3D skrivare
Har börjat mina första trevande försök med en 3D printer. Tyvärr ett misslyckande denna gång, men i morgon blir det ett nytt försök.
En stor miss jag gjorde var att krympa ursprungsmodellen som var ritad i scala 1:48 till en myyycket mindre modell, detta gjorde att den blev mycket skör på sina ställen, exempelvis kanonröret och banden.
Printern bygger upp modellen med utfyllnadsmassa, denna massa tar man sedan bort och här finns det chanser att det kan gå år skogen ifall man ritat modellen för tunn, man skalar helt enkelt bort för mycket. fyllnadsmassan känns som stearin när man pillar på det.
Ritandet görs i ett CAD program och den modell man vill skriva ut skall sparas i en STL- fil
la upp lite bilder och ett par videos på facebook, se länken nedan. http://www.facebook.com/media/set/?set=a.440987755977729.1073741825.403560533053785&type=3
Intressant, ser ut att vara en professionell maskin?
Minns När man var mindre och lekte med bl.a små plastsoldater och andra militära små leksaker så ville man ha en redigt stor och mäktig arme man ville köpa massor men det var ju självklart för dyrt. Så tänkte jag att en "Sak/prylkopiator" hade varit coolt då kunde man kopiera sina leksaker och "skriva" ut mängder. Så slapp man oroa sig om någon gick sönder eller försvann också. hoppas det kommer i framtiden tänkte man. Och nu finns det ju på redigt.😃 Tyckte det var ashäftigt första gången jag fick nys om 3D-skrivare.
Ser häftigt och intressant ut. Lycka till med dina kommande försök
Hej
jo det är en proffsmaskin :) den har några år på nacken men tar väldigt små detaljer.
Jodå kommer ihåg alla de där gubbarna afrikakåren, eight army osv… kul hade man och det var en julafton att stå i leksaksaffären och välja bland alla färgglada gubbpaket!
Det går ju som sagt att göra gubbar här oxo, bara någon ritar upp dem så.. :)

Vad är det för ekonomiska resurser som krävs för att skaffa en så där? Skulle vara mycket trevligt att ha en sån stående här hemma
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Just denna maskinen är MYCKET dyr, en privatperson skaffar inte denna som en första maskin!
vi har idag torsdag gjort en ny utskrift, en T34 denna gång, gick lite bättre!
#6 Intressant teknik, men…duger det för våra behov (modellbygge)? Mitt spontana intryck, av bilderna att döma, att det inte gör det. Inte i just detta fall åtminstone. Skala, objekt, typ av del etc. spelar givetvis en stor roll. Rätta mig om jag har fel.
/Stefan
jag skulle vilja säga så här, maskinen klarar att göra mycket fina detaljer, den som det hänger på är personen som ritar upp figuren i CAD programmet.
Men för att svara på frågan: Observera att detta är min åsikt och kunskapen om hur en 3D printer fungerar och tillverkningen av mjukvaran till denne är mycket begränsad när jag nu lämnar svaret.
Jag tror inte att en modellbyggare ska köpa sig en 3D printer för att utveckla sitt byggande, det är betydligt billigare att göra som ni redan gör, konvertera olika byggsatser eller fortsätt med de otroliga Scratch byggen som jag har sett att några av er tillverkar.
Att göra en 3D ritning för att mata skrivaren tar tid och kräver kunskap däremot är det som du säger… en intressant teknik.
:)
#8 Inte osannolikt att tekniken utvecklas/förfinas ytterligare, men med tanke på dagens standard inom gjutteknik (byggsatser i plast) så har jag svårt att se någon riktig vinning för vår hobby (med 3D printing). Kanske för tillverkning av en master för resingjutning eller liknande? Men, inget är så konstant som förändringar - så vem vet?
Dock - kul att du visar upp dina erfarenheter/resultat, det uppskattas 👍
/Stefan
Som jag förstått det hela så är det stor skillnad på vilken detaljnivå som man kan förvänta sig av olika typer av skrivare och prisklasser. För att få en detaljnivå som är acceptabel för våra behov så verkar det krävas en ganska dyr apparat. Därför tror jag att vi inte kommer att ha en sådan stående i varenda modellbyggares hem. Men man vet ju aldrig 🙂
Industra Mechanika använder för övrigt mycket 3D-printning när de tar fram sina masters. Här är några exempel:
http://industriamechanika.com/shop/images/large/Submariners_02_LRG.jpg
http://industriamechanika.com/shop/images/large/Sasha35_01_LRG.jpg
http://industriamechanika.com/shop/images/large/FlightReady_05_LRG.jpg
http://industriamechanika.com/shop/images/large/DustB_01_LRG.png
Jag vet att jag skrivit detta förut, men jag tror vi kommer att få se väldigt många resinmasters som görs på detta sett i framtiden. Dels är ger ju 3D-printning möjlighet att ta fram masters i olika skalor enbart med hjälp av en knapptryckning och dessutom man göra saker i princip hur detaljerade som helst.
#11 Coolt 🙂 Ser fram emot att få se hur det blir. Fanns förebilden i Karlskoga, månne?
Förebilden är tänkt att ha befunnit sig i Rimforsa i Östergötland 😃Men det är iofs inte så långt från Karlskoga, så du var inte helt ute och cyklade. Som referens har jag primärt använt den bifogade bilden. Jag kommer inte riktigt ihåg varifrån den är tagen, det enda jag vet är att den föreställer en 30-tals snut.
jag kan skriva ut gubben åt dig, hur stor är den? Kostar 4kr/gram men då får du rensa den själv