Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 3767 ggr
jockeiskogen
0

Recept på airbrush?

Jag funderar på att köpa utrustning för att kunna måla med airbrush.

Tycker inte att jag får ett bra resultat med penslarna utan man kan alltid se i släpljus att det är penselmålat.

Frågan är då om man kan få något vettigt för min budget.

Jag hade tänkte lägga max ca 2000 och behöver då kompressor, airbrush och den utrustning man eventuellt behöver för att kunna köra igång.

Plats finns i tvättstugan för ett litet målarbord och eftersom jag tänkte använda vattenbaserade (akryl?) färger tänkte jag börja utan lackbox och se hur det går.

Frågan är dock, kan jag få något vettigt för denna summa eller är det pengar i sjön?

Har någon av er med erfarenhet ett förslag på vad jag bör köpa?

Kompressorn behöver inte vara den tystaste eftersom jag bor själv (bara den inte för ett jäkla liv konstant när den är igång) :)

Jag har försökt läsa runt lite här, men eftersom det är helt nya begrepp för mig blir jag inte mycket klokare!

nox_umbra
0

har du ett jula varuhus eller biltema nära dig? jag köpte min airbrush och kompressor på jula och den funkar utmärkt till både modell målande och mer vanlig konst. julas airbrush kostar typ 300kr. jag köpte en liten kompressor utan tank och den väsnas väldigt mycket så sattsa på en av julas billigare för ca 1000kr och om det inte redan finns en reduseringsventil påå den så behöver du köpa det då airbrushen inte klarar för högt tryck. kan även vara bra att köpa nån form av rengörnings verktyg typ piprensare.

och jag tycker inte du ska köpa för dyra saker på en gång, resultatet blir sällan bättre ibörjan ändå.

det var mina 2 cent som nybörjare på airbrush

Charlie82
0

Ska du satsa ca. 2000 kr så tycker jag att du ska lägga större delen av pengarna på en vettig airbrush. Själv har jag en H&S Evolution 2 in 1 och är oerhört nöjd med den. Kolla in denna sida http://www.everythingairbrush.com/acatalog/Evolution.html En bra butik att handla ifrån. Sköter man om denna airbrush så håller den många, många år. Det är lätt att få tag i reservdelar såsom packningar, nålar och munstycken samt att det är väldigt trevligt att använda något som håller hög kvalitet. Detta gäller överlag bland de mer kända märkena som H&S, Iwata, Badger m.fl.

Eftersom du bor själv och inte stör någon granne så kan du skaffa en billig "garagekompressor" från typ Jula eller Biltema. Jag kör med en 17 år gammal kompressor av den typen. Det enda jag behövde göra var att skaffa vattten och oljeavskiljare från Jula för en billig peng. Den monterar du på kompressorn.

I detta ämne finns det lika många åsikter som det finns modeller och detta är min 😃

jockeiskogen
0

Tack för synpunkterna så långt! Tar gärna emot fler, sen kan man alltid bilda sig en egen uppfattning utifrån det 😃 (hur rätt eller fel den blir kan jag återkomma med om ett par månader hehe)

Tanken va faktiskt en "garagekompressor" för ca 1000:- och sen ca 1000:- till det övriga som behövs, kompressorn är alltid bra att ha till annat också ju så det kan lika gärna vara en med mindre tank, har ?förstått? att en airbrush inte drar så mycket luft kontinuerligt utan man klarar sig en stund med tank (då kan jag ju låta den ladda upp sig och sen börja måla :) )

Jag bör kanske tillägga att jag främst tänkt måla de stora ytorna på flygplanen jag bygger med airbrushen, detaljeringen kommer jag nog även i framtiden att göra med pensel :)

JaguarMkVII
0

Jag är inne på Charlie82:s linje i den här frågan. Som kompressor har jag en kolvkompressor utan tank som jag köpte på Jula för tio år sen för 600kr. Än så länge har jag inte haft nån anledning att byta ut den men den för ett j:a väsen och det blir rätt tröttande vid längre målningspass. Jag började med den billigaste Badger single action spruta som gick att få tag i för många år sen och den funkade förvånansvärt bra. Innan jag slutade bygga den gången skaffade jag ännu en single action Badger-kopia med lite mer möjligheter. När jag sen för sex-sju år sen började om på allvar så kpte jag en Aztek vilket för mej var ett felköp då jag aldrig riktigt kom överens med den. I somras tröttnade jag och gjorde Lyftet, en Evolution. Jag säjer bara Vow! Min rekommendation är att skaffa en så bra spruta du har råd med och köp sen en billig kompressor på Biltema eller blocket.

jockeiskogen
0

#6 prislappen för att komma igång med det verkar ju helt klart lockande, har du provkört detta och vad tycker du isåfall om det?

Denna kommentar har tagits bort.
Tarmvred
0

När jag ville börja måla för inte så länge sedan så var det biltemas grejor jag köpte.

Kompressorn är väl värd sitt pris. Den är rätt tyst, vilket är viktigt för mg som bor i lägenhet och den är liten och lätt så det är enkelt att ställa undan den efter avslutad målningssession.

Sprutan är förvånansvärt fin trots sitt pris och märke. Kanske inte mycket till finlir men bra prova-på spruta. Jag köpte ganska snabbt en finare airbrush men den kommer fortfarande till användning ibland till enklare täckningsarbeten. Största nackdelen är väl att det inte går att få tag i några reservdelar samt att de är aningen svår att rengöra.

Tryckluftsslang har jag för mig ingår med kompressorn, i alla fall så tror jag att det är därför jag har två stycken…

MiniPainterV
0

Jag är väldigt nöjd med min biltema airbrush, funkar till allt utom kanske det minsta detalj målning som jag ändå gör med pensel. Jag fick ingen slang med kompressorn så det är bäst att du köper.

jockeiskogen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte faktiskt paketet från biltema, och kunde inte hålla mig utan att testa det på två flyttskadade plan. Båda är ju sedan innan penselmålade och med dekaler så det kanske syns igenom en del, mig-3:an kom jag dessutom på att jag ville testa att maska lite på också så därav ser den lite konstig ut. (Undrar förresten va farbror Josef hade tyckt om att hans plan fick britiska kamoflagefärger!)  Efter att för första gången i mitt liv använt en airbrush måste jag säga att detta paketet räcker nog fint ett bra tag, tyckte det var ganska lätt att hantera den!

Tarmvred
0

Men nu till det viktigaste! Fick du en extraslang med kompressorn?

jockeiskogen
0

Hehe, nä Biltema är smartare än så 😉 det är ju tillbehören de tjänar på! Dvs ingen extraslang på köpet!