0

Kanonröret är i metall, kattfan bet av originalet…

Tarmvred
0

"Tomhylsburen" skulle egentligen haft nät runt sig men det upptäckte jag alltför sent…

Dioramabyggare
0

#19, #20:

😃

Decaius
0

Riktigt fint bygge! Snyggt målat och vädrat! 👍

Tarmvred
0

Sådär, första vinjetten/dioramat(vad nu skillnaden är?) klart. Under ett uppehåll i striderna kan halva besättningen unna sig en rökpaus.

Tarmvred
0

Gräset limmade jag fast med en hemmagjord flockningsapplikator byggd av en elektrisk flugsmälla. Ritningen hittade jag på något järnvägsforum. Experimenterade med tre olika gräslängder, 3- 4,5 och 6 millimeter. Vid första anblick verkar de korta stråna fungera bäst men det ser samtidigt lite för prydligt ut. Som om det krigades på en golfbana…

Tarmvred
0
Tarmvred
0

Passar även på att dumpa ett par bilder på denna cv90B som jag blev klar med igår. Jag är ganska missnöjd med den då jag gjorde ett par grova tabbar. Hjulen fick för tjockt med färg, jag filade bort några detaljer i fronten och Det svarta färgen i kamomönstret kröp under maskeringstejpen.

Alla missar till trots så tror jag att jag lyckades dölja det mesta med smuts och damm så slutresultatet blev nog trots allt inte så tokigt…

Tarmvred
0

Det återstår ännu att fixa antenner åt den. Får se om jag orkar göra det i veckan innan man börjar på något nytt.

Decaius
0

Riktigt snyggt! Både när man studerar detaljer och när man ser till helheten! Figurerna blev mycket bra tycker jag. 👍

/Calle

nox_umbra
0

halvbandaren blev riktigt bra. och gubbarna ser otroligt bra ut. du lyckades få till kammot på dom fint. rökarna har nog bytt vapen med varandra tycker jag det ser ut som av att dömma från deras magasinfickor :) 

hur tycker du cv90 var att bygga? passade delarna bra osv?

Decaius
0

Oj! Jag missade #29, #30 när jag gjorde mitt inlägg igår kväll! Så går det när man skriver långsamt! :-P Cv90B:n se ju också mycket stilig ut. Måste kolla in den noggrannare på större skärm i eftermiddag. Surfar på telen just nu!

Tarmvred
0

@#32 Ha, det där tänkte jag aldrig på. Ska jag vara helt ärlig så hade jag ingen djupare tanke bakom distribueringen av vapen och magasinfickor. Smått pinsamt nu när man ser det men inget jag tänker ändra på. Det får vara så.

Hur som helst så känner jag mig ändå rätt stolt över att man ska behöva gå ned på detaljnivå för att kritisera. Det känns som att mitt modellbyggande är på väg åt rätt håll :)

nox_umbra
0

ja du ska vara stolt, trots magasinsfickorna ;)

IKV91
0

Gillar dina bygge! Jag är särskilt förtjust i din CV90. Snygga uniformer

på gubbarna.

Roger