Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: diorama
Läst 3896 ggr
nox_umbra
0

Projekt SdKfz 250/1 i sammanstöt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tar Berfrund's tipps att starta en projekttråd med mitt nyligen påbörjade projekt. mitt första projekt på forumet :)

just nu så har jag bara byggt modellen (nästan klar). Men tanken är att det ska bli ett vinterdiorama, där vagnen blir påskjuten framifrån och besättningen besätter eldstälningarna och besvarar elden.

modellen är från Dragon, och förhoppningsvis vinner jag auktionerna på gubbarna jag behöver. så om ni ser vintersoldater på tradera så bjud inte på dom så är ni snälla ;)

ni får gärna komma med kritik och tipps, jag kommer att behöva en hel del hjälp med att lösa dom olika problemen jag kommer att stöta på.

så det är väl lika bra att jag frågar om spackel på en gång, skulle behöva spackel idag nämnligen och min fråga är om det finns något på tex ClasOlsson som man kan använda? vill inte behöva beställa något skitdyrt från någon nätbutik.

Harvåker
0

Jag har använt hagmans enkomponent stålplast som jag köper på macken eller någon biltillbehörsfirma. http://www.hagmans.se/se/Produkter/Spackel/Stalplast/11026 Fungerar mycket bra, tål enamelfärger, är lättslipat och ger en fin yta.

nox_umbra
0

har grundmålat vagnen nu och måste vänta på att det torkar.

undertiden som jag gjorde det så rotade jag i gamla lådor och hittade ett gamalt artilleri crew tog en gubbe ifrån det och han passar perfekt som mg42 skytt.

men då till problemet, han har bara den vanliga sommar uniformen på sig och jag skulle helst se att han hade en annan jacka. någon form av vinterjacka.

funderade på om jag skulle försöka göra en poncho av "lakan" åt han, det förekom ju att tyskarna ibrist på utrustning använde sig av div kläder.

har ni några tipps på hur jag ska göra?

annars vore det jätte bra ifall man skulle kunna göra jackan av någon form av lera, vet att jag set en tråd där någon byggde egna gubbar med någon form av lera. men jag kan inte hitta igen den. vet ni vad jag snackar om så skicka mig gärna i rätt riktning.

Oriax
0

Om jag var du skulle jag inte se om jag kunde fylla på gubbförådet lite, eller kanske idka byteshandell med någon, att bara ge sej in i skulpterandet är förvisso roligt, men kräver en hel del tid, övning och tålamod för att få till saker som man verkligen vill ha det. Men för all del, prova gärna!

Tyg tror jag inte på, i den pyttiga skalan det ändå är skulle det nog se lite "dockigt" ut om du använde annat än finaste silket.

Greenstuff är en bra lera att modellera av, är väldigt fin och tacksam att modellera med och den är till för just detta, många modeller började som "greens", men vet att det även finns nån milliput som är modellvänlig.

Man blandar en blå och en gul lera tills den är helt grön och inte blackig, skulptera lite i taget och bygg upp det du gör i omgångar. Varje knådning stelnar av sig själv efter ca en timme, så gör inte för stora klumpar. Dock är en hel poncho kanske lite tufft att börja modellerandekarriären med, prova lite smådetaljer först för att få lite häng på det.

Youtuba lite på greenstuff, sculpting osv. så får du mer tips än du orkar se. :)

Finns att köpa på jobbiga nätbutiker eller Games Workshops affärer om du orkar med deras överpriser. Annan lera, modellera eller reparationslera är i regel mycket grövre och är svår att få fina detaljer i, så om du vill ge dej på modellerande så rekomenderar jag bra grejjer så du inte blir frustrerad och avtänd i onödan.
Börja inte åka slalom på plankor för att de är billigare! ;)

(Ha alltid leran i frysen så behåller den sin smidighet längre, gammal lera blir ibland lite grynig, men nu snackar vi om du sparar den i ett halvår och längre.)

nox_umbra
0

Nu är grundmålningen klar så nu ska jag låna en airbrush av syrrans dotter och se hur det går. har köpt Humbrol's vita enamel färg och vad jag förstår så ska den gå bra att köra i airbrush.

provade även att göra egen maskol av trälim och diskmedel och det verkar funka riktig bra.

till gubben har jag beslutat mig för att prova magic skulp det verkar vara riktig bra. ska bara hitta nånstans att beställa det ifrån.

kommer nog inte komma någon uppdatering på ett tag nu då jag reser bort. en vecka eller så.

men en bild kan jag bjuda på

nox_umbra
0

så en liten uppdatering på bygget.

vagnen har det inte hänt något mer med, jag ska som sakt måla den vit men airbrushen jag lånat passar inte i kompressorn så jag måste köpa någon form av reglage som kan ställa trycket och som passar i kopplingen. Men det ska inhandlas på jula i morgon.

jag bestälde lite magic skulp och det var riktigt kul att jobba med. lite knepigt att få till små detalier med verktygen jag improviserade fram men jag är ganska nöjd med resultatet. han fick iallafall en vinterjacka :)

då här såg gubben ut innan jag började jobba med den.

nox_umbra
0

och så här blev den när leran torkat förmycket.

nox_umbra
0

framsidan kommer inte att synas så mycket när gubben är på plats där det är tänkt att han ska stå. dock så kommer ryggen att synas mycket mer så den jobbade jag med väldigt mycket.

komentera gärna vad ni tycker om mitt arbete så långt, det är väldigt sporrande med komentarer och kritik.

Decaius
0

#7 Jackan blev ju grym! Snygg kapuschong (stavas det så?) och bra veckning på tyget! Två tummar upp från mig!

nox_umbra
0

tack :) ja jag är riktigt nöjd.

var på jula idag och shoppade loss lite, det blev lite pincetter och lite verktyg för att skulptera med. köpte Meec tools verktygssats för avlödning men dom kommer att funka perfekt som skulpterings verktyg. köpte även en regulator till min kompressor så nu funkar den. måste dock rigga upp ett arbetsbord på balkongen för jävlar vad det kommer att lukta av thinnern.

men förhoppningsvis så kommer det att bli lite byggande i kväll om jag får tid och lust. annars kan ni ju titta på gubben igen tills dess att jag lägger upp mer bilder :)

nox_umbra
0

så nu har jag för första gången målat modell med airbrush och kan redan nu säga att jag inte kommer att återgå till pensel.

jag blandade egen maskol av trälim och diskmedel och det blev riktigt bra, lätt att skarapa av när vitfärgen var på. Ett varningens ord till er som vill experimentera med olika typer av maskerings tekniker är att inte använda latex som "chipping" medium, det satt som fan. provade att maskera större ytor med latex och det funkade bra. kan vara nått när man ska göra kamoflage mönster.

jag sprayade ett tunt lager vitfärg på insidan av vagnen också för att se ut som frost och resultatet tycker jag blev rätt bra.

gubben är på plats vid kulsprutan bara för att de hur det blev, ska slipa ner lite i axeln för att anlägningen mot kolven ska se mer verklig ut.

bakom gubben liggen en filt rulle som jag gjorde av dom överblivna lerbitarna, den ska förståss också målas i lite lämpligare färger.

rosten på avgasröret hade inte torkat när jag tog bilden så det ser bättre ut nu.

så nu ska dekalerna på och slitas ner lite sen så börjar modellen vara klar. ska damma ner den lite mer men vill inte göra det fören jag har dioramat klart.

men har ni några tipps på vad som ska till eller fixas bättre så säg till, jag vill gärna har feedback.

nox_umbra
0

nu känner jag att det skulle vara bra med en "jourhavande modellbyggarkompis" som Decaius föreslog i Cutty sark del2 tråden.

har sutit i 2 timmar nu med att bygga i hop en gubbe från mitt nya kitt från Dragon, och jävlar vad pilligt det är att få till vinklarna på armar och händer.

det är nog den mest detalierade gubbygsattsen jag stött på. jag tänkte i min egen lilla värld "äää slänga ihop några gubbar går väll fort" tjii fick jag.

men förhopningsvis blir slutresultatet bra.

nox_umbra
0

Ok dagens arbete avklarat, 2 gubbar ihopbygda och en gubbe målad. det var riktigt jobbigt att få till händerna på kulspruteskytten, och jag kommer att få kapa av pekingret en bit för att få handen att passa på pistolgreppet.

någon som har någe tipps på vad som kan vara bra att fylla i sprickorna med? funderade på att prova med magic skulp men det är så hårt, skulle kanske ha haft något som mer flyter in i sprickorna. vad brukar ni använda?

men nu ska jag ta det lungt över helgen och inte bygga ett dugg utan bara koppla av :)

Decaius
0

Green stuff, som Oriax tipsade om är bra. Sen finns det nån ny produkt som heter liquid greenstuff, som ska vara till för små glipor och ojämnheter. Har inte provat just den själv dock…

Harvåker
0

Se #1! Sen har Vallejo ett flytande spackel som är ok men kan vara lite känsligt mot starka lösningsmedel som te x cellulosaförtunning.

nox_umbra
0

så då modellen och gubbarna är i princip klara så har jag börjat med dioramat lite lätt. jag gjorde en mur av lera jag köpte på ClasOhlson, DAS lera, och det måste vara den absolut sämsta lera jag stött på helt omöjlig att arbeta med men jag lyckades få till en mur iallafall.

Det kommer att ligga snö på den så jag ängnade inte så mycket tid till att få till ovansidan så bra men annars så tycker jag att den blev rätt bra. jag målade den med akrylfärger, svart vit och ljus ocra. jag kommer att dusta den med vitfärg med airbrush'en när den är på plats i dioramat så den får en mer vintrig look. var även ute och plockade växter som ska sticka fram under snön.

gjorde även tester med olika typer av snö och det som jag tycker gav bäst resultat var potatismjöl så jag kommer troligen att köra på det.

men somvanligt så tar jag gärna emot tipps och kritik. vill ju gärna ha en diskusion om dioramat under byggets gång.

Decaius
0

Muren ser bra ut! Bra nyanser! Gubbens ansikte ser lite gult ut?Obestämd.. Kanske bara ljuset på bilden?

Lycka till med snön!

nox_umbra
0

tack :) ja muren blev jag ganska nöjd med

och gubbens ansikte är inte på långa vägar klart. stälde mest dit han för att man ska se storleken på muren lite bättre.

just nu är hans ansikte målat med min humbrol flesh tone som är ca 20 år gammal, ska investera i en ny tror jag :)

Decaius
0

Då förstår jag. Lycka till! Glad

nox_umbra
0

ja nu har jag byggt ihop alla figurer till dioramat och ska till att börja bygga på själva landskapet. men då får jag beslutsångest över hur det ska vara upplagt. så ni får gärna lämna en åsikt om vilken bild ni gillar bäst. och vad som ska till för att förbättra.

tanken är att det är på östfronten någonstans på en snörig åker så det kommer att sticka upp lite gräs här och där.

ska det till några mer saker tycker ni?

bild 1/5

nox_umbra
0

bild 2/5

nox_umbra
0

bild 3/5

nox_umbra
0

bild 4/5

nox_umbra
0

bild 5/5

Decaius
0

Klurigt med komposition… Jag gillar nog bild fyra eller fem bäst! Lycka till!

nox_umbra
0

nu har jag beslutat mig för att det nog får bli bild 3 som det kommer att bli. ska se om det finns tid i morgon att bygga lite. har förnärvarande helt fastnat i world of tanks så det går lite tid dit också. plus att jag har några andra projekt på gång.

nox_umbra
0

då kan jag ju uppdatera det här projektet igen nu när jag har fått upp farten igen.

gubbarna är stort sätt klara det är bara ansikterna som ska jobbas lite mer på. sen sja dom få vapen och sånt med men det är ju en dag i morgon också.

http://s16.postimage.org/9jtv0khol/gubbarna.jpg

Decaius
0

Ser mycket bra ut, tycker jag!

nox_umbra
0

idag har jag sysslat med dioramaplattan lite granna. den är inte klar än men det går frammåt. ska prova att spraya hårspray på den för att se om "snön" sen ska jag arbeta lite mer med trädet och undervegitation.

men det är härligt att det går frammåt ialalfall.

sen har ja en tanke angående gubbarna, tror ni att det skulle gå att dusta(airbrush) dom lite lätt med vitfärg så att det ser mer ut som att det är kallt och att dom ahr rimmfrost på kläderna. eller skulle det inte funka tror ni?

nox_umbra
0

glömde bilden :)

Decaius
0

Jag tycker det där ser riktigt bra ut! Ser realistiskt ut. Jag gillar att det ser lite upptrampat ut! Hur har du gjort snön?

nox_umbra
0

jag började med frigoli som jag la ett lager spackel på för att bygga upp konturer. sen målade jag med blå oljefärg där det ska vara skugga, tex i spåren.

sen blandade jag trälimm och vatten och målade på och strödde potatismjöl över alltihopa. då långt allting gott.

sen begick jag ett misstag eller snarare lärde mig något till framtida projekt. jag tänkte att jag skulle fixera potatismjölet litegranna så jag sprayade några lager hårspray på för att det skulle fästa. såg snyggt ut i kår kväll men nu när jag tittade i morrse så hade det bildats sprickor och stora sjok varlösa och smulades sönder.

så ett steg frammåt två steg tillbaka.

nu ska jag pilla bort allt det lösa potatismjölet och måla på trälim utan att blanda ut det med vatten, och sen lägga på potatismjöl igen och hoppas att det blir bättre.

så där har ni ett tipps på snötillverkning- potatismjöl+hårspray= bajs

TobbeA
0

Snyggt, ser vintrigt ut! Tror mer på att torrborsta om du vill ha frost på gubbarna.

Decaius
0

En detalj som kan vara schysst oxå är att måla ansiktena på gubbarna lite väderbitna. Rosiga kinder och så… Gäller att vara försiktig bara… Blir nog lite fjönsigt om man överdriver.. En idé bara! Glad

nox_umbra
0

ja det var en bra ide. jag skulle just till med att fixa ögon på dom så då kan jag passa på att prova det.

nox_umbra
0

det är kul när man får upp farten :)

men nu är det färdigt iallafall. kolla i tråden "Mina dioraman jag har byggt"

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/50995ecad4ebea078a0941e9-mina-dioraman-jag-har-byggt?discussions-1

Decaius
0

Det där blev ju kalasbra! Snön blev jättebra. Kratern ser mycket naturtrogen ut oxå. Snyggt rakt av! Kul att du fick tillbaka bygglusten! :-)

nox_umbra
0

tack

ja jag blev ganska nöjd tillslut.

så nu är det bara att börja på ett nytt projekt. men måste hitta nån bra ide först

fjantomen
0

Härligt att du fått upp ångan riktigt snygg mur och ett suveränt tips om att använda blått i snön, har själv inte gjort något riktigt snödiorama just för att snö verkar så svårt.

Keep´em coming! Skrattande

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

nox_umbra
0

satt och kollade på mina modeller nu och inser att jag glömt att sätta på dekaler på vagnen 😡jaja det får väll va då.