Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fartyg-båtar
Läst 1471 ggr
ubjs
0

Knep för att få spanten rätt?

Hej

Ny här på forumet och har läst en hel del trådar om träbåtsbygge nu. Hittat många intressanta länkar och tips men har några funderingar angående mitt första trädbåtsbygge på väldigt länge.

Har börjat bygga på Billing boats Mary Ann och undrar om det finns några bra knep för att få spanten rätt?

Det är ju tre håll som dom kan röra sig på, framåt/bakåt, sidledes och även tilta åt något håll om ni förstår vad jag menar.

Många håll att hålla koll på samtidigt när man limmar spanten.

Ett par av spanten är inte 100% raka, uppskattar att det rör sig om någon mm fel. Jag tänker att det kanske är lika bra att låta detta vara än att försöka räta ut dom?

Funderar även på något sätt att få urtagen för spanten i däcket rätt. Om jag gör kopior av däcket i tunn papp så borde jag kunna skära ut urtagen för spanten ur dom och sedan använda dom som mall när jag skär ut dom ur trädäcket.

Jag kommer ihåg att jag hade problem med detta när jag försökte bygga en träbåt senast, urtagen hamnade fel om jag bara skar efter linjerna (vilket i sin tur säkert berodde på att spanten hamnat lite fel).

Byggsatsen är gammal och jag har inga tillbehör till den så jag betraktar den som något jag kan testa mig fram på. Att köpa alla tillbehör i lösvikt kostar nästan lika mycket som att köpa en helt ny byggsats inkl tillbehör så jag tänker använda den här som testex och inte detaljera den.

Mvh UB

MarkusN
0

Hej!

Har inte tips för alla riktningar, men en vanlig bra grej att göra är att sätta in vinkelräta träblock mellan spanten, tex av balsa. Då säkrar du att spanten är vinkelräta mot "kölen". Det kräver kanske i och för sig en maskindriven såg för att bli någorlunda enkelt att få till exakt vinkelrätt…

Jag tycker din egen idé om att använda en kopia på ritningen borde funka bra för att få spanten rätt i höjdled. Kopiera och limma ritningen på den falska kölen för att få fram skrovets linje mot kölen - och därmed spantens i höjdled. Glöm inte räkna bort bordläggningens egen tjocklek om du vill vara exakt!

petzon
0

Jag har bara använt vinkelhake för att få mina spant rätt. Med presspassning på den falska kölen kommer de rakt. Vanligtvis är urtagen för den falska kölen lite trånga och behvöer filas upp till trög passning. På en av mina båtar glappade spanten och då limmade jag in plywoodbitar och slipade till trög passning. Limma fast ett spant, kolla noga med vinkelhake i alla ledder, låt limmet torka, mät sedan mellan spanten, om det är lika lång mellan spanten på båda sidor så sitter det rakt. Om däcket inte passar perfeket få får mal slipa lite på urtagen, eftersom man ändå täcker däcket med list gör det inget om det blir en liten glipa någonstans. Om man inte har tillräckligt små vinkelhakar kan man sätta ihop några legobitar och använda dem som vinkelhake.

muggebigge
0

Brukar göra som Petzon beskriver.Sen när det är dax att lägga första planket sätter jag dit däcket löst.Då är risken mindre att spanten flyttar sej medan du limmar fast plankan.Lägg ett eller två plank på båda sidor så att det inte börjar dra sej.

ubjs
0

Hej

Smart med Legobitar, ska testa det. Har två snickarvinkelhakar och när jag kollade deras vinklar mot varann så stämde det inte! Den ena är en Sandvik och den andra något billigt, så jag misstänker att det är något fel på den senare.

Jo, det stod något i beskrivningen om att man kunde ha däcket som det är eller täcka med lister. Men det blir säkert snyggast att använda lister och så löser det problemet med glapp vid spanten.

Verkar vettigt att vänta lite med att fästa däcket så att spanten är fixerade först.

Mycket tacksam för att få tips från er som kan det här.

Mvh UB