Air-brush kompressor hjälp
Här kommer åter en tråd om air-brush och kompressor.
Jag har bestämt mig för att ta byggandet till nästa steg = Air brush.
Efter många timmars läsande om vilka man skall köpa mm kom jag fram till följande. Bättre att betala lite extra så grejerna håller längre.
så vad tycker ni om dessa.
Air brush - Evolution Two in One ca pris 1200kr.
Kommpressor har jag hittat 3 st olika. Alla runt 4000kr st.
HANSA HTC 20
EURO-TEC 20A
SIL-AIR 20A
Men vad är det för skillnad på dessa 3 ? (vad jag har förstått så är de nästan samma kompressor?)
Vilken av dem tycker ni jag skall ta. Som sagt priset är ungefär samma för all 3. All hjälp önskas.
Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Enligt Hayabusa så är SIL-AIR 20A, H&S/Hansa HTC 20A och EuroTec 20 A i princip samma kompressor, tillverkad av Werther International i Italien.
Det som skiljer mellan ovan nämnda kompressorer ska vara smådetaljer utan större betydelse.
Harder & Steenbeck använder sig i vissa fall av namnet "Hansa" på sina produkter, men det är mestadels kuriosa, åtminstone vad det gäller kompressorer, skrev Hayabusa i en annan tråd.

Har en EURO-TEC 20A som jag är mycket nöjd med. Det är ingen större skillnad på de som du räknar upp. När du får hem den du väljer, så titta igenom instruktionen noga på hur du skall fylla i oljan.
Stefan - Modellbyggare
#1 Jäpp, så är det 
En jättebra kompressor som du kommer att ha stor glädje av. Som Stefan W skriver, så följ instruktionen om hur man fyller på oljan. Använd den olja som följer med, ingen annan. Ett tips är att börja med c:a 400 ml olja och sedan ev fylla på en aning mer. Observera att det tar ett tag innan oljan rinner ner och du kan se rätt oljenivå i "glasögat". Detta "glasöga" visar oljenivå och det är viktigt att inte ligga över angiven nivå - hellre lite under än lite över. När kompressorn är i drift så sjunker nivån i "glasögat", men det är helt normalt. Kom också ihåg att dränera luftbehållaren med jämna mellanrum - trycksätt behållaren, stäng av motorn, öppna dräningersventilen. Håll en bit hushållspapper för öppningen eftersom det blåser ut en del överskottsolja (helt normalt).
Vad det gäller airbrush, så finns det många olika att välja mellan som ligger i snarlika prisläge. Vad man väljer är mkt en fråga om smak & tycke. Det som jag gillar & uppskattar kanske någon annan inte alls tycker om. Enda rådet jag tänker ge dig är att välja en AB från någon känd tillverkare eftersom det underlättar då man behöver reservdelar eller annan hjälp.
/Stefan
Kompressorena har jag ingen koll på då jag själv använder en verkstadskompressor som jag har ställt i pannrummet för att slippa oljudet. AB:n däremot kan jag varmt rekommendera då jag har en likadan. Lätt att få tag i nya packningar , nålar, munstycken m.m. Lätt att rengöra (verktyg behövs ej) och härlig att måla med (kräver en del övning dock
)
Gött att se att du väljer en rejäl kompressor
Jag tror du kommer bli 100 % nöjd oavsett vilken du väljer.
Tackar för alla svar jag fått.
Det lutar åt Hansa med evo AB då.
Här kommer en bifråga… Vad mer behöver jag innan start ? slang, ställ något mer ?

Slang skall följa med köpet av AB, kolla dock så att det är samma anslutningar.
Jag gjorde lite egna kopplingar så man kan köra med två AB m.m.
Ställ och rengörning är inte dumt att ha med från start.
Stefan - Modellbyggare
#6 Slang behöver du + något att hänga upp AB´n på, speciellt eftersom den har överliggande kopp.
Vad det gäller slangen, så behöver du även en snabbkopplingsnippel strl 5,0 med 1/4" utvändig gänga (för att koppla slangen mot kompressorn) Slangen måste även vara försedd med snabbkoppling (hona) för strl 2,7. EVO´n har nämligen en handel strl 2,7 monterad som standard.
Nu vet jag inte var du ska göra ditt inköp, men kolla här… :
#8 Jag har väll tittat mest på puma hobby. Men din sida var mycket billigare. Hur är den att beställa från ? Vågar man mm ?
Hur är Evolution Silverline two in one mot evolution two in one? silver bättre ?
#9 Absolut vågar du beställa från Die Düse. Inga problem.
Skillnaden mellan Silverline och "Standard" Evo är minimal.
/Stefan
Tack! Var insnöad på att köpa en Hansa HTC 20 men efter länktipset var det bara att klicka "beställ" och betala. Bästa köprådet på länge.
Min nuvarande uppsättning består av en kompressor från Jula (utan tank) samt någon fullständigt värdelös spruta från samma ställe.
Jag ser fram emot det lyft jag nu kan förvänta mig med de nya leksakerna. Som lite kuriosa kan jag ju berätta att jag använder airbrush för figurmålning, skala 28mm.
Förresten kan en sådan här vara bra att ha till ovan nämnd spruta (ifall nu någon snubblar in och läser här framöver):
http://www.ebay.co.uk/itm/261114258557?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
#12 Nja, vet inte. Har förvisso inte själv testat den, men jag är inte särskilt lockad av tanken med hårda & vassa föremål för rengöring av en AB. Det viktigaste, anser jag, är att direkt efter avslutad målning eller färgbyte, blåsa rent med lämplig rengöring (beroende på typ av färg). Sedan använder jag tops och tvinnad pappersnäsduk för rengöring av delarna. Ultraljudstvätt är inte så dumt det heller.
På tal om det, såg att Kjell & Company hade några tvättar av varierande prisklass.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/ultraljudsrengoring
Jag har funderat på den för 699.00 Kr - borde väl fungera ypperligt för ändamålet? Vad ska man tvätta med för medel i en sådan där tro?
Jag använder vanligt vatten. Det är ultraljudet som rengör. Sedan går det säkert att förstärka effekten med något medel. I mitt tycke är det absolut viktigaste att blåsa ren AB'n direkt efter målning. Spara inte cleaner/vatten/annat. Den tvätt du hänvisar till funkar säkert kanon. Kolla bara trågets storlek, så att det rymmer en nål.

#15 Jag förstår vad du menar, men hur ofta kan man behöva ultraljudstvätta nålar? 😃
Överhuvudtaget tycker jag att ultraljudstvättar är lite menlösa om man precis som Hayabusa säger, ser till att blåsa ren airbrushen direkt. Folk tror att de ska kunna sidsteppa rengörandet med hjälp av maskiner och verktyg, men till syvende och sist så får man gno för hand i alla fall…
#16 Nej, visst är det så. Jag har inte köpt min ultraljudstvätt för att rengöra en AB, i första hand. Men eftersom jag nu ändå har en, varför då inte använda den? Jag tycker att det blir ett bra resultat på munstycke etc.