Spitfire Mk 1 Airfix 1/48
Efter ett bygguppehåll på ca två år (husköp, renovering mm) kände jag mig sugen på att bygga igen, nu har jag ett bibliotek/hobbyrum så plats finns!
Jag bestämde mig för att bygga en tidig Spitfire och efter ett besök i lokala hobbybutiken föll valet på Airfix mk1 i 1/48.
Airfix har aldrig varit en favorit för mig, jag tycker att deras detaljer och gjutningar är för grova, men har bestämt mig för att ge dem en chans till.
Bilder på bygget kommer så fort det finns något att visa, än så länge har jag bara rengjort från överflödigt gjutgods och börjat grunda lite.
Tills dess en bild på boxen och en på förlagan
/Jocke
Kul att se att du bygger igen. Minns din fina P-39:a
Tackar Tobbe!
Det känns kul att vara igång med byggandet igen, även om man blivit bortskämd med detaljrikedomen och kvalitén på Eduards satser tidigare.
Har iallafall nu kommit en liten bit på vägen med cockpiten, tänkte även försöka mig på att måla gubben som medföljde och sätta honom i cockpit. Känns som skickligheten på att måla figurer gått tillbaka något sen jag för 15 år sedan målade warhammergubbar, men frågan är hur mycket som kommer att synas genom airfix's pansar glas 
Här är i varjefall resultatet hittils.
Ser ju mycket bra ut hittills! Lycka till med gubben! 
Ser riktigt bra ut. Att måla figurer är något jag inte ens vågat mig på ännu 
tycker du fått till det bra med tanke på förutsättningarna blev jätte bra med bältet också.
försök att ge dig på att göra ögonen också? :)
Hej där.
Ser ju alldeles himskans bra ut tycker jag
Tummarna upp. 
Det där ser ju jättebra ut
Tycker du har lyckats bra med din pilot..
Bältena blev också bra..
Det där blev ju alla tiders. Snyggt!
Ser fram emot mer! :)

ser bra ut,mera bilder på bygget 🙂
Jodå, det går framåt :)
Nu är den målad, och så gott som helt ihopsatt. Måste erkänna att det trots allt var en positiv överraskning med denna modellen, kanske har airfix bättrat sig med de nya gjutningarna! Dekaler, vädring och lite extra detaljering, sen är denna "spitten" klar. Blir nog en (eller flera) till när jag lärt mig använda airbrush!
Tycker det ser jättebra ut.
#18: ser riktigt snyggt ut! Lycka till med det sista, så får vi se fram mot fler bilder! :-)
Det där ser riktigt fint ut! Ska bli kul att se den med dekaler.
Dekalerna är också på plats nu, det finns vissa missar, men dem kan jag helt enkelt skylla på airfix (bl a de röda fyrkanterna framför kulsprutorna), som tur var han jag titta på några bilder av planet vilket gjorde att jag skippade bl a numreringen som inte finns med på bilderna av förlagan jag hittat. Kvar att göra innan ett av mina favorit plan är klar är att montera propeller, avgasrören och vädra. Sen blir det hurricane för hela slanten (med airbrush, ska bli spännande att se resultatet, hoppas det blir bättre än med penselmålning iallafall)
Såg nu att bilden är rejält suddig, ska testa att ta någon ny imorgon i dagsljus, kanske orkar man bygga lite till innan dess 🙂