Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 6571 ggr
xakan
0

Hobbybutiker online

Hejsan alla modellbyggarkamrater!

har en  fråga då jag ska inköpa lite nytt för nästa bygge. vilka online butiker använder ni och vilka kan ni varmt rekomendera?

finns en lista på bra-att-ha-trådar men är ju en liten djungel gällande priser kvalite m.m

har byggt 3 st 1/48 men funderar nu på att byta till 1/35 då utbudet är så pass mycket större.

tackar så mycket för era svar

mvh

ElLobo
0

Om du tittar bland länkarna hittar du många butiker, de flesta med olika och ett blandat sortiment. Som vanligt beror mycket på vad man är ute efter.

xakan
0

tackar för snabbt svar ElLobo.

riktat in mig på pansar diorama ww2. massor med bra länkar gått igenom dom flesta men på många sidor har dom stort utbud men inget på lager, och vissa har enligt mig väldigt höga priser. så är lite nyfiken på om det fanns några guldkorn folk kunde tipsa om då jag tyvärr måste tänka på kostnaderna för min hobby, som nybliven pappa.

ElLobo
0

Pansar och WW2 har jag inte mycket kunskaper om men det dyker nog snart upp någon med bra tips vad gäller det.

Själv brukar jag handlar lite varstans, allt efter vad jag är ute efter. Både hos handlare inom Sverige, men kanske mest inom och utom EU.

[Hayabusa]
0

Beroende på exakt vad man är ute efter, så…här är fyra tips:

www.ministuff.se

www.sockelshop.de

www.jadarhobby.pl

www.modelhobbies.co.uk

Finns givetvis många fler.

/Stefan

xakan
0

Hayabusa tackar så mycket för listan. sockelshop och modelhobbies hade enorma utbud. och modelhobbies hade låg frakt och vettiga priser så det tackar vi för

/Håkan

xakan
0

Förlåt en dum fråga till. Bara byggt tamaiya än så länge.är det några märken manska se upp med eller är dom flesta likvärdiga?

Joppo
0

#6 Om man ska generalisera så håller  merparten av de nyare byggsatserna bra kvalitet oavsett märke. Det bästa är annars att läsa recensioner på nätet. Om du bygger pansar är till exempel PMMS bra: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/revafv.htm (kolla i Quick Pick DropDown-menyn)

[Hayabusa]
0

#6 Om du vet mer specifikt vad du är ute efter t ex en Sherman eller Pz.Kpfw. III så är det lättare att ge konkreta tips.

xakan
0

#7 Tackar för tipset kan bli användbar i framtiden. #8 HahA är krånglig nu, har inte bestämt mig än är så sugen på allt möjligt. Får försöka bestäma mig först kanske. Men tänkte nog beställa lite från den brittiska sidan du tipsade om men finns så mycket att välja på.

[Hayabusa]
0

#9 Jo, så är det - utbudet vi har tillgång till idag är enormt.

/S

lanm65
0

Ett annat tips är att kolla vad som finns på tradera, jag har köpt en hel del modeller där. Priset brukar bli betydligt lägre än vad de kostar i butik.

Här är länk till militära modeller http://www.tradera.com/militar-c3_180905

xakan
0

#11 tackar för tipset

mvh

Håkan

widen76
0

Ska du handla färg, speciellt Gunze Sangyo så är det rebell.com eller Modeldesignconstruction som gäller för min del. /Marcus

TobbeA
0

Jo, modelhobbies är bra, låga fraktkostnader precis som du säger. Emodels har väldigt stort utbud av färger och Lyckymodel i hong kong har riktigt bra priser.

xakan
0

luckymodel var ju ett riktigt guldkorn för en fattig hobbybyggare om man jämför en tamiya wespe som jag spanat in blir den ca hundringen billligare. mycket bra tips TobbeA. har du beställt från dom själv så du vet hur det går med leveranser och dylikt?

fjantomen
0

Jag har beställt från Luckymodel, och har du otur fastnar paketet i tullen och då lägger posten på 100:- i tullhantering och på det tillkommer tullkostnaden. Så det kan bli ganska dyrt. Men om du beställer från Lucky se till så att varan är "In stock" annars är risken att du hinner gå i pension innan du får den. (men det gäller nästan alla online-modellbutiker.

Själv tycker jag www.modelhobbies.co.uk är billigt med ett pund som ligger runt tian.

Har själv aldrig råkat ut för något paket som försvunnit!

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

xakan
0

modelhobbies har riktigt bra priser, men tänkte eftersom lucky var så billiga så kanske det är värt chansen med tullen. hur mycket lägger tullen på i kostnad?

Joppo
0

#17 Tullens avgifter innefattar administrationsavgift, tull och moms. Beroende lite på hur stor din order är får man väl räkna med ett påslag på 30-40 %. Mao kan det bli ganska dyrt om man har otur. Risken att fastna i tullen verkar öka om försändelsen är dyr. Småsaker brukar enligt min erfarenhet alltid slippa igenom(typ fotoets, enskilda figurer med mera).

Joppo
0
[Hayabusa]
0

#17 Ska man vara petig med uttrycken, så är det ingen tullavgift i ordets rätta bemärkelse utan svensk moms dvs 25%.

25% ska läggas på hela summan dvs varans kostnad + frakt, sedan tillkommer tullens avgift på 100,- SEK.

Kolla denna länk: http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

Dock är min personliga erfarenhet att förfarandet varierar rätt mycket. Ibland har jag "sluppit" avgiften på 100,- SEK, ibland har moms baserats enbart på varans kostnad. 

Ibland "kommer man undan" utan att betala något extra, men man får ju ändå ta med det i beräkningen - att det händer.

[Hayabusa]
0

#19 Två sekunder emellan…måste bero på att vi bor i olika tidszoner, eller? 🙂

/Stefan

Joppo
0

Hehe :)

Joppo
0

Vad är förresten tullsatsen på plastmodeller? Räknas de som leksaker?

[Hayabusa]
0

#23 Ingen aning, faktiskt. Har aldrig någonsin behövt betala tull på något jag beställt, oavsett vad det varit.

xakan
0

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.

Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning

Joppo
0

#24 Ok. Jag trodde den var obligatorisk. Med andra ord så är det mer korrekt att utgå från att merkostnaden blir moms+adminstrationsavgift. Förvisso förändrar väl det inte priset så mycket, men det är ju bra att veta.

xakan
0

trodde jag också, men håller man sig bara under 1300 sa det vara lugna puckar 😃  importdeklarationsavgift är på 100 kronor enligt posten, och det är ju per paket så samfraktar man och slår ut det per vara blir det inte så mycket. och sen självklart kan man ju ha turen att slippa undan helt 😈 så det som svider är väl momsen egentligen då den går på totalpriset. men handlar man ett större parti så tjänar man nog in det väldigt fort

TobbeA
0

#15 Har beställt från Luckymodel flera gånger utan att behöva betala tull. Dom få gånger man åkt på tull har man beställt från USA. Leveranstiden blir ju lite längre från Luckymodel men i övrigt har det funkat bra. Har även beställt vara med lagerstatus "Available" då har dom skickat dom i efterhand hyffsat fort.

xakan
0

det låter verkligen lovande. kommer nog investera i ett antal figurer och fordon till ett diorama🙂