Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettföreningar-i-sverige
Läst 2213 ggr
StefanW
0

IPMS-Sveriges framtid

Kära medlemmar i IPMS-Sverige.

Svenskt plastmodellbygge lever och frodas. IPMS-Sverige har elva aktiva lokalföreningar och en mycket god ekonomi. Flera välbesökta modellevenemang arrangeras varje år i Sverige och flera av IPMS-Sveriges föreningar har välbesökta hemsidor.
Samtidigt har aktiviteten i den nationella föreningen IPMS-Sverige avstannat under de senaste åren.
Valberedningen har hittills inte lyckats hitta kandidater till att ersätta de styrelsemedlemmar som avgår vid kommande årsmöte.
Nyligen har det inkommit en motion med förslag till omstrukturering av IPMS-Sverige.
Med anledning av detta föreslår styrelsen att medlemmarna tar upp en diskussion om föreningens framtid.
Följande frågor kan tas till utgångspunkt för diskussionen:

Behövs IPMS-Sverige?
Vilka uppgifter bör IPMS-Sverige ha?
Hur bör IPMS-Sverige vara organiserat?
Hur ska förhållandet mellan IPMS-Sverige och lokalföreningarna se ut?

Ta med era synpunkter till årsmötet söndagen den 7 april kl 0900 i samband med 08-OPEN.
Om du är intresserad av att vara med i styrelsen, kontakta valberedningen:
Kai-Mikael.Jaa-Aro@telia.com

Väl mött på årsmötet,
Ulf Lundberg
Ordförande

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Personligen så tycker jag att IPMS-Sverige behövs, om inte annat som ett nav för alla lokalföreningar.  Själva styrelsen bör inte vara allt för stor, ordförande, kassör och medlemsservice skall skötas av de som är duktiga på det och förhoppningsvis kunna sitta på sina stolar under en lite längre tid för att kunna upprätthålla någon form av kontinuitet. Min tanke är att det sedan finns en grupp, och då gärna en representant från varje lokalförening som kan fungera som ett bollplank åt styrelsen i olika frågor, de behöver sålunda inte ha en beslutande rätt, utan man tar till vara på alla goda viljor och idéer som finns ute i landet. Med dagens teknik i form av e-post och forum m.m. så vore det inte svårt att ordna.

Konkret så kan IPMS-Sverige fortsätta att vara behjälpliga med t.ex. framtagning av flyers så att man håller en lite gemensam profilbild utåt och samtidigt behöver inte varje lokalförening ”uppfinna hjulet” en gång till. Ge stöd och råd till lokalföreningarnas olika aktiviteter.

Sedan saknar jag den gamla papperstidningen, dock var jag ingen skribent, men desto flitigare på att läsa och bli inspirerad av vad andra lyckats åstadkomma. Kunde man få igång den igen och då i pdf, som man själv kunde skriva ut om man ville. Tryckkostnader och utskick äter ju både tid och pengar. Material finns på nätet, men det är utspritt på olika sidor. Det vore väl inte helt omöjligt att fråga de olika artikelförfattarna som skrivit texten och de som fotograferat om materialet får samlas på en elektronisk tidning.

Tittar man på frågan om tävlingar, så tycker jag att det finns tillräckligt. Stockholm, Göteborg och Malmö har väl fungerande koncept och eldsjälar som gör ett fantastiskt arbete och att man väljer att en av dem höjs upp till ”SM-status” per år gör att de inte konkurrerar ihjäl varandra.

Det jag kan sakna är utställningar där man lägger fokus på vad som finns på byggborden och hur man jobbar. I Skaraborg så har vi haft byggträffar under några år och det har varit uppskattat av de som kommit och en lokal handlare i Mariestad kör en utställning och då inte enbart för plastmodeller, utan också många olika hantverk som har gemensamma beröringspunkter som t.ex. modelljärnväg med fantastiska landskapsbyggen och vädrade fordon och byggnader.  Jag tror att vi kan lära mycket av varandra och få inspiration till det egna byggandet.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Utan att fundera lite djupare eller på alla punkter kan jag hålla med dig.

Med tanke på hur svårt det är idag att få frivilliga att ställa upp i olika sammanhang på ideell basis, tycker jag ändå att någon form av sammanhållande ledning behövs, men däremot inte nödvändigtvis i form av förening eller förbund, eftersom man då kan slippa problemet med att försöka utse en styrelse. Kanske att det räcker med någon form av kansli eller förbundssekretariat?

Precis som du saknar jag den gamla papperstidningen, men en pdf-fil för nedladdning och eventuell utskrivning är ett bra alternativ.

JaGa
0

Håller med Stefan om det han skriver…👍

Vi får inte heller glömma hur viktigt IPMS Sverige kan vara för ny nystart av föreningar m.m. Jag själv hade troligen aldrig startat upp IPMS Uppsala om inte IPMS Sverige funnits. Jag hade bl.a. väldigt god hjälp av deras medlemsmatrikel och annan support från IPMS Sveriges styrelse, tack för det förresten…🙂      
Tror att det dessutom är lättare att få in nya mäniskor i hobbyn, om det finns en central organisation som håller ihop alla lokalföreningar. Dessutom är det bra med en central organisation för samarbetet mellan alla lokalförening. Tror inte i längden att det skulle vara bra för hobbyn utan IPMS Sverige.

Nä nu hinner jag inte skriva mer, måste bygga nu! Bara 5 dagar kvar till 08 Open…🤪

mvh / Jan Gaude

http://www.ipmsuppsala.n.nu/