Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 5703 ggr
GeeKen
0

GeeKens Diorama v. 1.0

Jahapp, jag kämpar vidare med mitt diorama som är tillägnat min (nästan färdiga) BA-20.

[ GeeKens BA-20 v. 2.0 ]

Skisserna har funnits klara i ett par månader och innan jul gjöt jag grunden med gips på en tavelram.

Har nu jobbat vidare med sandspackel för att bygga upp en vägbana, diken på var sida om vägen, grässläntar och ett träd.
Trädet är uppbyggt på en tändsticka som gjutits fast i gipset, en sjuhelvetes massa ståltråd av olika tjocklek samt ännu mer spackel och lite sjukhustejp.

Jag är inte helt säker på att trädet kommer att fungera så som jag tänkt mig det. Blir det inte bättre efter slipning och finspackling så kommer jag att riva bort det och börja om från början på något annat sätt, förmodligen någon typ av lera på ståltråd.

Samlar samtliga bilder på dioramat till min BA-20 i den här tråden.

Håll tummarna, tack!

/ Spackel-GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första gjutningen!

GeeKen
0

Gjutformen borttagen!

GeeKen
0

Nu börjar det likna något…

GeeKen
0

Baksidan…

GeeKen
0

Närbild på ett grovt tillyxat träd - innan finjusterinar…

GeeKen
0

Jag gjorde färdig ett staket som jag tänkt ha på motsatta sidan av vägen från trädet sett, men det blev "för mycket".
Staketet i sig blev riktigt lyckat (tillverkat av träpinnar från tantens tops samt kaffeblandarpinnar från Mc Donalds).

Nåväl, det kommer kanske till användning någon annan gång.

/ GeeKen

[Tunnan]
0

Ser ju väldigt lovande ut GeeKen

[Henke29]
0

Ja detta kommer bli kanon Skrattande

Henke

GeeKen
0

Tusen tack ska ni ha!

Nja, jag har inga större förhoppningar om att jag ska fixa trädet, men det brukar gå rätt långt innan jag ger upp.

Måste försöka hitta något alternativt material till väggspackel!

/ GeeKen

pebben
0

se det tar sig ju det här kommer att bli bra!
jobba på GeeKen! Skrattande

pebben

Exelon
0

ja du har ju pape´mache (stavningen) att klä in det med.  Eller kemiskmetal. Provade att göra som du gjorde för ett tag sen och fick samma resultat som du GeeKen det är svårt att få det riktigt bra med en något sånär rund stam.

GeeKen
0

Skulle helst vilja ha tag i någon form av självhärdande modellera. Har ingen susning om så'n verkligen existerar. Vill ju inte behöva baka hela skiten i ugnen (jag hade en väldigt svag 1:a i hemkunskap).

/ GeeKen

johannespanzer
0

Halloj GeeKen, ser intressant ut!

Jag håller också på att fundera på träd. Om detta är ett 1:35 diorama, så är trädet "enormt". Då kan du använda "en" eller ljung som bas och sen kapa och borra in fler grenar, möjligen också täcka skarvarna med bark från enen. Jag har ett sånt träd på gång (ja på gång sen innan jag lade ner byggandet då, 10 år sen). Om du är intresserad kan jag fota det och lägga in.

En lera som är grymt bra (men kräver bakning) är "sculpey" eller dess kusin "super-sculpey" har inte provat att göra träd med den, men det kan jag säga att den är bra (det är sån de använt mycket av för modellerandet till sagan om ringen mm)! Skelett görs med ståltråd, ju mindre värmeutvidgande desto bättre, sen klär man tråden med folie (dels för att underlätta härdningen, dels för att leran är dyr), härdas i vanlig ugn, leran mjukas föresten upp med matolja, om man vill ha den lite smidigare.

lite inspiration: http://smithcraft2.elfwood.com/

GeeKen
0

Kanon! Johannespanzer, lägg gärna in bilder, hade varit kul å se!

Och vilken sida (Bruce Smiths)! Det är helt fantastiskt!

Exelon, du gav mig en liten idé faktiskt.
Just nu håller ett par provgrenar på att torka. Fixade till stommen ståltråd, doppade tunna strimlor av sjukhuskompresser i trälim och lindade sedan in ståltråden.

Fördel (hittills): Lätt att arbeta med. Täcker lätt en hel gren på en gång.

Nackdel (hittills): Förbannat kladdigt. Lim överallt!

Återkommer om några timmar när kletet torkat (som flickan sa)!

Skrattande

/ Gegga-GeeKen

Exelon
0

Ja du GeeKen tänk om du skulle skriva det du tänker på ist för att hålla tankarna innanför pannbenet.

Är det någon av dessa sorter du söker (dvs självtorkande lera) och en bild på färdigblandad pap mache.

GeeKen
0

Panduro Hobby?!

Förvånad

Inte tusan kunde jag väl i min vildaste fantasi (och den är helt sjukt vild) kunnat ana att lösningen var så enkel!
De ska jag banne mig testa!

Tusen tack Exelon!

Limmet har inte torkat än, så det dröjer ett tag till innan jag återkommer med besked om hur det går med mitt ståltråd- och limexperiment!

/ GeeKen

Azgaron
0

Bra start på diot Geeken! Ska bli kul att se hur det blir färdigt!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

pryzze
0

Har du sökt på "making trees" på google så får du massor av träffar.

Har sett en snubbe som gjorde träd av snören med mycket bra

resultat. Kan inte hitta det just nu bara.

//Pryzze

pryzze
0

Kolla även denna tråd på Slotforum.

Mycket inspiration finns att hämta.
Den är lång men det är värt att kolla allt.

http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=18115

//Pryzze

Exelon
0

Bilbana!!FörvånadGladSkrattande

Snyggt byggd men han skulle ha använd realictic water eller något annat till vatten det ser lite plant ut.

Exelon
0

#16 Du ska veta hur mycket användbara saker dom har på panduro hobby. Här e pape mache´n bara att blanda i vatten

GeeKen
0

Kan meddela, så här i halvlek, att jag nu gjort tre försök med ståltråd, kompresser och trälim.

Försök 1: Såg ut som en kloning mellan Spöket Laban on acid och en sönderfallande KKK-gubbe. Inte vackert alls!
Kontenta: Man ska inte spä limmet med för mycket vatten och kompresserna ska lindas hårt.

Försök 2: Trillade ihop i en stor limhög på bordet!
Kontenta: Man måste spä limmet. Ospätt trälim blir för kletigt.

Försök 3: (pågående): Ser riktigt lovande ut så här långt.
Kontenta: Lim med lite vatten, hårt virade kompresser i flera lager, pensla på tunt med lim flera gånger och VAR FÖRSIKTIG!

När mitt tredje försök torkat (förmodligen inte förrän i morgon) kommer jag att lägga ut bilder.

Har fortsatt att peta lite med mitt diorama. Har fixat två hjulspår (ska vara lite gräs mellan dem) samt gräs på slänten.
Den här gången skonade jag brödpenseln. Istället fick en av mina finaste målarpenslar medverka. 70 mm bred, med härliga borst.

Bilder kommer när jag laddat upp kamerabatteriet igen.

Tusen tack för alla tips så länge - fortsätter att förkovra mig!

/ GeeKen (med lim upp till armbågarna)

Sven-Erik
0

Kul att se din kreativitet! Och det här är ju det bästa sättet att lära sig något nytt. Bara prova och prova sig fram! Blir bra Geeken!

GeeKen
0

Mina två yngsta söner (11 och 17 år) kommer säkert att försöka få mig omyndigförklarad. De bara stirrar på mig genom dörrspringan in till hobbyrummet och gör "snurra-pekfingret-vid-tinningen-gester" hela tiden.

Glad

/ GeeKen

Exelon
0

Skrattande

GeeKen
0

Bild på diot med hjulspår a'la skogsväg samt gräs på ena sidan av vägen.

Böjar bli mer och mer övertygad om att jag kommer att "hugga ner" det befintliga trädet. Eller åtminstone "barka av det" och försöka återanvända ståltrådssommen.

/ GeeKen

GeeKen
0

Och en till…

/ GeeKen

gigabyte
0

Gillar ditt träd, är ett lite magi över det, och det lever med sina luggslitna grenar ,snygg o inspirerande GeekenSkrattande

Azgaron
0

Håller med, gillar trädet, men det kanske hade passat i en fantasymiljö. Hoppas bara att detta inte får dig att ta bort det! Glad

Azgaron

GeeKen
0

* suckar tungt *

Avslutade kvällen igår med att rycka upp trädet med rötterna… I vredesmod!

Skäms

Varför? Jo, det är otroligt jobbigt att arbeta med det när det står fast i basplattan. Dessutom behöver jag fundera vidare på alternativa lösningar och så länge trädkräket stod där det gjorde så var jag tämligen låst.

Nåväl, det går att mecka fast det igen - om jag skulle få ordning på det.

/ GeeKen

johannespanzer
0

Friskt mod GeeKen. De där träden är förjädra knepiga och dina hårda experiment inspirerar iallafall mig riktigt ordentligt! Mindre buskar och så kan ju göras av rötter (skulle vilja prova att göra av stålull också), men riktigt stora träd, ja, värre.  Här kommer en bild på ett som jag haft på lut i 10 år nu… Men inte riktigt färdigt än.

Samma problem som du hade jag också, att komma åt överallt, bottenplattan till trädet är stort, bara för att fixa balansen, kanske borde jag borra in el spik i botten eller nåt? Har liksom byggt lite rötter också, av spillbitar och trälim, tanken är (tja, var) att kapa bort bottenplattan sen och montera trädet i dioramat.

Det är i grunden en liten enbuskegren, som är kapad och klistrad, för det är på ett naturligt "träd" för långt mellan varje förgrening, så jag har kapat bort de raka tråkiga mellansegmenten, sen är det inborrat och insatt lite rötter från okända upphittade växter där lite överallt. Lutningen på hela trädet är mysko, men det är för sent att fixa nu Sen fotade jag från en "bra" vinkel, trädet ser betydligt mer "funky" ut från många andra håll…

Äsch, nu pratar jag för mycket igen…

Exelon
0

#31 Dammit har Kattla rymt från sin grotta och attacker den stackars tigern…Glad

Hade en sida med trädbygge av just ståltråd. Men den försvann med alla andra saker när hd´n la ner verksamheten. Men tror det var så att man sprutade "stål" trädet med primer så spacklet fäste bättre, sen hade dom två komponents spackel och masserade ing det i och runt skelettet så det blev en jämn och fina stam. Och gjorde lika som man kan göra med häftmassa och rullade korvar och tryckte runt grenverket. Det var en björk som dom gjorde, men ett barrträd borde bara vara att köpa lite foliage från någon modelljärnvägshandlare och klistra på dessa på grenarna.

GeeKen
0

Tack ska ni har för tipsen, både Johannespanzer och Exelon!

Jag har faktiskt funderat lite på 2-komponents spackel som man spacklar bilar med. Det har en rätt schysst grundkonsistens och blir riktigt hårt när det torkat, till skillnad från väggspackel som blir alldeles för poröst.

Har jobbat vidare med mitt dio och kämpat fram ett nytt träd. Det tar sig, som flickan sa!

Glad

Har fixat till ena sidan av vägen, med gräs och grus i dike, samt mittsträngen av skogsvägen. Håller nu på och experimenterar med lite olika material för att få det att se så naturligt ut som möjligt.
Strunta i färgerna - allting ska sprutmålas.

Målarpenseln som jag använt till gräs gav finare grässtrån än brödpenseln jag använt mig av tidigare, men de är svårare att färga med airbrushen. Det krävs en hel del sprutande för att få täckning på dem.

Nu ska jag ta mig ner till Steningen (strax norr om Halmstad) för att se om jag kan hitta något spännande att bygga träd med. Det finns mycket kul på stränderna där nere (och ett jädra schysst strandkaffe, Göstas)!

/ GeeKen

GeeKen
0

Dagens bild nr. 1.

GeeKen
0

Dagens bild nr. 2.

Azgaron
0

Börjar se attans så tjusigt ut Geeken! Fint träd!

Azgaron

PonCar
0

Jamen, nu börjar det ju se riktigt fint ut! Har med intresse följt dina vedermödor med trädet. Har också funderat på hur man egentligen åstadkommer realistiska träd i lite större skalor än 1:72 och modeljärnvägs "H0.

#33: Tänk att där, på "Göstas" alltså, har frugan o jag varit en ljum sommarkväll å spisat jazz för många år sen, då vi hyrde en "badstuga" på Skrea strand i Falkenberg. Helschysst ställe -ochvilket läge sen… Rekommenderas!

GladPontus

denstore
0

Är det Steninge vi pratar om? Mitt ex, alltså min före detta sämre hälft, hade sommarställe i Ugglarp, mitt emot Svedinos. Och man kan säga vad man vill, men östkustens havsbad är bättre än de flesta alternativen i Sverige. Egentligen är jag en inlandskille, men ett schysst hus på västkusten hade varit nice. Hade det sedan legat i närheten av något sevärt, som Svedinos, så hade ju lyckan varit gjord.

Tails
0

Ser riktigt fint ut!!!

[Tunnan]
0

Ser bra ut GeeKen
Glöggen gjorde lite nytta iaf Tungan uteFlört

johannespanzer
0

Mycket tjusigt Geeken! Det börjar bli farligt snyggt nu tycker jag! Är det färgad vitmossa där, sån där järnvägsmossa till trädet?

GeeKen
0

Det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Göstas i Steninge var stängt (så klart) och det var riktigt svinkallt med rejält fuktig luft nere vid havet.

Sålunda blev det nada av såväl mysfika på Göstas och sakletningen på stranden. Men, istället klämde jag en bamse-latte och en Tji-a-bauta (vettefanken hur det stavas) på The Lounge i Falkenberg. Funkade rätt bra som kompensation.

Glad

Tack ska ni ha för era uppmuntrande kommentarer, de behövs!

Stammen är, som sagt, gjord av ståltråd. En grövre variant i ett par lodräta loopar, för stadgan. Sedan har jag virat tunnare ståltråd rätt tight i cirklar runt denna stomme.
Barken (?) är tillverkad av tunt klipptra remsor av vanliga kompresser, vilka doppats i en rätt tunn blandning av trälim och vatten. Remsorna har virats hårt som tusan i flera lager. När allt torkat var det bara å blaska över det hela med Tamiyas Nato Brown. Kommer att sprutmåla på lite olika nyansskiftningar av brunt senare, för att få lite mer liv i träduslingen.

Lövverket (?) pysslade jag slutligen ihop av mossa, lånad från en av tantens julgrupper (den ser jäkligt kul ut nu). Mössan fick snabbtorka under ett par halogenlampor och sedan bröt jag av små "tussar" som jag limmade fast på stammen och grenarna med outspätt trälim.
Jag antar att jag kommer att behöva dra över hela trädkronan med någon form av spraylim lite senare när det är riktigt torrt. Annars lär mossan falla sönder i småbitar.
Tanken är att airbrusha kronan med tre olika nyanser av grönt, Mörkt inners och ljusare ju längre ut i lövverket man kommer - för att få mer djup i det hela.

Mossan känns väl inte som det mest ultimata att använda till lövverk, för det ser ut som mossa - oavsett hur livlig fantasi man ligger inne med.
Men, man tager vad man haver, som flickan sa!
Nu letar jag med ljus och lykta efter något annat än mossa. Tipset om att använda ljung är nog inte så dumt faktiskt. Ska testa de vid något tillfälle.

Kommer också att jobba vidare med att finslipa "tillverka-pyttesmå-träd-som-nästan-ser-verkliga-ut-tekniken". Ståltråd, kompresser och lim må vara kladdigt, kletigt och omständigt, men resultatet kan nog bli rätt okej faktiskt.
Och övning ger färdighet, som….

Tyst

Ska pyssla vidare med diot i afton, sedan bär det av till Oslo 3-4 dygn och ett litet annorlunda "dioramabygge".

Ska bygga upp en mässmonter för Region Hallands räkning, om ca. 70 kvm på en turistmässa, Reiseliv2009. Har gjort precis tvärtom här. Utgått från en skiss jag gjort, modellerat upp en skalenlig monter med frigolit, ståltråd, papp etc. och nu ska den byggas upp i verklig storlek.
Det är riktigt spännande, men det kommer att bli förbaskat mycket arbete, arbete och ännu mer arbete. Tänkte återkomma med lite bilder på detta projekt lite längre fram.

/ GeeKen

GeeKen
0

Nu, efter en stunds ofrivilligt uppehåll i byggandet pga jobbet, har jag (i stort sett) färdigställt dioramat för min BA-20.

Återstår gör endast tre saker:

1. Lyktglasen som ska limmas på plats.

2. En död gubbe i diket med en filt över sig (halvklar).

3. Ena dörren ska öppnas mer så det inte ser så tillgjort ut.

Nåväl, när kommer ett gäng bilder.

Konstruktiv kritik emottages med största tacksamhet!

Flört

/ GeeKen

GeeKen
0

En till…

/ GeeKen

GeeKen
0

Ännu en…

/ GeeKen

GeeKen
0

Och en till…

/ GeeKen

GeeKen
0

Och ytterligare en bild…

/ GeeKen

GeeKen
0

Det tar visst aldrig slut…

/ GeeKen

GeeKen
0

Det kommer mera, tra-la-laaa…

/ GeeKen

GeeKen
0

Jodå, jag kan fortsätta så här hela natten!

/ GeeKen

GeeKen
0

Det här är sista bilden, jag lovar!

/ GeeKen

gigabyte
0

Detta blir kalas GeeKen , ser jätte bra ut , gillar leran o hjälmen på bakskärmen , sådana detaljer lyfter diot ännu mera !

GeeKen
0

Tackar, tackar!

Den där jädra hjälmen var ju inte helt enkel! Det var ett himla pill att få ditmålad den.

Hittade bilder på finska sajter där soldaterna har enkelt målade döskallar på hjälmarna.
Den typen av markering finns även på den BA-20 som visas upp på Parola pansarmuseum.

Ska måla dit en sådan på tornet också, när jag blivit lite stadigare på handen (jädra rödvin)!

Skrattande

gigabyte
0

skulle man inte kunna göra en schablon, typ som din ?

[Henke29]
0

Mycke fint diorama du har fått till GeeKen Skrattande
Härliga detaljer du har fått till.
Tummen upp

Henke

johannespanzer
0

Ojoj! Mycket fint! Otroligt bra väg gräs, ja hela marken.

oooohs and aaaaahs!Skrattande

Det enda jag skulle andra på är att de vita gipskanterna skulle vara svarta, tror jag (kanske bruna, eller grå), precis som basen för att inte "stjäla" uppmärksamhet, från det fina diot!

Exelon
0

Snyggt GeeKen, det där blev kanon.

GeeKen
0

Tusen tack ska ni ha alla!

Döskallarna är för små för att göra schabloner till, tyvärr. Så jag fick måla på fri hand. De är inte speciellt stora eller avancerade, men ack så tålamodskrävande för en som passerat 40-årsstrecket med råge.

Dioramakanten är faktiskt målad med Tamiyas Medium Grey, men jag håller med dig, i och med att den är så pass ljus den stjäl för mycket av blickfånget
Första strykningen var svart, men det fungerade ännu sämre. Det lutar faktiskt åt att jag sprutmålar den i samma ljusbruna nyans som jag grundat marken med i diot, men jag ska suga lite på den karamellen. Det kan eventuellt bli aktuellt med en toning med svart nertill, tonat upp mot jordfärgen. Vi får se…

Och Exelon… Det är en pansarbil… Inte en kanon!

(och här oroar JAG mig för att jag får allt sämre syn)

Flört

Sven-Erik
0

Fantastiskt fint GeeKen! Det ser verkligen genomarbetat ut och med väldigt fina detaljer! Ett mycket fint dio!

[Tunnan]
0

Myyyyycke snyggt GeeKen
Fina detaljer…10 poäng av 10 möjliga Flört

micke35
0

Supersnyggt Geeken !

Har själv snöat in lite på detta tema, läser just nu en bok om Svenskarna vid Jandeba, och skulle gärna bygga ett dio med en korsu som bas. Grejen är att jag inte hittat någon bild att utgå ifrån. Så om någon har en bild eller länk, skulle jag bli supernöjd.

/Micke

GeeKen
0

Tack ska du ha!

Kolla in Pansarmuseet i Parola. Där finns bilder på korsu under "museets historia".

Sen vill jag minnas att Veinö Linnä redogjorde rätt detaljerat hur de byggde korsun i Okänd soldag. Och den boken är värd att läsa vare sig man är intresserad av korsun eller ej!

Glad

Vill också minnas att det finns bilder på Mannerheims korsu i Hangö på mannerheim.fi (tror jag). Kan vara värt att kolla.

/ GeeKen

StefanW
0

#62 Kul länk, Tittade under: Till salu, men det var bara böcker…

Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Exelon
0

#62 Hur vet dom att det var en soldag när den var Okänd??Förvånad

(Blev bara tvungen att ge igen!)Skrattande

GeeKen
0

Du din….

Ehum, de kanske hade glömt sina fickalmanackor hemma i Åbo och så när solen sken i skyttegraven så visste de inte vilken dag det var!

Skrattande

/ GeeKen

micke35
0

Ursäkta mig ! Kunde bara inte låta bliGlad

GeeKen
0

FRÄCKT! Skrattande

/ GeeKen

PonCar
0

Fantastiskt fint du har fått till det GeeKen! Bra bilder också. Man blir nyfiken på "storyn" här? Vad har hänt? Var de ute på spaning på fjärrkarelen och fick soppatorsk vid sämsta tänkbara tillfälle? Tvingades överge fordonet å fortsätta till fots. Har också haft tankar på diverse finlandsdion -morfar var ju liksom "där" i smeten- men det har inte blivit av ännu. Tänk tex ett dio dec -39 som skildrar en sovjetisk anstormning med div tidiga tanks, infanteri och ev "pansarslädar" mot finska trådhinder och skyttegravslinjen därbakom… (såg om filmen "Finska Vinterkriget" ganska nyligen…"). Om du nångång behöver lite "underlagsmaterial" till utformning av div finska installationer, så finns en hel del i en bok jag har efter morfar: Reservi Upseeri (Reservoficeren), utgiven av Söderströms förl 1940. (Morfar hette f.ö Paul Söderström). I boken finns en hel del foton (dock ganska dåliga reprod.) samt mycket skisser, ritningar (bla mycket ingående om olika ksp-modeller). Är det nåt speciellt kan jag kolla o i så fall antingen skicka papperskopior elle scanna höguppl och maila.

GladPontus

PonCar
0

Här ett uppslag ur nämnda bok:

PonCar
0

Och här själva omslaget på den 630 s tjocka boken. Författare är en viss P. Huhtala.

Är det nån annan som skulle va intresserad av ev dokumentation ur boken, så säg bara till i så fall.

Mvh Pontus

Azgaron
0

Mycket snyggt diobygge Geeken! Det har du lyckats bra med!

Azgaron

pryzze
1

Imponerande fint diorama.

Det var snack om tips på att göra träd.

Här är ett fiffigt sätt :

http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=35138&st=15

//Pryzze

Proosen
0

Snyggt!

Fasiken vad du grejat och stått i med ditt lilla dio.

Niclas

Joppo
0

Tjusigt dio Geeken :)

Hur har du gjort för att få till leran på stänkskärmarna så sjyst?
Har kollat i de tidigare trådarna och där står det nåt kort om att du använt salt… Skulle du kunna beskriva lite mer i detalj hur du gjort? Håller på och bygger en Krupp Protze(en tysk lätt lastbil) och jag har tänkt mig att den ska vara ganska lerig…

GeeKen
0

Ja hur tusan gjorde jag?!

Skäms

Hela rasket är målat med Tamiyas akrylfärger, såväl de sprutade som de penselmålade.

Efter att ha sprutat hela kärran grön och låtit den torka ordentligt så penslade jag ett tunnt lager med ljusbrunt runt skärmkanterna.

Jag lät den färgen torka en ytte-pytte-liten stund och stödde sedan på ett tunt lager med salt (jag maler ner kornen ordentligt mellan mina grova, manliga fingrar så att kornen inte ska bli för stora) över den våta färgen. Sedan fick det torka över natten.

Dagen därpå målade jag över saltet med ännu ett lager ljusbrun färg. På vissa ställen där jag fått lite för lite salt fick jag bättra på med lite mer salt i den våta färgen.

Efter ännu ett lager med ljusbrun färg som fått torka hällde jag upp ljusbrun färg i ett medicinkoppslock (perfekt att blanda färg i) och mörkade den med några droppar av en mörkare brun nyans.
Färgen i medicinkoppslocket spädde jag inte med thinner, utan den fick istället torka en liten stund så att den fick lite tjockare konsistens.

Den tjockare färgen "duttade" jag sedan på med en oljemålningspensel, en sådan med ljusa, styva borst som man målar tavlor med.
Det gör sedan inget om du har en speciell "måla-lera-pensel" som du inte är så pedantiskt nogrann med att rengöra. Lite torkad färg i botten på penselborsten gör penseln spretig och det underlättar nästa gång du ska fixa lera på ett bygge.

Efter ett par, tre lager var saltkornen helt dolda under den tjocka färgen och, hör och häpna, det ser fanimej ut som karelsk geggamojja!!!

Skrattande

Testa lite på någon bit du kan undvara först, innan du går lös på din Krupp Protze bara.
Jag har lite spillbitar av Forex som jag experimenterar på.

Jag hoppas du blev lite klokare av min beskrivning. I annat fall får du höra av dig igen så ska jag se om jag kan hjälpa till.

Lycka till å så'nt!

/ GeeKen

Joppo
0

Jag tror jag förstod det mesta :)  Tack för en utförlig och kul berskrivning…

Jag får ta och testa lite… Återkommer med resultat

Exelon
0

#75 Oljemålningspensel?? Tror du har sett på för mycket film GeeKen, morfar målade med oljefärg och han körde med vanliga penslar ända ner till 00. Tror du Davinci målade Mona lisa med en sån stor pensel. Då hade hennes leende sett ut som en 3åring med sin morsläppstift runt munnen!Skrattande

Men för att inte hacka ihjäl dej, smart sett med saltet, aldrig provat salt till varken vinter camo målning eller dit sätt. Kör med fin sand om jag ska fixa sånt.

GeeKen
0

Ehum, jag har målat olja och akvarell sedan 1979 och bl.a. spenderat mer än två år på konstskola. Eftersom "pensel" inte är detsamma för mig som för exempelvis en bagare så tillät jag mig vara pedagogisk.

Jag skulle aldrig förlåta mig själv (jag har ju som sagt röstat på folkpartiet en gång, om än av misstag pga en rejäl berusning på valdagen, och är sålunda en mes-humanist) om Joppo skulle köpa hem en bred fasadpensel eller en sådan pensel som fruar och Christer Lindarv målar ögonfransarna med!

Med "oljemålningspensel" menar jag en platt pensel med grovt borst.
Är man inte tillräckligt bevandrad i de olika penseltyper som finns i en konstnärsaffär så kan man komma hem med exempelvis en rund pensel, en rigger, en vinklad, en mopp, en filbert och allt vad de nu kallas för.

DaVinci? Pfft… Inte ens filmen var bra!

Glad

Jag testade faktiskt riktigt fin sand först, men jag föredrar faktiskt salt eftersom det är mer kristalliserat och ger en aning mer oregelbunden struktur.
Dessutom kan man lätt smula sönder sandkornen mellan tummen och pekfingret så att man får ett riktigt fint damm av det till slut.

pryzze
0

Inte för att jag själv har provat men jag hörde att
bakpulver var bra om man vill skapa illusion av rost
eller gegga.

//Pryzze

Exelon
0

#78 Haha det lät ju nästan som du var gammal!Skrattande

Det är ju "inne" med att män ska sminka sig när man ska ut på krogen…. (går själv aldrig på krogen), sitta i ett trågt fisluktande ställe som man inte skulle ta ett steg in i om det inte var för billig öl! Nä en hedlig folkpark med gott väder eller hänga ur en bil på något raggar varv i valfri ort det är bättre. Eller en grill party på sommaren (ännu en orsak att dricka)Skrattande

Om du ska göra lera så har jag sett att dom använder papémache och blandar med pigment eller färg och vitlim, jag använder Mig Resin och deras pigment.

Du ser då vad som helst. trodde du körde hårt med finsk propaganda film från 38!

grDalMas
0

luskar runt här i det förgångna och blir så impad.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.