Byta färg
Så här i husrenoveringstider så var det dags att packa ner all hobbymaterial i diverse flyttlådor tills det är dags att inviga det nya hobbyrummet, jag har en mycket förstående hustru.
Under nedpackningen så noterade jag att till 98% så består alla mina färger av Humbrol, då började jag undra varför. Är det av gammal vana? Eftersom jag slaviskt läser detta forum så vet jag att det finns en uppsjö av annat. Jag målar mycket figurer, är då Humrol det ultimata? Eller tycker ni jag skall våga kasta loss och prova annat? Som sagt, ge mig gärna råd och tips.
När hobbyrummet är färdigt kommer det bilder😃.
Börje Andersson, Linköping.
Hej Börje!
Jag tycker definitivt du ska våga prova något annat! Särskilt om det är mycket figurer på byggbordet.
Jag vill rekommendera Vallejo Model Color.
de är på flaska istället för burk, så de är busenkla att blanda,
de är vattenbaserade så de är enkla att späda,
och därför heller inte så "giftiga" och du slipper också använda starka grejor för att rengöra penslarna.
Utbudet är stort och de har förutom Model Color för penselmåling även färger anpassade för tex air brush (Model Air) eller wargaming (Game Color).
Dessutom fint kompletterade utbud av andra vätskor som thinners och retarders etc.
Läs mer: http://www.acrylicosvallejo.com/en_US/model-color/family/15

Visst kan du pröva andra märken, dom flesta som har enbart Humbrol har det beroende på att deras hobbybutik har bara Humbrol.
När det gäller färg så finns det ju huvudsakligen tre sorter, Akryl, Enamel och den tredje som jag inte kommer ihåg vad den hette. Den sista är den sort som White Ensign Models har, och det är den bästa färg jag stött på men den är i typiska Humbrol "målarpyts" burkar och hemsidan är inte direkt enkel att navigera. Bland dom övriga kan nämnas Model Master/Testor som finns i både enamel och Akryl, dom har trevliga burkar med skruvlock. Tamiya och Gunze har också skruvlock med det är nästan enbart akryl och dom är rätt tunna och svåra att få täckning på dom ljusa kulörerna. Citadel å andra sidan är akryl i en fånig snäpplåsburk, men färgen är tjock och täcker bra, nog den enda vita akryl som man kan penselmåla och få täckning med. Överhuvud taget så täcker enamel betydligt bättre, men ibland måste man ta till akryl. Jag har lite liten erfarenhet av Model Masters akryler men dom förefaller vara dom bästa akrylerna, i jämnhöjd med Citadel. Vallejo har jag prövat men dom tycker jag inte alls om så dom kan jag inte rekommendera
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Hej!
Håller med MarkusN om Vallejo som är det enda jag använder förutom för metallic färger där de gamla Humbrol burkarna är oslagbara tycker jag. Började med Revells vattenbaserade färger efter omstart men dessa var inte särskilt bra. Vallejo funkar mycker bättre och jag gillar deras dropflaskor som ger mycker bättre precision vid dosering, särkskilt vid figurmåleri där man oftast inte behöver några större mängder…

Den bästa färgen som jag gillade var Humbrols fanasy, vattenlöslig och lätt att blanda. Men allt som är bra försvinner.

Eftersom nu var och en blir salig på sin fason är det vanskligt att säga vilken färg som är bäst.
Jag har testat alla av de vanligast förekommande typer av färg men inte alla fabrikat så jag kan inte uttala mig om vilken som gör den "bästa" färgen.
Min erfarenheter så långt är att tamiyas akryl är svår att pensla, på gränsen till omöjligt på stora ytor. Funkar kanon att pensla mindre ytor med struktur däremot, då syns inte penseldragen på samma sätt. Modelmasters akryler går bra att pensla och de täcker också bra. Har nyligen börjat använda citadells akrylfärg och är mycket förtjust i dem, lätta att pensla med bra täckande förmåga. Samtidigt lätta att rengöra verktygen efter.
Dessa tre är alla mycket bra att köra med airbrush.
Enamel har jag testat model master, humbrol, airfix, revell och molak. Humbrol är vinnaren med model master tätt i hälarna. Är väl mest en fråga om tillgänglighet och nyansutbud som får styra där. Model master hade en uppsjö roliga kulörer för oss som bygger civila fordon. Tyvärr är det väl slut på enamelimporten till Sverige numera!?
Lackfärger är mest på sprayburk så det faller ur ramen lite, men de som finns/fanns på småburkar är inte lämpliga för penselmålning då de nästan hinner torka innan man lyft penseln från ytan.
Den största fördelen med akrylfärgerna är att de är mindre hälsovådliga och luktar väldigt lite under en förhållandevis kort tid. Inte som enamel som luktar nymålat väldigt länge.
Min slutsats är att tekniken och handhavandet spelar större roll än vad man doppar penseln i för typ färg.
/Niclas
ja jag har nog också tagit beslutet att om inte byta ut mina färger så iallafall köpa lite valejo färger för airbrush. det går ju att måla annat än bara modellerna med dom också, tänkte främst på att måla diorama detaljer.
nu gäller det bara att hitta det billigaste stället som säljer dom, skulle ju vara en bonus ifall den butiken också har mycket diorama tillbehör typ gräs och liknande. *hint hint* (knuffa mig i rätt riktning)
#6 http://www.snmstuff.co.uk/ är billiga när pundet står så lågt, har en del dioramaprylar också
Hjälp mig förstå. När man kör wash ( vilket jag aldrig gjort men skall börja lära mig ) så använder man i vissa fall oljefärg blandat med nåt lösningsmedel, terpentin kanske? Efter studier på tuben verkar det vara nåt sånt. Löser inte denna mixtur upp färgerna eller kör man med något annat mirakelmedel? Jag hade tänkt börja med vattenbaserade färger.
Hobbyrummet är fortfarande under renovering ( som resten av huset ) och eftersom jag har en mycket förstående hustru kommer detta att bli suveränt.
Börje Andersson, Linköping
#8 Det beror på, Börje. Oljefärg förtunnas med typ White Spirit/terpentin, helt sant. Denna wash skall INTE användas på ett färgskikt av typ Enamel, däremot funkar den alldeles utmärkt på vattenlöslig akrylfärg. Har du ett färgskikt som består av Enamel, då kan det vara lämpligt med en wash som t ex består av vattenlöslig akrylfärg förtunnad med vatten/alkohol eller liknande.
Är du intresserad att lära dig mer om vädring, washer och liknande? Då rekommenderar jag DVD´er från t ex AK Interactive och Vallejo. Personligen tycker jag att de ger en bra & tydlig info om hur & vad alla dessa produkter ska/kan användas till. Rörliga bilder = bra pedagogik. Åtminstone tycker jag det.
/S
Jag har länge målat med Humbrol. Den späder jag med vanlig Lacknafta och tvättar penslar i.
Däremot försöker jag numera undvika den pga lukten. Eftersom jag inte än har lärt mig att skugga med den nya generationen akrylfärger så gör jag istället så att jag grundmålar det mesta med Vallejo. Viktigt att tänka på för att få den matt är att skaka den ordentligt. Jag märker verkligen skillnad sen jag köpte en färgskakare. Annars skall Andreas färger som är mycket lika få en mattare finnish.
Högdager och skuggor gör jag med Humbrol eller ibland vid vissa tillfällen med oljefärg eller en blandning av oljefärg och Humbrol. Använder även Humbrol till filter, washer och andra vädringseffekter.
Fördelen med Humbrol är att jag kan fjädra ut kanterna på skuggor och högdagrar med en lätt, lätt i lacknafta fuktad pensel. Jag kan då också rätta till eller sudda ut fel.
Washa på Humbrol går alldeles utmärkt. Helst bör den ha fått torka i 24 timmar annars får man vara försiktigt med den mekaniska påverkan från penseln.
Jag kan rekomendera Migs oljefärger för att göra washer av. Billiga, bra kulörutbud och relativ lätta att få tag på. Kvaliten är jämförbara med tex Winsor & Newron och Rembrandt.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Krångligt med akrylwasher! Mkt lättare att få till det med olje! Får jag rekommendera från föregående talare #10 migs egna hemsida http://migproductions.com/ när du köper oljefärgerna! Vad jag kunde hitta var det billigast. Finns 3 sets med oljefärg som du kan köpa och om du ska göra wash finns där luktlösterpentin eller "thinner for washes" som du kan också köpa till. Annars har www.ministuff.se från sverige.

Är det inte bara att dra på ett lager akryllack ovanpå enamelfägen om man vill använda oljewash?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Det kan man också göra. Själv har jag hitills använt mest Future/Johnssons Golvpolish när det varit aktuellt.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
DVD kommer att beställas å det snaraste.
Detta kommer att bli en intressant "upptrappning" av byggandet, har under alla år byggt direkt ur kartong men nu så ska det ske.
Ett stort tack för era råd, jag tar åt mig allt.
Börje Andersson, Linköping